האם הצרפתים מפחדים יותר ממרין לה פן או מתעבים יותר את עמנואל מקרון? על השאלה המדכדכת הזו יענו היום (ראשון) אזרחי צרפת בסיבוב השני והמכריע בבחירות לנשיאות. לבד מאשר בגרעיני התמיכה ההדוקים שלהם, שני האישים לא פופולריים באורח עמוק לאורך ולרוחב המפה האלקטורלית. לה פן נתפסת כקיצונית וגסה, ובוודאי שאיננה שולטת בפרטים (עניין חשוב בצרפת, בניגוד למדינות דמוקרטיות אחרות) בהשוואה למקרון. הוא, מצדו, נתפס כאופורטוניסט חלקלק, "הנשיא של העשירים", שלא הגשים רבות מהבטחותיו.
6 צפייה בגלריה
בחירות נשיא צרפת עמנואל מקרון מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן
בחירות נשיא צרפת עמנואל מקרון מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן
מקרון ולה פן. הוא מזהיר מאדישות קטלנית, היא תרצה דווקא להגדילה במרכזים האורבניים
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון ו מרין לה פן עימות לקראת הסיבוב השני בחירות ב צרפת
עמנואל מקרון ו מרין לה פן עימות לקראת הסיבוב השני בחירות ב צרפת
מקרון ולה פן בעימות ביניהם ביום רביעי. שניהם לא פופולריים
(צילום: AFP)
הסקרים מנבאים כולם כי הפחד מלה פן עז יותר, וכי למרות ניסיונות ההתמרכזות שלה, הצרפתים לא מוכנים להמר – על אירופה, על ארצם. לכן, אומרים הסוקרים, מקרון הוא הפייבוריט הברור לניצחון. אך את הסקרים ראינו גם רגע לפני הברקזיט, וגם ב-2016 בבחירות לנשיאות ארה"ב. כאשר כל כך הרבה מוטל על הכף, וכשלה פן קרובה מתמיד לארמון האליזה, לא לוקחים סיכונים.
הקמפיין של מקרון עושה את מה שהוא חייב: למרות סקרים המצביעים על פער דו-ספרתי לטובתו, הנשיא הצרפתי מזהיר משאננות קטלנית, כזו שעשויה להביא לניצחון הראשון של ימין קיצוני במדינה גדולה באירופה, מאז מלחמת העולם. לה פן, מצדה, ממשיכה בניסיונותיה להתמתנות. אלה לא רק פוסטים על גידול החתולים שלה או תיאור חייה המאתגרים כאם יחידנית, אלא גם ענייני מצע ממש, ובין היתר כבר ויתרה על שאיפתה הגדולה לפרוש מהאיחוד האירופי.
אי אפשר לספר את סיפור הבחירות בצרפת, ובעצם בשום מקום, דרך מקום אחד. בעוד שאזורי כפר בצפון הרחוק (פרברי ליל) או בדרום (על חוף הים התיכון) תומכים תמיכה מלאה בלה פן, פריז הצביעה בחלקיה הגדולים לשמאל כמובן, בעיקר למועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון, קומוניסט-טרוצקיסט לשעבר.
6 צפייה בגלריה
בחירות צרפת קלפי ב ליון
בחירות צרפת קלפי ב ליון
קלפי בחירות בליון, בסבב הבחירות הראשון לפני כשבועיים
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
צרפת עצרת בחירות נשיא עמנואל מקרון ב מארסיי מרסיי
צרפת עצרת בחירות נשיא עמנואל מקרון ב מארסיי מרסיי
לא נוכח כמעט ברשתות החברתיות. מקרון בעצרת בחירות במארסיי, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים ב צפון צרפת
צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים ב צפון צרפת
לה פן עם בוחרים בצפון צרפת. מנסה להציג עצמה כמתונה יותר
(צילום: AFP)
כאשר הולכים ברחובות פריז, ובעיקר באזורים הפחות מבוססים שלה, חשים בעיקר אדישות. "אין לנו מה לחפש לא אצלה, ולא אצלו", אמרה לי אזרחית צרפתייה שהוריה הגיעו ממערב אפריקה, בעודה קונה תפוחים בשוק מקומי של יום שבת. "הם שניהם נגדנו. רק שמקרון יותר נחמד, ומדבר יפה". זו בדיוק האדישות המרירה שלה פן הייתה רוצה לעודד במרכזים האורבניים הצרפתיים, אלה שברובם היא אינה יכולה לנצח.
ברשתות החברתיות היא כבר ניצחה: ניתוח מיוחד שנערך עבור הטלוויזיה הצרפתית מעלה כי 96% מהאינטראקציות סביב הבחירות בפייסבוק היו ביחס ללה פן. מקרון, מצדו, כמעט לא קיים ברשתות החברתיות: אסור לנשיא הצרפתי להשתמש בחשבונותיו בטוויטר ובפייסבוק, משום שוועדת הבחירות רואה בכך שימוש לא הוגן בכוחותיו הנשיאותיים כדי לצבור יתרון בקמפיין. העמוד המפלגתי שלו כולל 21 אלף אוהדים בלבד. בבחירות בארה"ב ב-2016 הנתונים האלה המחישו בדיעבד את יתרונו של דונלד טראמפ. אך צרפת איננה ארה"ב, ומרין לה פן איננה מועמדת של מפלגה מרכזית ומבוססת בצרפת (בניגוד למפלגה הרפובליקנית בארה"ב), אלא של תנועה שנחשבה לקטנה, קיצונית ומסוכנת.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין ומארין לה פן
ולדימיר פוטין ומארין לה פן
לה פן עם פוטין ב-2017. בקמפיין מקרון סבורים: התזכורת לקשר ביניהם תרסק אותה
(צילום: EPA)
מקרון עבד קשה והצליח בתזכורת שלו לבוחרים על הקשרים העמוקים בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לימין הקיצוני בצרפת וללה פן. בקמפיין שלו סבורים שזה יספיק כדי לרסק אותה. ברור שניצחון של לה פן יהיה סנסציה, אבל יתרה מזו: גם פער צמוד שבסופו מקרון שומר על כסאו יהמם את המפה הפוליטית הצרפתית. היום בערב נדע.
פורסם לראשונה: 20:43, 23.04.22