הממשלה צריכה לאשר נוסח החלטה עד מחר בצהריים, אבל לפי שעה אין הסכמות: שרי הממשלה עודכנו הערב (שלישי) כי ישיבת הממשלה שבה הם אמורים לאשר את נוסח הפטור מגיוס, שהטיוטה שלו נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", בוטלה - ולא תתקיים היום כלל. הערב צפויה פגישה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נציגי החרדים ושר המשפטים יריב לוין, שינסו שוב להגיע לנוסח מוסכם.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
למרות הדיונים המרתוניים אצל נתניהו: המחלוקת עדיין לא נפתרה
(צילום: עמית שאבי)
המחלוקת בין הצדדים - כאמור - עדיין לא נפתרה, ולא הושג נוסח מוסכם שיובא לאישור השרים, למרות הדיונים המרתוניים שהתקיימו הבוקר בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לפתור את המשבר שנוצר.
לנתניהו דד-ליין ברור להעברת החוק, שכן עד מחר צריכה המדינה להשיב לבג"ץ על העתירות שהוגשו בנושא - אך גם בקואליציה שלו גוברת ההתנגדות למתווה. הבוקר הוא כינס גם פגישה משולשת עם שר המשפטים יריב לוין והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שעומדת על כך שיהיו יעדים מספריים לגיוס כדי שתוכל להגן על החוק בבג"ץ.
בישיבה עם היועמ"שית עלה היעד של 2,500 מתגייסים חרדים בשנה - אבל מיד לאחר הפרסום על כך בכלי התקשורת, ראש הממשלה מיהר להבהיר כי לא מדובר ביעד גיוס שהציב. לדבריו, המספר מייצג "את מספר המשרתים הנוכחי בכל המסלולים הקיימים של שירות צבאי ואזרחי". השאלה שתישאר פתוחה בכל מקרה, כנראה, היא מי מוגדר "חרדי" שמתגייס מכורח החוק החדש.
המתווה המקורי שהוצג לחרדים היה נוח עבורם, שכן לא כלל יעדים מספריים של כמה חרדים בדיוק יתגייסו - אך היועמ"שית הבהירה כי בלעדיהם לא ניתן יהיה להגן על החוק בבג"ץ. החרדים, מצידם, מסרבים שיוכנסו לחוק מספרים - ונתניהו אף העלה חשש שלא ניתן יהיה לעמוד בדרישותיהם. כך, ההבטחה המקורית שניתנה להם - לגיבוש עקרונות כלליים שיאפשרו תשובה לבג"ץ שתעניק זמן נוסף לממשלה - נתקעה.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
קבינט המלחמה - תמורת תמיכה בפטור מגיוס: סער סירב ל"דיל" שהוצע לו
(צילום: עידו ארז)
הבוקר נחשף ב-ynet כי במסגרת הניסיונות להשיג לגיטימציה רחבה יותר לחוק, הציעו בקואליציה "דיל" לגדעון סער - שלפיו יצורף לקבינט המלחמה בתמורה לתמיכתו בפטור מגיוס. סער סירב, ובכיר בקואליציה תקף: "פוליטיקה זו לא תוכנית כבקשתך. אי אפשר רק לקבל בלי לתת".
הסערה סביב חוק הפטור מגיוס, נזכיר, החלה בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של טיוטת החוק, שאמנם מצהירה על כוונה להגדיל את שיעור המתגייסים בקרב החרדים - אך בפועל תסדיר את הענקת הפטור לתלמידי הישיבות, ולא כוללת יעדי "מכסות" או סנקציות ברורות.
טיוטת החוק המוצעת נכללת בהצעת ההחלטה שהייתה אמורה לעלות היום בממשלה, שמטרתה המרכזית היא להאריך את הוראת השעה של הממשלה - שהורתה לשר הביטחון להימנע מאכיפת החובה לגייס תלמידי ישיבות, חרף פקיעת חוק הגיוס הקודם ביולי אשתקד. אותה הוראת שעה מסתיימת בסוף החודש הנוכחי, כלומר בעוד ימים אחדים, ובלי החלטה חדשה תיאלץ הממשלה לגייס את תלמידי הישיבות. בבג"ץ תלויות עתירות נגד ההחלטה הזו, ונגד המשך העברת תקציבי "תמיכה" בישיבות.
במה שנראה כמו ניסיון לשכנע את בג"ץ להסכים לדחיית הפטור הזמני מגיוס חרדים, אף שאין חוק שמאפשר זאת, בהצעת ההחלטה נכלל לוח זמנים לקידום חוק גיוס חדש: היא קוראת להגיש לאתר החקיקה הממשלתי תזכיר חוק עד 21 באפריל, ולאשר אותו בממשלה עד 19 במאי. הנוסח לפי ההצעה יונח על שולחן הכנסת עד 29 ביוני, ימים ספורים לפני המועד האחרון שהממשלה ביקשה מבג"ץ להמשיך בו את המצב הקיים באשר לאי-אכיפת גיוס החרדים.
אם הלו"ז הזה אכן ימומש, סביר להניח שהליך החקיקה של החוק החדש שיובא לא יושלם לפני כנס החורף הבא, שיחל בסוף חודש אוקטובר. לפיכך, בצה"ל ייאלצו להמשיך להתבסס במלחמה הנוכחית על משרתי מילואים, מה שיגדיל את הנטל על המשרתים הקיימים וגם יעלה למדינה הרבה מאוד כסף. בצה"ל, נזכיר, קוראים לתוספת משמעותית של לוחמים, בסדיר ובמילואים, בשל הנטל הרב על הלוחמים שפועלים בשלל חזיתות - לצד נפילתם ופציעתם של חיילים רבים בקרבות.