ברקע הפיגוע ליד עלי, מחאות הדרוזים בגולן ופרעות המתנחלים ביהודה ושומרון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף בחריפות את הממשלה הבוקר (יום חמישי). "הייתי מאפיין את השבוע כאובדן שליטה. גם במישור הביטחוני וגם במישור המשילות והביטחון האישי. רואים את זה בקואליציה וגם בתוך הליכוד עצמו. יש פה כאוס טוטאלי. השר לביטחון לאומי מתקוטט עם המפכ"ל, בתוך הליכוד השרות גמליאל ודיסטל מתווכחות, ו'גורם מדיני בכיר' יוצא נגד שר הביטחון. טרלול מוחלט, זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר ב-ynet.
ח"כ ליברמן ציין גם את זיהויה של עמדת חיזבאללה שהוקמה בצד הישראלי של הגבול הבינלאומי עם לבנון בהר דב, ואת ההאשמות שעלו בקרב הקואליציה כי מדובר בתוצאה של הסכם הגז. "מי שאמר את זה הוא גם אידיוט וגם שקרן. הממשלה הזאת פשוט משדרת רפיסות. אצלם כל האשמה היא של הממשלה קודמת. כששואלים את אורית סטרוק מה קורה עם הטבח הזה, כשמעלים את מחירי התחבורה הציבורית, הכל באשמת הממשלה קודמת", תקף.
לפיד אמר שהסכם הגז בעצם ירחיק את העימות הבא עם חיזבאללה. "זה היה נכון לו הממשלה הייתה מתנהלת כמו ממשלה, אך הם משדרים רפיסות מוחלטת. מדינה ריבונית לא יכולה להרשות לעצמה שכוח זר יפלוש לטריטוריה שלה, נקודה. הממשלה מחפשת אשמים, אבל זה פשוט לא רלוונטי. כשכוח זר עוין פולש לשטח הריבוני שלך אין בכלל שאלה איך צריך לפעול, צריך להעיף אותם וזהו, לא משנה במה זה כרוך. אתה לא יכול להתפשר על הריבונות שלך, בטח מול ארגון טרור כמו חיזבאללה".
1 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישאל ביתנו
ישיבת סיעה ישאל ביתנו
"את ההפיכה המשטרית לא עצרו פוליטיקאים, אלא המחאה הציבורית, שחייבת להימשך". ליברמן
(צילום: שלו שלום)
על האופן שבו יש להתמודד עם גל הטרור אמר ליברמן כי "צריך חשיבה עמוקה, אבל יש ראש ממשלה שלא סומך על הקבינט שלו ולא מאמין בו. לא ברור באיזה פורום ומה התוקף של הפורום הזה לקבל החלטות ואין שום חשיבה כוללת. אי אפשר לעבוד טלאי על טלאי ואי אפשר לדון רק על צפון השומרון. זה חייב להיות חלק מחשיבה כוללת, להסתכל על כל המפה, ואי אפשר לטפל בג'נין ובצפון השומרון בלי לטפל ברצועת עזה. מי שעומד מאחורי גל הטרור האחרון זה חמאס עזה, והם מקבלים במקביל גם כספים וגם חסינות. מי שמדבר על מיגור הטרור בצפון השומרון צריך להבין שזה מתחיל ברצועת עזה".
ח"כ ליברמן התייחס גם לפרעות המתנחלים נגד פלסטינים ברחבי יהודה ושומרון, ואמר כי "חייבים לתת גיבוי מוחלט לכוחות הביטחון. הניסיון לקחת חוק בידיים הוא בלתי סביר ופוגע בכל מפעל ההתיישבות. כמי שגר עשרות שנים ביהודה אני אומר לכל חבריי בהתיישבות, חייבים להתנהל באחריות, דווקא במקרים כאלה, וחייבים לתת גיבוי לכוחות הביטחון".
ברקע המהפכה המשפטית, ויממה לאחר בחירתו של עו"ד עמית בכר כראש לשכת עורכי הדין, ליברמן אמר כי הוא מאמין ששר המשפטים לוין לא יכנס את הוועדה לבחירת שופטים. "ברור שהוועדה לא תכונס, אין סיכוי שזה יקרה, ואם בג"ץ יכריח את הוועדה להתכנס אז היא לא תקבל החלטות ותהיה משיכת זמן. לקואליציה אין רוב כרגע בוועדה, ולכן הם יצטרכו ללכת על שינוי הרבה יותר דרמטי, ממש להפיכה משטרית", אמר. ליברמן מתח ביקורת גם על ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "ברור שהם רצו מאוד לשתף פעולה עם נתניהו, אך אין להם כרגע שום עילה, מבחינת המחויבות הציבורית שלהם".
