השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר הערב (שלישי) בשיחות סגורות כי לא יישאר בממשלה במקרה שדרישותיו התקציביות להוספת אלפי שוטרים לא יתקבלו. "אם לא תהיה רפורמה במשרד לא אשאר בממשלה הזו", אמר השר, אחרי שבריאיון לוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר כי "זו בעיה גדולה".
בשיחות הסגורות הוסיף השר כי "כמו שלוין לא יתפשר על הרפורמה במשפט, אני לא אתפשר על רפורמה בביטחון האישי". השר התייחס למשא ומתן שמתנהל כרגע מול ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין התקציב למשמר הלאומי ולתוספות השכר לשוטרים, ואמר: "לוין נבחר בשל הרפורמה במשפט ועזרנו לו להגשים את זה. אני נבחרתי בגלל הרפורמה בביטחון האישי". בן גביר הודה שיש בעיות במו"מ עם רה"מ נתניהו, אבל "יש לו עוד יומיים להשלים את זה".
דבריו של השר מגיעים ברקע הקשיים שחווים בכירי האוצר בגיבוש מסגרת תקציבית, וקריאתם הצפויה לשרים להימנע מדרישות מופרזות לכספים קואליציוניים במיליארדי שקלים, כפי שדורשים כבר ראשי המפלגות החברות בקואליציה, בעיקר שותפות הליכוד - ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויובל קרני
איתמר בן גביר ויובל קרני
השר בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
המשבר הבא בקואליציה? רה"מ נתניהו
(צילום: עמית שאבי )

אז מה בן גביר דורש?

השר העביר מסר בוועידה, שבלי התוספת של 14 מיליארד השקלים הוא "לא יוכל לעמוד בהבטחות הבחירות לביטחון ומשילות". השר טוען כי רה"מ נתניהו הבטיח לו את התוספת, שמרביתה תלך להתעצמות המשטרה, וכחלק מהוספת 2,000 שוטרים בכל שנה. בנוסף, במסגרת התוספת יועלה שכר השוטרים מרגע הגיוס ועד לדרגת פקד בגובה 20-40%, והקמת משמר לאומי כחלק מהיערכות המשטרה לתרחיש הכי משמעותי שכולם מזהירים מפניו - "שומר החומות 2". השר בן גביר בשלב הזה לא מוכן לנקוב על המספר שעומד בפער שבין ההבטחה של נתניהו בהסכם הקואליציוני, לבין מה שהאוצר מציע כיום בתקציב, שאמור לקחת בחשבון את כלל משרדי הממשלה.
במשרד האוצר בטוחים שתקציבי הענק לא יועברו בסוף חודש מאי לדרישת שרים אחדים, וכך למעשה לא תתוקצב תוספת של מיליארדים לתקציב המשטרה, כפי שדרש בן גביר. לוח הזמנים לאישור התקציב ייפתח בקיום ישיבת ממשלה מיוחדת ביום חמישי הבא, 23 בחודש. אז צפוי כנראה התקציב להיות מאושר ברוב גדול וכך גם חוק ההסדרים. המבחן הבא יתקיים בכנסת, לשם יובאו חוק התקציב וחוק ההסדרים לאישור בקריאה הראשונה ב-23 במרץ. לאחר מכן יעובדו, יגובשו וינוסחו סופית משפטית אלפי סעיפי תקציבי 30 משרדי הממשלה והרפורמות הכלכליות, לקראת הדיון בהם בוועדות הכנסת השונות ובעיקר בוועדות הכספים, הכלכלה והעבודה והרווחה.
בחודש שעבר הצהיר בן גביר במסיבת עיתונאים כי משכורות השוטרים יעלו ב-20 עד 40 אחוזים. "כדאי לאפשר לשוטרים להתגייס בכבוד. אני קורא לכל השוטרים שעזבו את המשטרה בשנים האחרונות - 'שובו הביתה, זה הבית שלכם'". הוא הוסיף כי גם יגויסו שוטרים חדשים. הוא אמר בנוסף: "לאורך שנים רבות סובלת משטרת ישראל ממחסור תקציבי חמור". הוא הביאו דוגמאות לשכר של שוטרים, והוסיף "השוטרים הגיבורים שלנו עובדים בלילות, בימים, בשבתות ובחגים. הם חוזרים הביתה עם סכומים כל כך נמוכים. לא פלא שבשנת 2022 התפטרו פי 2 שוטרים מאשר 2021. בשנה האחרונה זינק מספר המתפטרים ל-1,030 שוטרים שהתפטרו מהמשטרה".

