יותר מ-45 אלף מתפקדים יקבעו היום (ב') את רשימת מפלגת העבודה שתתמודד בבחירות הקרובות תחת הנהגתה של מרב מיכאלי. בריאיון לאולפן ynet סיפרו המועמדים רם שפע ועו"ד אפרת רייטן, המתמודדים לראשונה, ועמר בר-לב ואמילי מואטי, על התחושות ביום זה ועל התוכניות הפוליטיות.

הפריימריז בעבודה - כתבות נוספות

6 צפייה בגלריה
אפרת רייטן רם שפע עמר בר-לב אמילי מואטי באולפן ynet
אפרת רייטן רם שפע עמר בר-לב אמילי מואטי באולפן ynet
משמאל: רם שפע, אפרת רייטן, עמר בר לב ואמילי מואטי
(צילום: הדר יואביאן)
רייטן, המוכרת לציבור דרך מסך הטלוויזיה, אמרה: "ייתכן שהמיתוג הציבורי הזה נשאר בכותרות מכיוון שבעשייה המשפטית שלי, שאני עוסקת בה כבר 10 שנים, לא נמצאים בתקשורת יומם וליל, ולא שומעים ורואים, ולא מופיעים בכתבות צבע כל שני וחמישי. אבל זאת העבודה האמיתית שלי שבעצם בה אני חיה, עובדת ונושמת כל השנים האחרונות".
- אנחנו יודעים שאת מלווה את משפחות הקורבנות מנחל צפית. "כן, אני מלווה ומייצגת אותם בשלושה הליכים, אחד מהם הוא הליך להקמת ועדה ציבורית. ברגעים אלה ממש אנחנו מחכים ששר המשפטים יאשר כבר את פנייתו של צחי הנגבי, שסוף סוף הסתכל להורים בעיניים ואמר - 'אני מקים פה ועדת חקירה', וכרגע זה תקוע אצל מר בני גנץ".
- את אומרת שאחרי שחווית את זה את מעדיפה לעשות בעצמך מבפנים. "כן, כי זה לא עובד. קודם כל באמת יש תחושה נורא קשה, אני חושבת לכל אזרחי ישראל, שקצת משקרים להם. כולם הולכים עם מסכות, וגם הפוליטיקאים הולכים עם מסכות, והגיע הזמן להוריד אותן. הציבור צריך לדעת את האמת, ושיגידו לו את האמת, והוא יוכל להתמודד. הוא גם צריך להרגיש שדואגים לו, ולא מרגישים את זה עכשיו. אנחנו הרגשנו את זה על בשרנו".
6 צפייה בגלריה
אפרת רייטן באולפן ynet
אפרת רייטן באולפן ynet
"זמן להוריד את המסכות". אפרת רייטן
(צילום: הדר יואביאן)

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
רייטן שיתפה בסיבות שהביאו אותה להתמודד: "מצד אחד הצטרפתי בנקודת הזמן הזאת היות שאני מרגישה שחל איזשהו שינוי. לאנשים נמאס מכל מה שקורה מסביב, מההנהגה הזאת, מההחלטות. זה נראה שהמדינה בעוד רגע מתפרקת. מצד שני, יש את התהליך הגדול והעמוק של מרב שסוחף אחריו. כשרואים ומרגישים באיזשהו שינוי, רוצים להיות חלק ממנו ולהביא את הדבר החדש. את יודעת מה, כמו שאת יושבת כאן ומנהלת את השידור הזה, ואת לא צריכה גבר שישב לידך ויעשה את זה, את אותו הדבר תעשה מיכאלי. רואים את זה כבר בכל המדינות".
6 צפייה בגלריה
רם שפע באולפן ynet
רם שפע באולפן ynet
"תמיד הייתי בצד השמאלי". רם שפע
(צילום: הדר יואביאן)
רם שפע, שבשבועות האחרונים חווה כמה סערות בתור יו"ר ועדת החינוך ואף הפך לא אחת את החלטות הממשלה, סיפר על ההחלטה להתמודד במפלגה.
"אני איש תנועת העבודה כקיבוצניק צעיר, ואיש חינוך, ואני גאה להרגיש בבית" הוא סיפר. "שהמשפט שהכי חשוב להגיד הבוקר הוא שזאת פשוט חגיגה. ארבעתנו פה. אם מישהו לפני שבועיים היה אומר שזה יהיה המצב, מפלגה בכזה מומנטום... זה הרבה מאוד בזכות העבודה המרשימה והנחושה מאוד של מרב מיכאלי. המתפקדים יודעים היטב שאני איש תנועת העבודה כל חיי. גם בכחול לבן הייתי בצד השמאלי, הניצי, שעוד דאג בפנים - מה שמעט מאוד אנשים העזו לעשות".
- ניתן לה קרדיט, אבל העבודה הנחושה הזו הביאה אתכם מכ-4 מנדטים ל-5. "אנחנו רק בעלייה, אני חושב שאנחנו המפלגה היחידה במרכז-שמאל שנמצאת בעלייה לעומת כל שאר המפלגות שנמצאות בדשדוש. זה הדבר הכי שמח פה, ושכולם יצביעו. אפשר להצביע מהבית, מהטלפון, מהספה. זה מאוד פשוט".
שפע הוסיף: "כל המדינה ראתה שאני הייתי אחד היחידים, יחד עם חלק קטן מחבריי, שידע לעמוד מול הממשלה כמעט בכל צומת. כשהממשלה רצתה לאסור את ההפגנות - אני הצבעתי נגד. כשהממשלה רצתה לסגור את החינוך - אני הצבעתי נגד. וכמובן, התיקון המשמעותי ביותר היה כשקיבלתי החלטה להצביע על פיזור הכנסת, לפזר את הממשלה הזאת, מה שרוב המחנה שלנו רצה שיקרה".