ליברמן הדגיש: "אנחנו במבוי סתום ולכן אנחנו צריכים להתנהג כאופוזיציה. מי שעצר את ההפיכה המשטרית זה לא הפוליטיקאים, זו הייתה המחאה הציבורית, וחייבים להמשיך במחאה הזו. בסופו של דבר הממשלה מאבדת לגיטימציה מיום ליום, היא מאבדת תמיכה ציבורית ולא תחזיק מעמד".

שר האנרגיה ישראל כץ אמר לאולפן ynet בנוגע לעמדת חיזבאללה כי "המאהל שלהם חייב להסתלק משם, וישראל גם הבהירה שאם זה לא יסולק בטוב זה יסולק בכוח. הר דב הוא שטח חשוב ביותר". בניגוד לדבריו של ליברמן, כץ הדגיש כי "נסראללה מורתע. יש לו 150 אלף טילים והוא לא מפעיל אותם. אנחנו סיכלנו את קיום המנהרות שלו עם מבצע מאוד חשוב, מודיעיני ומבצעי, ועובדה שהוא לא הגיב. יחד עם זאת, היו הפרות, היו דברים והקו האדום חייב להישמר ועדיין לא לאפשר לפלוש לתוך שטח ישראל. להעביר כוחות לצד הזה זו הפרה שמחייבת תגובה, ותהיה תגובה".
נסראללה להבנתך מורתע? "הוא בהחלט מורתע. הרי הוא שלוחה של איראן שמעוניינת באלימות, אבל המכה שהוא יספוג אם תתפתח כאן מערכה תהיה מכה שלא דומה למה שקרה במלחמת לבנון השנייה ולא דומה לדברים שקרו בעבר. יחד עם זאת, אנחנו לא שואפים למלחמה, אבל גם לא נאפשר לחצות קווים אדומים. כרגע אנחנו עוסקים ביו"ש, כאשר איראן וגם חיזבאללה וחמאס באופן ישיר פועלים כדי לייצר תשתית עזתית שם. אנחנו לא נאפשר את זה".
כץ טען כי "כשהיינו באופוזיציה מעולם לא מתחתי ביקורת על פעולות הממשלה, על ההנחיות לצה"ל בכל מה שקשור ליו"ש. הדבר הזה הוא לא פוליטי. יש כאן משימה, מבצע 'שובר גלים' התחיל עוד קודם והוא ממשיך. יחד עם זאת, הגענו לצומת משמעותית, והצומת הזאת היא מעורבות איראנית מוגברת ומעורבות חמאסית. יושב החמאס בעזה ומשלח את המרצחים לרצוח ביהודה ושומרון. המציאות הזאת לא תוכל להימשך לאורך זמן, אז אנחנו נפעל בכל העוצמה, ומה שקרה אתמול זה עוד מהלך".
שר האנרגיה התייחס גם למחאת העדה הדרוזית נגד הקמת טורבינות הרוח בצפון הגולן, ואמר כי "הטורבינות קודמו בממשלה הקודמת. המשטרה נערכה תחת הנחיות השר לביטחון לאומי, כדי להגן על העבודות האלה, שמבוצעות בכלל על ידי חברה פרטית. אסור למדינה לאפשר הפרת חוק. הדרוזים הם אזרחי ישראל, הם ציבור חשוב בצורה בלתי רגילה דווקא בגלל שהם מיעוט ובגלל הנאמנות העצומה והשילוב שלהם בכל המערכות בישראל, אז וודאי שחייבים לנהוג בהם ברגישות והידברות.
ובכל זאת חוקקתם את חוק הלאום. "הוא לא חובה נגדם. מה שמטריד אותם זה חוק קמיניץ, שאוכף הריסת בתים, כאשר הם טוענים שביישובים שלהם אין תכנון מספיק ולכן כל בית חדש הוא ספק חוקי. אני ישבתי כשר האנרגיה עם כל ראשי הרשויות הדרוזיות, שמעתי את הבעיות המיוחדות שלהם, והנחתי לתת להם פתרונות בתחומים שעליהם אני אחראי. גם חיבור הבתים לחשמל, גם דברים אחרים, ואני מלווה אותם כמו שעשיתי גם בתחבורה ובתשתיות ושאר הדברים. יחד עם זאת, אני מדגיש, אין לאפשר הפרת חוק".