ראשי ונציגי המתנחלים הפגינו הערב (ג') מחוץ למשרד ראש הממשלה בירושלים בדרישה להסדיר את מעמדם של כ-70 מאחזים ביהודה ושומרון. במחאה נכחו מאות תושבים, בהם גם ראשי מועצות ביו"ש.
המפגינים מתחו ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו בטענה שנכשל בהבאת הריבונות ובהסדרת מעמד היישובים, וקראו: "אל תתנו לו את קולכם".
4 צפייה בגלריה
עצרת מחאה של ההתיישבות הצעירה נגד בנימין נתניהו ובני גנץ
עצרת מחאה של ההתיישבות הצעירה נגד בנימין נתניהו ובני גנץ
"נתניהו נכשל בהסדרה, אל תתנו לו את קולכם". ההפגנה הערב
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
עצרת מחאה של ההתיישבות הצעירה נגד בנימין נתניהו ובני גנץ
עצרת מחאה של ההתיישבות הצעירה נגד בנימין נתניהו ובני גנץ
יעל שבח, שבעלה נרצח בפיגוע. "כמה דם עוד יישפך בשביל חשמל ומים?"
(צילום: שלו שלום)
"יש מי ששכח אתכם, יש מי שאין לו חמלה אלא אטימות לב מוחלטת", אמר יו"ר מועצת יש"ע בהפגנה, "הגענו למצב ששובתים רעב ולאיש בלשכת ראש הממשלה לא אכפת". ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחייאני הוסיף: "אל תתמכו ואל תתנו לו את קולכם. קצנו במילים והגיע הזמן למעשים".
יו"ר מועצת שומרון יוסי דגן אמר במחאה: "ראש הממשלה, שרי הממשלה, נכשלתם בהבאת הריבונות. הבטחתם אבל אלו היו הבטחות שווא, סרק. אדוני ראש הממשלה - תסתכל בעיניים של ילדי חוות גלעד, של ילדי נופי נחמיה, של ילדי חוות יאיר, רכס איתמר, שכונת רונן ומעוז צבי. האם הם צריכים לסבול מקור בחורף בגלל משחקים פוליטיים?".
ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, ציין כי "יש כאן דרישה בסיסית של אזרחים לחיות בכבוד. אנחנו דורשים מראש הממשלה ומשר הביטחון לחיות כמו כל אזרח במדינת ישראל. כל השרים צריכים לקדם את זה. תסתכלו לילדים בעיניים - קר להם ובוער להם. הסדרה היא הצעד הראשון בדרך לריבונות".
4 צפייה בגלריה
ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראש מועצת בקעת הירדן ויו"ר מועצת ישע דוד אלחייאני
ראש מועצת שומרון יוסי דגן וראש מועצת בקעת הירדן ויו"ר מועצת ישע דוד אלחייאני
מימין: דגן ואלחייאני. "שכחו אתכם, אטימות לב"
ראש מועצת גוש עציון, שלמה נאמן, תקף את נתניהו: "‌באנו לדרוש את חרפת ארצנו, זו חרפה שלך. זו חרפה של ממשלתך. זו חרפה של האומה כולה. יש עשרות יישובים בארץ ישראל שיש עליהם סימני שאלה. קמנו בשליחות, באנו למשימה - ובמשימה הזאת הופקרנו. זאת הצעקה שלנו. אנחנו זועקים את סערת ארצנו".
לאחר מכן תקף נאמן את גנץ: "שר הביטחון, היית רמטכ"ל. יש לך חשבונות, לנו אין חשבונות. לנו יש גאווה לאומית ורק דרישה אחת - הסר את חרפת סימני השאלה על יישובינו. תסדיר אותנו, כי זה מה שעם ישראל צריך כרגע".
גם מנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דילמוני ביקר את התנהלות הממשלה: "אלפי ילדים לא יודעים אם יהיה מים חשמל או זום כדי ללמוד, אין מערכת אזעקה אם קורה משהו בשעת חירום, והכול בגלל ששנים מורחים אותנו".
לקריאות הללו הצטרפו המתיישבים: "ביבי תפסיק למרוח אותנו. מי שלא יודע להביא הסדרה אין סיבה להצביע לו", אמר אחד מהם.
"אדוני ראש הממשלה, כמה דם צריך להישפך כדי שיהיו חשמל ומים?", שאלה יעל שבח, תושבת חוות גלעד ואלמנתו של רזיאל שבח שנרצח בפיגוע לפני כשלוש שנים. "אנחנו מבקשים את המובן מאליו - לעשות שבת בנחת, שהילדים ילמדו בשלווה בימי הקורונה. נשלחנו בשליחות שלכם ומגיע לנו לחיות כמו כל תושבי מדינת ישראל".
מחאת המתנחלים בנושא הסדרת המאחזים החלה לפני כמה שבועות. ההצעה שגיבש שר ההתיישבות צחי הנגבי והשר במשרד הביטחון מיכאל ביטון נחשפה לראשונה ב-ynet, ולפיה נבחרו 46 ישובים שאותם "קל" להסדיר מבחינה משפטית. ההצעה נבלמה על ידי שר הביטחון בני גנץ, שטען כי קיימים לגביה "קשיים משפטיים". בניסיון לעקוף את החלטת הממשלה, העבירו בכנסת את הצעת החוק "מרקם חיים להסדרת ההתיישבות"- אך גם היא נבלמה.