"המהפכה המשפטית? שנים רבות ציפינו, וברוך השם הצלחנו"

בן גביר התייחס מוקדם יותר גם לאישור חלק מחוקי המהפכה המשפטית בקריאה ראשונה. לדבריו, "כל הסימנים אומרים ש'החיינו והגענו לזמן הזה'. שנים רבות כל כך חיכינו וציפינו, וברוך השם הצלחנו. איפה יעלה על הדעת ששופטים ימונו רק על-ידי שופטים? מה זה? חבר מביא חבר?".
בן גביר אמר עוד: "אני מאמין בשיטה האמריקנית. שם נכנס שלטון, הם ממנים שופטים. שופטים באים עם התפיסה שלהם זה בסדר. צריך לדעת שזה לא יגרום לנו לסטות מהדרך שלנו. הבטחנו לציבור שינוי, הבטחנו לציבור רפורמה במשפט. אנחנו מיישמים את זה".
על-רקע ניסיונותיו של נשיא המדינה יצחק הרצוג להוביל להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא המהפכה המשפטית, אמר השר בן גביר: "בזמנו, כשעשו כל מיני החלטות שיפוטיות בבית המשפט העליון, אף אחד לא שוחח איתנו. אז עם כל הכבוד, אנחנו היום לא צריכים לבוא ולהתנצל. אני כן בעד לשוחח, אני כן בעד לדבר. אני בעד לשמוע את הצד השני, בסוף כולנו אחים.
"חס ושלום אם יש מחבל עכשיו שמשקיף עלינו, הוא לא אומר 'זה ימני', 'זה דתי', 'זה חילוני'. מבחינתו כולנו אותו הדבר. אבל, וכאן האבל החשוב, לדבר זה לא אומר שאני עכשיו צריך לעצור את הרפורמה. אני רוצה להתקדם. אנחנו מחוקקים, וזה התפקיד שלנו - לחוקק. התפקיד שלנו הוא לבצע. אני מוכן לדבר, אבל לא יכולים להיות איומים. לא יכול להיות שנכנסים לבית של אמא לילדה אוטיסטית ובגלל זה אני צריך לפחד".
5 צפייה בגלריה
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
צעדה בירושלים במחאה על הרפורמה המשפטית
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית מול הכנסת. "רובם הגדול אנשים טובים"
(צילום: שלו שלום)
בן גביר אמר עוד בהתייחס למפגינים נגד המהפכה המשפטית: "לא יכול להיות שיחסמו כבישים, שידרדרו צמיגים. בהתנתקות עצרו על דבר כזה עד תום ההליכים. אז בגלל זה אני צריך לסגת אחורה? רובם הגדול (של המפגינים) אנשים טובים, מלח הארץ. אבל יש מתוכם אנשים שמאיימים, יש מתוכם אנשים שמלבים את הרוחות, יש אנשים שקוראים למלחמת אחים. אלה אנרכיסטים מלא-מלא".
בנוגע לאזהרות שהפנה ראש השב"כ רונן בר מחשש להתלקחות באזור, אמר בן גביר: "הוא אדם נפלא, מצוין, ערכי. אבל יש רק בעיה אחת עם כל הארגונים וצריך לומר אותה על השולחן - הם באותה קונספציה. כשאני בא אחרי פיגוע ואומר להם 'בואו ניכנס ונהרוס בתים', 'בואו נעשה צעדים כמו סנקציות נגד המחבלים', אומרים לי 'הסלמה', 'הכלנו'".
הם אנשי המקצוע. "אלה אנשי המקצוע, אבל 30 שנה ניסינו את אותם הדברים והטרור כמו שראינו כאן והביטחון האישי בקנטים. הגיע הזמן לנסות דרך אחרת. אני לא אומר להעניש את כל הערבים, אבל כן, מבחינתי צריך להפסיק את הקייטנות של המחבלים בכלא, ומבחינתי צריך לחוקק כאן חוק עונש מוות למחבלים, ומבחינתי צריך להיכנס למזרח ירושלים".
למה זה לא קורה? "זה קורה. חלק מהדברים קורים. צחקתם על הפיתות, ואחרי זה סגרנו מקלחות והן לא יפעלו שבע שעות. מחבל שרצח תינוקת, שבע שעות הוא פותח את המים החמים על החשבון של כולנו. צמצמתי להם את המקלחות. ארבע דקות מקלחת. וכן, עכשיו מתחילים להבין שזה משתנה. אני עדיין רחוק מליישם את כל התוכניות שלי, יש לי המון תוכניות, אבל אתה רואה שלפתע נכנסים למזרח ירושלים ונותנים דוחות והורסים בתים, ובעצם אומרים זו מדינת ישראל ואנחנו בעלי הבית כאן".
