לאחר דחיית הצעת ההחלטה נגד ישראל, שהושגה בזכות הבנות בין ישראל והפלסטינים בתיווך אמריקני, מועצת הביטחון של האו"ם דנה הערב (שני) בסוגיית הכשרת המאחזים הבלתי-חוקיים ביהודה ושומרון. נשיאת המועצה אמרה בהצהרה הנשיאותית, שהחליפה את ההצעה הפלסטינית שנדחתה, כי היא "מביעה דאגה עמוקה מהצהרת ישראל על בנייה נוספת והרחבה של התנחלויות לא-חוקיות. המועצה קבעה כי המשך הפעילות תסכן את היתכנות פתרון שתי המדינות המבוסס על קווי 67'".
"אנו קוראים לצדדים לעמוד במחויבות הבינלאומית שלהם ולהימנע מצעדים חד-צדדים", אמרה נשיאת המועצה, שהוסיפה: "אנו מגנים מעשי אלימות וטרור נגד אזרחים, וקוראים להטיל אחריות על מי שעומד מאחורי פעולות אלה". לדבריה, "יש לפעול לרגיעה ואיפוק ולהימנע מהסתה. יש לבנות אמון באמצעות מחויבות הדדית וליצור תנאים שנדרשים לשלום". עוד אמרה הנשיאה בהצהרה הנשיאותית כי "יש לשמור על הסטטוס-קוו באתרים הקדושים בירושלים במעשים ומילים ולכבד את תפקידה החשוב של ירדן".
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם במועצת הביטחון באו"ם
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם במועצת הביטחון באו"ם
ארדן הציג בדיון באו"ם את תמונתם של יעקב ואשר פלאי שנרצחו בפיגוע הדריסה בירושלים
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם במועצת הביטחון באו"ם
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם במועצת הביטחון באו"ם
במהלך נאומו ארדן הודיע על "דקת דומיה לזכר קורבנות הטרור הפלסטיני"
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, תקף בחריפות את המועצה, שלטענתו לא התייחסה כלל לטרור הפלסטיני, אלא בחרו באמירות כלליות נגד טרור. הוא אמר כי "הייתם צריכים לכנס את המועצה כדי לגנות את המחיר שמשלמים ישראלים חפים מפשע בשל ההסתה והשנאה של הרשות הפלסטינית". ארדן הוסיף: "אני לא אתן לשכוח את הקורבנות. אני אקום לדקת דומייה לזכר קורבנות הטרור הפלסטיני. אני מתפלל לזכרם ומתפלל שתחשבו עליהם בעתיד כשתדברו על המחסומים האמיתיים לשלום ופיוס באזורנו".
ארדן הציג את תמונתם של האחים יעקב ואשר פלאי שנרצחו בפיגוע הדריסה בירושלים לפני כשבוע וחצי, ואמר כי "ישראל אבלה על מותם של 11 קורבנות טרור ועשרות פצועים. אך למרבה התדהמה, איננו כאן היום לגנות את מעשי הטרור הפלסטיניים. הפגישה הזאת נועדה לגנות את ישראל". הוא הוסיף: "היתרי בנייה במולדתנו מעוררים סערה בינלאומית, בעוד שילדים יהודים מתים אינם גורמים לכם לדבר. זו חרפה".
שגריר ישראל באו"ם התייחס גם להסתה ברשות הפלסטינית, שמעודדת ילדים לשנאה ורצח, ואמר כי "הרשות מנהלת מסע תעמולה מפלצתי שיגרום לגבלס ולהיטלר להיות גאים מאוד. הם מרעילים מוחות ומלמדים שרצח יהודים פירושו תהילה אינסופית". לדבריו, "הרוע שלהם מגיע גם לגני הילדים, שם מחנכים ש'מות קדושים' היא הדרך היחידה".
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
ארדן הציג את תמונת הנרצחים בפיגוע הדריסה בירושלים ועמד דקת דומיה לזכרם
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם במועצת הביטחון באו"ם
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן נואם במועצת הביטחון באו"ם
ארדן תקף את חברי המועצה: "איפה הייתה הדאגה שלכם כשילדים יהודים נרצחו?"
"הרשות הפלסטינית היא ישות טרור שבשנה החולפת בלבד תגמלה רוצחים ב-175 מיליון דולר על רצח ישראלים", אמר ארדן. "תמיכת הרשות בטרור היא ההפרה הבסיסית ביותר של ההסכמים והחוק הבינלאומי, והיא המחסום העיקרי לשלום. מתפללים יהודים חפים מפשע נרצחו מחוץ לבית כנסת ובפת"ח שיבחו את הפיגוע".
ארדן תקף את חברי מועצת הביטחון ואמר: "איפה הייתה הדאגה והחרדה שלכם כשחילקו סוכריות להמוני פלסטינים שחוגגים את מותם של היהודים. אתם יושבים כאן מודאגים מתגובת ישראל לטרור הפלסטיני. ישראל לא תשלים עם ישות טרור בגבולותינו, שמטרתה למחוק אותנו. לעולם לא נקבל זאת".
שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומאס גרינפילד גינתה את מעשי הטרור בישראל, ואמרה כי "הפגיעה המכוונת באזרחים תמימים בלתי מקובלת. ארה"ב תומכת בזכותה של ישראל להגנה עצמית". בהתייחסותה להכשרת המאחזים אמרה: "אנו מתנגדים להכשרת המאחזים הלא-חוקיים בישראל, ואנחנו קוראים לצדדים לעבוד על התנאים הנדרשים לשיחות".
שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד התייחס למצב בישראל, ואמר כי "צעדים חד-צדדיים מגדילים את הסכסוך ויש להימנע מהסלמה נוספת". לדבריו, "אין תירוץ לפעילות טרור ופגיעה באזרחים. יש לגנות זאת ואת חגיגות מעשי הטרור".
מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי "מועצת הביטחון של האו"ם פרסמה הצהרה חד-צדדית השוללת את זכויותיהם של יהודים לחיות במולדתנו ההיסטורית, מתעלמת מפיגועי הטרור הפלסטינים בירושלים בהם נרצחו החודש 10 אזרחים ישראלים, מעלימה עין מהעובדה שהרשות הפלסטינית מסבסדת טרור ומשלמת למשפחות מחבלים, ומגמדת את האנטישמיות שהובילה לרצח של מיליוני יהודים. ההצהרה לא הייתה צריכה להיאמר וארצות הברית לא הייתה צריכה להצטרף אליה".