שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן ציין הבוקר (ד') בריאיון לאולפן ynet את חשיבות ביקורו של הנשיא ריבלין בארצות הברית - על רקע חילופי השלטון שם וכאן, שיחות הגרעין בווינה, ומצב היחסים בין המדינות. "הנשיא ריבלין דיבר על הסכנה האיראנית, על הרשות הפלסטינית וחמאס. יש לכך חשיבות, אחר כך ביידן מוריד הנחיות לצוותים שלו", טען ארדן, שעל ביידן עצמו וגישתו לישראל אמר: "הוא מכבד ומבין. המחלוקות נפרדות מכל ברית בינינו".
3 צפייה בגלריה
בידן וריבלין
בידן וריבלין
בידן וריבלין בבית הלבן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
- הושגו הישגים בנושא הגרעין או שמדובר רק בביקור נשיאותי ידידותי? "איפשהו באמצע. מדובר בביקור פרידה של ריבלין, אבל האמריקנים הגדירו אותו כ'ביקור עבודה' ולכן דנו בהרבה נושאים ביטחוניים ומדיניים בפגישה עם ביידן. אני לא יכול להגיד שהייתה כבר פריצת דרך, אבל כשנשיא המדינה מעלה את הסוגיה האיראנית על סכנותיה, ומדבר על המחלוקת מול ארה"ב - שרוצה לחזור להסכם הישן אבל מדברת גם על הצורך בהסכם חדש, וכשנשיא המדינה מבקש להבין איך ביידן חושב להגיע להסכם מחודש עם המשטר המסוכן שם, יש לכך חשיבות. אחר כך הנשיא מוריד לצוותים שלו הנחיות".
ארדן סיפר כי נערך דיון גם במצב הרשות הפלסטינית מול חמאס. "גם פה, הנשיא דיבר על כך שאין היום באמת מול מי לקדם תהליך מדיני, כי עד שלא ייבנה אמון והרשות הפלסטינית לא תפסיק לפעול מבניין האו"ם נגד ישראל, במוסדות של בית הדין בהאג, בניסיון להחרים אותנו, אין שום סיכוי לקדם תהליך מדיני וחשוב היה שהנשיא האמריקני ישמע את זה מנשיא ישראל", אמר.
3 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
הנשיא ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
הנשיא ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין בארה"ב
הנשיא ריבלין בארה"ב
ביקור הפרידה בארה"ב. "דנו בהמון נושאים ביטחוניים"
(צילום: חיים צח, לע"מ )
"שני מסרים חשובים מאוד חלחלו כעת בארה"ב", הוסיף ארדן, "הראשון הוא שהמחלוקת בינינו לגבי החזרה להסכם הגרעין היא לגיטימית. הסיבה לכך היא שישראל נמצאת במצב שונה - אנחנו בסכנה קיומית. ארגוני הטרור שסביבנו מחומשים בידי איראן, הטילים האיראניים יכולים להגיע אלינו - אבל לא לארה"ב בשלב הזה, אולי גם לא בעשור הקרוב.
"המסר השני הוא שמירת חופש הפעולה של ישראל", המשיך, "שיהיה לאמריקנים ברור שגם אם ייחתם ההסכם הישן - ישראל לא מחויבת אליו. לשמחתי, ביידן מכבד ומבין. הוא אומר שישראל היא מדינה דמוקרטית שתחליט את החלטותיה בקשר לביטחון אזרחיה".
ארדן הדגיש כי "המחלוקת הזאת נפרדת מכל ברית בין המדינות, היא נפרדת מנושא קידום היחסים, חידוש מלאי כיפת ברזל ועוד הרבה תחומים שאנחנו פועלים לקדם מול הממשל האמריקני".


- איך ישראל תממש את חופש הפעולה הזה, עם מדיניות של "אפס הפתעות"? יש מדיניות כזו? "אני לא אכנס להבחנות פוליטיות, כי מה שאמר רה"מ לשעבר נתניהו בנושא - אני לא יודע על איזה בסיס זה נאמר. כשאומרים 'מדיניות אין הפתעות' – ואני לא חושב שזה מה שנתניהו התייחס אליו – הכוונה היא שגם אם יש מחלוקות בינינו, או שאנחנו עומדים לעשות משהו בניגוד לעמדת ארה"ב או להיפך, השאיפה היא להודיע לפני כן. ליידע כדי שלאחד הצדדים תהיה הזדמנות לשכנע או להגיב בצורה שהיינו רוצים להגיב להתרחשויות".
- אחרי שינויי השלטון בישראל, חל שינוי לגבי אותה מדיניות? "מכיוון שאני הודעתי לרה"מ ולשר החוץ על כוונתי לסיים את תפקידי בוושינגטון ברגע שהממשלה תמנה את השגריר במקום מטעם ראש הממשלה, לא נכחתי בשיחות הללו ולכן אני לא יודע מה נאמר בשיחה בין לפיד לבין מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. לכן, לא אוכל להתייחס לכך".
ארדן, שביקש בתחילת השבוע מראש הממשלה נפתלי בנט לסיים את תפקידו כשגריר ישראל בוושינגטון, וסיכם עמו על המשך כהונתו כשגריר ישראל לאו"ם לעוד שלוש שנים, סיפר על החלטתו. "בנט מבין היטב את ההבחנה בין הפוליטיות והמינוי האישי שבדרך כלל ממשלות ממנות בוושינגטון - כי שגריר בוושינגטון צריך לגשר על מחלוקות ופערים ולהיות סוג של איש אמון של ראש הממשלה. אני מוניתי על ידי הממשלה הקודמת, ולכן העמדתי את ההחלטה לראש הממשלה ולשר החוץ".
ארדן שיתף בתוכניות הפוליטיות בחזרתו לארץ. "בכנות, יצאתי לכמה שנים של הפסקה מהזירה הפוליטית כדי לרתום את ניסיוני ויכולותיי למען ישראל בזירה הבינלאומית", סיפר, "אני לא עושה 'זיגזגים' ושינויים מדי יום, אבל הכוונה בהחלט הייתה לחזור להנהגת המדינה ולהנהגת הליכוד בתום השליחות הזאת. כשזה יהיה רלוונטי, אשתף בהחלטות. כרגע אני כולי כאן, ממוקד במאבק על שמה והגנתה של ישראל".
הוא נשאל על דעתו בנוגע להתנהלות האופוזיציה מול חוק האזרחות, אך השיב כי הוא "מנוע מלעסוק בנושאים פוליטיים - ומדובר בנושא שמצוי כיום במחלוקת פוליטית מובהקת בין המפלגות".