2 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
"המפקדים נטשו אותו". קברו של קצין המודיעין
(צילום: גיל נחושתן)
הוריו של קצין המודיעין שמת לאחר שאותר במצב קשה בכלא ונסיבות מותו עדיין מתבררות, פנו בצהריים (שישי) לרמטכ"ל אביב כוכבי ודרשו להגיע לחקר האמת ולא לטייח את חקירת המוות. הפרשה נחשפה לראשונה ב-ynet.
"השבוע, בדברים שנשאת בכנס של המרכז הבינתחומי בהרצליה, דיברת על 'החייל שלך, על חייל של כולנו, קצין אמ"ן, שמת בכלא'. החייל הזה הוא בן הזקונים שלנו, **** ז"ל. לא חלמנו ש****, שהקדיש חמש שנים מחייו לצה"ל, תוך הערכה עצומה ממפקדיו, יסיים את חייו בצורה כה טראגית וכואבת, בנסיבות לא ברורות ומעורפלות, והוא בסך הכל בן 24", כתבו ההורים. "לצערנו הרב, עד רגע זה לא מצאנו את הזמן להתאבל עליו, אנו נמצאים בתוך מחול שדים נורא, בתוך כאוס, שבכל אתר אינטרנט מופיעה תמונת קברו המיותמת ומנסים להבין איך איבדנו את הבן שלנו, למה, מי לא שמר עליו, מי הפקיר אותו.

עוד הוסיפו כי "לצערנו, אפילו לנו, כהוריו, רבים סימני השאלה מסימני הקריאה והמצב הזה אינו נותן לנו מנוח. עוד לפני שהתבררו העובדות, בחרת גם אתה לעשות שימוש במילים שרק העצימו את הכאב שלנו, שהטילו על **** ז"ל כתם שחור עצום, בזמן שאינו יכול להגיב.
"**** ז"ל היה ילד מיוחד במינו, נדיר בכישוריו, שהפך לחייל מצטיין. הצלחותיו במהלך שירותו הצבאי נזקפו לזכות יחידתו, אגף המודיעין ומדינת ישראל. הוא מעולם לא היה מעורב ולו בעבירת משמעת אחת. לקראת סיום שירות הקבע שלו, בחרו להטיל עליו האשמות חמורות, תוך התעלמות מוחלטת מאחריותם של דרגי הפיקוד הבכירים ממנו ונקיטת פעולות שונות ומקוממות, שמרגיש שנועדו יותר לפגוע בנפשו של **** ז"ל מאשר להגן על ביטחון המדינה. זה לא מוסיף כבוד לצה"ל. זה לא מתוך רצון, כפי שאתה ציינת 'לשמור על צנעתו ועל צנעת משפחתו', אלא מחשש שהוא יספר איך פועלים באמ"ן: נותנים חופש פעולה ומעודדים יצירתיות וניצול יכולות של חייל מעולה, אבל במקום ללוות את החייל ולפקח על מעשיו, מעלימים עין עד שזה יוצא מכלל שליטה. התחושות שלנו קשות מאוד ואנו כותבים מילים אלו מדם ליבנו.
ההורים ציינו כי "מאחר ואישרו לנו ללמוד ולהבין את פרטי האישומים נגדו רק לאחר מותו, איננו יכולים לשאול אותו מה עשה, אם עשה, מה היו סיבותיו. השאלות האלה לא יקבלו מענה לעולם. הוא אמנם לא היה בצינוק, אבל הפך לאדם שאיש אינו רוצה בקרבתו, זאת עוד טרם החל ההליך המשפטי. נפגענו עד עמקי נשמתנו כשכל המפקדים שהיוו כמעט את כל עולמו בשנים האחרונות, נטשו ומחקו אותו מסדר היום שלהם. רק פעמיים בכל תשעת החודשים נזכרו לשאול אותו על מצבו. **** ז"ל הפך לאיש עם אות קלון עוד בחייו. שום יחס, שום סימפטיה אנושית ל**** ז"ל. לנו אין ספק בכלל ש**** ז"ל לא עשה ולו מעשה אחד במהלך שירותו כדי להזיק או לפגוע במדינתנו בכוונה.
2 צפייה בגלריה
הכלא הצבאי נווה צדק
הכלא הצבאי נווה צדק
"לא נשקוט ולא ננוח עד אשר תתברר האמת המלאה". הכלא הצבאי "נווה צדק" שבו היה כלוא הקצין
(צילום: יואב זיתון)
"**** שלנו למד על חשבוננו תואר באוניברסיטה תוך כדי לימודיו התיכוניים ואת כל הידע העצום הזה נתן למדינה. **** שלנו, שמלבד אותות הצטיינויות אישיות, היה שותף לזכייה בפרס ביטחון ישראל 2019 והוזמן לבית הנשיא. זה **** שלנו. זה היה **** של צה"ל. אנו, הוריו, דורשים שייפסק מסע ההכפשה נגד בננו המת.
"אנו דורשים שתערך חשיבה מחדש באילו דרכים ניתן לבחון את מה שקרה מהיום בו נעצר ועד הרגע בו נשם את נשימותיו האחרונות", קראו ההורים. "אסור להסתפק בעוד 'בדיקה' שתוביל לכמה מסקנות מערכתיות חסרות תוחלת. אנו דורשים שהמחדל הזה ייחקר באופן יסודי, שצה"ל יהפוך כל אבן, יבחן כל תמונה, יתחקר כל אדם. בלי הנחות, בלי לעגל פינות, בלי לחפש את הש.ג, בלי לטייח, בלי להסתיר. זה מגיע לנו. זה מגיע ל**** ז"ל.
"אנחנו איבדנו את היקר לנו מכל. איש לא יחזיר את ****, אבל לא נשקוט ולא ננוח עד אשר תתברר האמת המלאה, עד אשר נקבל את תמונת המצב המלאה, קשה ככל שתהיה, עד אשר צה"ל יסיק את כל המסקנות מהאירוע הנורא הזה. ביום אחד באמצע החיים קברנו את **** ז"ל. לא ניתן לקבור גם האמת".
קצין המודיעין נכלא בספטמבר בתום חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת. החקירה נפתחה בעקבות תלונה של היחידה שבה שירת למחלקה לביטחון מידע (מחב"ם) ולמצ"ח. לאחר מעצרו הוא הודה בחשדות נגדו. לפי פרסום רשמי של צה"ל השבוע, הוא פעל ממניע אישי, ולא ממניע אידיאולוגי או כלכלי. ככל הידוע הוא פעל לבד, ולא עמד בקשר עם אף גורם אחר, או הופעל, גויס או שוטה בידי גורם מודיעין זר. הפרקליטות הצבאית הגישה נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי, ומעצרו הוארך עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. גורם הבקיא בפרטי החקירה אמר כי המניע למעשיו הוא "תערובת של זעם ונקמה".
בלילה שבין 16 ל-17 במאי הוא נמצא בבית הכלא הצבאי "נווה צדק" במצב רפואי קשה ופונה לבית חולים, שם נקבע מותו. גורמים צבאיים העריכו כי הקצין התאבד, אולם בסביבת משפחתו טענו שהוא לא שם קץ לחייו. נתיחת גופתו העלתה את ההערכה שתרופות שנטל עשויות היו להביא למותו. ל-ynet נודע כי בדמו של הקצין נמצאו תרופות אנטי-פסיכוטיות ותרופות נוגדות דיכאון, אך לא ברור באיזו כמות.