חיל הים האמריקני הודיע היום (שבת) כי שלח למזרח התיכון צוללת קרבית המסוגלת לשאת יותר מ-150 טילים מונחים, בצעד שככל הנראה נועד לשמש מפגן כוח נגד איראן, על רקע ההתקפות האחרונות של שליחיה נגד גורמים אמריקניים ובעלי בריתם. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי ארה"ב אינה חושפת בדרך כלל את תנועותיהן של הצוללות שהיא מפעילה, וכי היא עושה זאת רק כשברצונה להעביר מסר הרתעתי.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב צוללת USS פלורידה נשלחה לים האדום להרתיע את איראן
ארה"ב צוללת USS פלורידה נשלחה לים האדום להרתיע את איראן
הצוללת האמריקנית USS פלורידה עוברת אתמול בתעלת סואץ
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ג'ו ביידן, איברהים ראיסי והצנטריפוגות
ביידן, נשיא איראן ראיסי והצנטריפוגות במתקן העשרת אורניום. טהרן דוהרת לגרעין
(צילום: AFP, AP)
הצוללת נשלחה כתגבורת לצי החמישי של חיל הים, שבסיסו בבחריין, ונמסר כי היא תוצב בים האדום. דובר הצי החמישי, טימותי הוקינס, סירב לומר איזו משימה יועדה לצוללת או מה גרם לשליחתה, אך ציין כי היא מסוגלת לשאת עד 154 טילי טומהוק ונשלחה לסייע לצי החמישי "לוודא את שמירת הביטחון והיציבות הימיים באזור". בסיס האם של הצוללת, המופעלת באנרגיה גרעינית, שוכן בקינגס ביי, ג'ורג'יה, ואתמול היא עברה דרך תעלת סואץ.
הצי החמישי של חיל הים האמריקני אחראי בין השאר על אזור הים האדום ותעלת סואץ המחברת אותו לים התיכון, על אזור מצר באב אל-מנדב שמול חופי תימן, וכן על מצר הורמוז שבמפרץ הפרסי. מצר זה, שבו נוהג הצי החמישי לסייר, הוא נתיב שבו עוברת 20% מתעבורת הנפט העולמית, ובעבר איימה טהרן לא אחת לסגור אותו אם יוגבר הלחץ הכלכלי או הצבאי עליה.
שליחת הצוללת לים האדום באה כשברקע גוברת המתיחות הצבאית בין ארה"ב וישראל לבין איראן. מלבד שיגור הרקטות והכטב"מים לעבר ישראל מעזה ומלבנון, פקדו לאחרונה את האזור עוד שורה של אירועים ביטחוניים, בהם חילופי האש הכבדים בסוף החודש שעבר במזרח סוריה בין מיליציות פרו-איראניות לבין הכוחות האמריקניים, חילופי אש שבהם נהרג עובד קבלן של צבא ארה"ב ועוד שבעה אמריקנים נפצעו. לפי "וול סטריט ג'ורנל", גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי לוושינגטון יש מודיעין שלפיו איראן מתכוונת לבצע התקפות נוספות באזור בזמן הקרוב.
על כך יש להוסיף את ההתקפות החוזרות ונשנות של איראן נגד מכליות נפט ואוניות סוחר בשנים האחרונות בים האדום, וההיתקלויות המתוחות בלב ים בין הצי האמריקני לבין חיל הים של הרפובליקה האיסלאמית. ברקע נמשכת כל העת גם הדאגה מהדהירה של איראן לפצצה גרעינית: מאז ההגעה למבוי סתום במשא ומתן בשנה שעברה, חזרה של איראן להסכם הגרעין אינה נראית באופק, וכעת היא מעשירה אורניום לרמה של 60%, המקרבת אותה מאוד לפיתוח נשק גרעיני.
4 צפייה בגלריה
טיל טומהוק
טיל טומהוק
ירי טילי טומהוק אמריקניים. עד לטווח של 2,500 קילומטר
(צילום: AP)
בעוד ארה"ב וישראל מוצאות עצמן על מסלול התנגשות עם איראן, זו הולכת ומשפרת את מעמדה האזורי הודות לחידוש היחסים שלה עם יריבתה המושבעת סעודיה. טהרן גם מהדקת את קשריה עם סין ועם רוסיה, שלה היא מספקת מל"טים מתאבדים למתקפות באוקראינה.
טילי שיוט מסוג טומהוק המשוגרים מספינות ומצוללות כמו זו ששלחה ארה"ב לים האדום יכולים לפגוע במטרות הנמצאות בטווח של עד 2,500 קילומטרים. שימוש נרחב בהם נעשה בשעות הראשונות של הפלישה האמריקנית לעיראק בשנת 2003, ובמתקפה שביצעה ארה"ב בסוריה ב-2018 בעקבות השימוש שעשה שם אסד בנשק כימי.