6 צפייה בגלריה
רון חולדאי
רון חולדאי
חיבור עם חולדאי? "בוודאי שלא"
(צילום: הדר יואביאן )
עמר בר-לב, איש העבודה הוותיק שעבר כבר שמונה פריימריז, טען כי "הפעם זה שונה". הוא הסביר: "מרב מיכאלי פתחה את האפשרות גם להתפקד וגם להתמודד עד הרגע האחרון, כולל, לכל אזרח ישראלי שמזדהה עם ערכי מפלגת העבודה. אני חושב שזה היה מהלך מאוד חכם, שהוא נתן רוח גבית לבחירה שלה במפלגת העבודה. שנית, לפחות אני, נכנסתי רק לפני 48 שעות אז אין את הבלגן של הקלפיות ולא צריך לגייס כספים ולתלות שלטים, ואפשר להצביע מהבית. זו חגיגה אמיתית. זאת הזדמנות גם בעיקר עבור כאלה שהם קצת פחות מוכרים, שהם לא צריכים להוציא הרבה כספים כדי להתמודד. דרך הרשתות החברתיות הכול פתוח לכולם".
- עם מי אתה רואה איחוד על הפרק? "ברגע זה אני לא רואה איחוד, בוודאי שלא עם רון חולדאי. הוא היה יכול להתמודד לפריימריז למפלגת העבודה עד שלשום, הוא ידע את מצבו, הוא החליט שלא - והוא חבר מפלגת העבודה. אולי אפילו לפני, אני 'רק' 25 שנה חבר המפלגה. אם הוא היה רוצה הוא היה בא, ותאמינו לי שהוא היה נבחר במקום מאוד גבוה, אולי אפילו ראשון. הוא החליט שלא. אין לזה מקום לדעתי".
6 צפייה בגלריה
"חולדאי היה מגיע למקום גבוה, אולי אפילו ראשון". עמר בר לב
"חולדאי היה מגיע למקום גבוה, אולי אפילו ראשון". עמר בר לב
"חולדאי היה מגיע למקום גבוה, אולי אפילו ראשון". עמר בר לב
(צילום: הדר יואביאן)
6 צפייה בגלריה
אמילי מואטי באולפן ynet
אמילי מואטי באולפן ynet
"מחכה לציפי לבני". אמילי מואטי באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
רייטן התייחסה לכך גם כן: "יש משהו במפלגות הטרנד, במה שקורה עכשיו, שהוא סוג של ביטוי למפלגות המסורת. גם למפלגת העבודה, שבאמת הלכה לאיבוד. אני חושבת שההימור של חולדאי להקים לעצמו מפלגה, ולחשוב שהישגיו הטובים בתל אביב יביאו לו את הבוחרים, לא עבד".
אמילי מואטי, שהתמודדה גם כן בעבר, התייחסה לאפשרות שמיכאלי תצטרך בסופו של דבר להיות מספר 2 בהובלת גורם אחר. "אני לא רואה כרגע בשחקנים הקיימים אדם אחד שהייתי מעדיפה אותו על פני מרב מיכאלי. היא באמת ניצחה את הפריימריז האלה", אמרה. לגבי עצמה היא שיתפה: "האישה שהייתי אחרי הפריימריז הראשונים וזו שאני עכשיו זה משהו אחר". היא פנתה למתמודדים שלצדה: "אני כל כך שמחה בשבילכם ואתם תרגישו את זה הערב. זה רגע נפלא, רגע של אור".
היא הדגישה כי "לא משנה לאיזה מקום נגיע, אנחנו לא ניכנס לממשלת נתניהו אלא אנחנו נחליף את נתניהו. חשוב להגיד את זה". כשהיא וחבריה נשאלו על איחודים אפשריים היא אמרה: "אני בכלל מחכה לציפי לבני".