5 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר
ראש השב"כ בר
(צילום: תקשורת שב"כ)
בהתייחס להתחייבות שנתן ראש הממשלה בנימין נתניהו לארה"ב, ולפיה הממשלה לא תקדם בנייה בהתנחלויות פרט להכשרת תשעת מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון, אמר השר בן גביר: "צריך לברך על חצי הכוס המלאה והיא מלאה מאוד. מתי בפעם האחרונה הכשרנו תשעה מאחזים? אני לא אוהב כל התבטאות של ראש הממשלה. אני אוהב אותו, לא כל דבר אני מסכים".
אבל זאת טעות להיכנע לאמריקנים בעניין הזה? " אני אומר דבר פשוט, המעשים בשטח הם אלה שיוכיחו. ואם אנחנו באמת נכשיר את התשעה האלה ועוד אלפי יחידות דיור ונמשיך בעוד כמה חודשים, אני אהיה מרוצה".
כלומר, לקרוץ לאמריקנים ולהמשיך לבנות? "אני רציתי 77, לא תשעה. אבל גם תשעה זה דרך נכונה וזה דרך טובה. הרבה שנים לא אישרו מאחזים והיום תשעה מאחזים אושרו, זה כבר סימן טוב ודרך טובה".
5 צפייה בגלריה
 יעקב שבתאי
 יעקב שבתאי
מפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי
(צילום: עמית שאבי)
על השאלה האם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי יישאר בתפקידו, השיב השר לביטחון לאומי: "מפכ"ל המשטרה ואני נפגשנו כמה פעמים, השיחות הן טובות וראויות ואני באופן אישי מאוד מעריך אותו. אבל המפכ"ל יודע שבעיניי המבחן הוא לבצע את המדיניות שלי".
כרגע היא לא מתבצעת? "לפעמים כן, ולפעמים לא. אני מעיר על זה. אני מקווה ומייחל שהמשטרה תאמץ ותקבל את המדיניות שלי מאל"ף ועד ת"ו וזה יחלחל. אני לא משלה את עצמי, אבל לאט לאט המדיניות שלי מתחילה להתבצע בפועל, ואני מקווה שהיא תתבצע על מלא. אני רוצה לדאוג לביטחון האישי של כולם, זה התפקיד שלי".
הבטחת תוספת של 14 מיליארד שקל למשרדך. שמענו בדיוני התקציב שבסוף אי אפשר לתת לכם את כל מה שהובטח בהסכמים הקואליציוניים. האם אתה תתפשר? "אני מאוד מוטרד בנושא הזה של התקציב. אני בלילות האחרונים לא ישן. לילה אחרי לילה אני מנהל משא ומתן עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר האוצר. הרפורמה המשפטית היא נפלאה, היא חשובה, אבל הביטחון האישי חשוב לא פחות. יש לנו עוד יומיים של משא ומתן, ביום חמישי הדברים צריכים להיסגר בממשלה. יש בעיה, חייבים משמר לאומי, חייבים להוסיף אלי שוטרים, חייבים להוסיף תקנים".
ואם לא תקבל את התקציב הזה להקמת משמר לאומי? "יש לנו יומיים. אני מקווה, מאמין ומייחל שזה ייפתר. כרגע יש בעיה, כרגע זה לא הולך לכיוון התוספות. אני אעשה הכול כדי שבעוד יומיים אבשר לעם ישראל שיש משמר לאומי ושיש תוספות לשוטרים ושאני מביא עוד אלפי שוטרים. חסרות גם משכורות, שוטר היום מקבל 7,000-6,500 שקל. מי מוכן לעבוד בשביל המשכורת הזאת? אני מקווה שתוך יומיים הבעיה הזאת תיפטר, כי אם לא אנחנו בבעיה גדולה".
האם אתה מתנצל על ההתנפלויות על קודמך בתפקיד עמר בר-לב? היום אתה נמצא על הכיסא ויודע איך זה מרגיש. "אני לא מתנצל במטר, אני ראיתי את ההחלטות שהוא קיבל. השר הקודם לא קיבל החלטות שפעלו נגד הטרור. אני פועל נגד הטרור, אין 100% הצלחה. אבל אם נמשיך בדרך הזאת, ואם המדיניות שלי תתקבל, אני חושב שנשיג הרתעה וזה הדבר הכי חשוב".
בתחילת השבוע הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בן גביר יעמוד בראש צוות חדש נגד ההסתה לטרור ברשתות. נתניהו ציין בישיבת הממשלה השבועית כי סיכם עם בן גביר על הקמת "צוות משימה מיוחד כדי להילחם נגד המסיתים למעשי רצח נגדנו. השר לביטחון לאומי יקבל תגבור של חוקרים, שוטרים ופרקליטים, וזאת בתיאום מלא עם משרד המשפטים, ובהשתתפות גורמים מהשב"כ, צה"ל ומטה הסייבר הלאומי".
פורסם לראשונה: 16:33, 21.02.23