בית הדין הצבאי לערעורים בבסיס הקריה דחה היום (חמישי) את הערעור שהגיש סא"ל דן שרוני, שנאשם בכ-70 עבירות מין בגין צילום חיילות בסתר, על ההחלטה שהתקבלה לפני כשבועיים להשאירו במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בהחלטה היום, קבעה השופטת תא"ל נועה זמר בנוגע לשרוני כי "יש מסוכנות ויש חשש לחזרה על המעשים. לא ניתן בעת הזו לתת אמון במערער".
זמר ציינה כי "החשש מתעצם נוכח ריבוי האישומים, דפוס ההתנהגות, היקף המעשים והניצול של התפקיד ויחסי המרות". לדבריה, "יש ראיות לכאורה נגד שרוני, וגם שירות המבחן התרשם שהוא נקט בהתנהגות מציצנית לאורך שנים". היא הוסיפה כי "גם לעמדת נפגעות העבירה יש משקל, וחששן כי ישוחרר הוא גורם שיש להתחשב בו".
2 צפייה בגלריה
דן שרוני הגיש ערעור לבין הדין הצבאי לערעורים על ההחלטה להשאיר אותו במעצר
דן שרוני הגיש ערעור לבין הדין הצבאי לערעורים על ההחלטה להשאיר אותו במעצר
"החשש לחזרה על המעשים מתעצם לאור דפוס ההתנהגות". שרוני מגיע לדיון בערעור, היום
(צילום: עוז מועלם)
השופטת הוסיפה כי "בתסקיר של שירות המבחן נקבע כי הוא מניפולטיבי וכי ישנו סיכון להתנהגות מינית כלפי נשים, גם מחוץ למסגרת הצבאית". שרוני ביקש לצאת לבית הוריו ולהיות תחת פיקוח של בני משפחתו, אך זמר ציינה כי "ההתנהגות שלו לא נעשתה רק במסגרת הצבאית אלא גם בביתו. עבירות מהסוג הזה יכולות להתבצע גם בביתו".
גם בהחלטה המקורית על הארכת מעצרו, שהתקבלה על ידי בית הדין הצבאי המיוחד במחנה בית ליד, התקבלה עמדת התביעה הצבאית כי המסוכנות הנשקפת משרוני היא גבוהה. בהחלטה צוין כי שרוני לא יוכל להשתחרר לחלופת מעצר עקב "היקף המעשים הנטענים, התמשכותם לאורך שנים, חומרתם והפגיעה בנפגעי ונפגעות העבירה".
2 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
"גם לעמדת נפגעות העבירה יש משקל". כמה מהמתלוננות בדיון הראשון להארכת המעצר של שרוני, בשנה שעברה
(צילום: יריב כץ)
ההחלטה להשאיר את שרוני במעצר, שהתקבלה חרף המלצת שירות המבחן לשחררו למעצר בית, מגיעה יממה לאחר שהפרקליטות הצבאית חזרה בה מהסדר הטיעון עימו, לפיו יתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית. מאחר שהסדר הטיעון בוטל, בקרוב צפוי להתחיל שלב ההוכחות במשפטו של שרוני. בהחלטתה ציינה הפרקליטות את ההתנגדות הנחרצת של רוב הנפגעות להסדר ואמרה כי מדובר ב"שגיאה שלא ניתן להשלים עימה".
עו"ד דנה פוגץ' ועו"ד ענבר קידר-ברוך, המייצגות כמה מהנפגעות של שרוני, מסרו בתגובה: "אנחנו מברכות על ההחלטה לדחות את ערעור הנאשם ולהותיר אותו במעצר מאחורי סורג ובריח עד תום משפטו. זהו מקומו של מי שחשוד בביצוע עבירות מין חמורות באופן סדרתי, תוך ניצול בוטה של האמון שניתן בו על ידי עשרות הנפגעות אשר רובן שירתו תחת פיקודו, ושנשקפת ממנו סכנה לפגיעות מיניות נוספות בנשים בכלל ותחת יחסי סמכות בפרט".
עורכות הדין הוסיפו: "אנחנו חוזרות וקוראות לפרקליטות הצבאית לקדם את שמיעת התיק ולסכל את כוונת ההגנה למשוך במתכוון את ההליכים עד שהנאשם יהיה זכאי לקבלת גמלה מצה"ל, ובכך להעצים את הסבל ועינוי הדין של הנפגעות".