ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי אמר הבוקר (יום ב') כי הוא מתנגד לרכבת האווירית הפומבית של בכירים ביטחוניים הנוסעים לוושינגטון כדי להביע בפני הממשל האמריקני את התנגדותה של ישראל לחזרה להסכם הגרעין עם איראן. בראיון באולפן ynet אמר הלוי: "אני חושב שזו לא האסטרטגיה הנכונה. מה שדרוש הוא שיח עם ארה"ב, שהיא לא רק בת בריתנו החשובה ביותר, אלא גם זו שבלי תמיכתה אנחנו ניראה אחרת בעולם כולו וגם במזרח התיכון. מה שדרוש פה זה שיח ענייני, עמוק ושקט, בלי הטחת איומים הדדיים".
- אתה חושב שבחדרי חדרים, מול הקולגות האמריקנים, הם יביעו את אותו מסר רשמי של ישראל של התנגדות טוטאלית להסכם? או שכן יש שם איזשהו ניסיון למו"מ? "אני מניח שהנציגים הישראלים יעשו ככל שביכולתם. יש להם יכולת לא מבוטלת לשכנע את האמריקנים לשפר את העמדה של ארה"ב ולהגיע לתוצאה המיטבית ביותר האפשרית. אני רוצה רק להזכיר שהאמירה שישראל אינה מחויבת להסכם, היא אמירה מיותרת משום שישראל מעולם לא הייתה חתומה על ההסכם".
1 צפייה בגלריה
אתר הגרעין בנתנז
אתר הגרעין בנתנז
מתקן הגרעין בנתנז.
- נדמה שהאמריקנים לא "סופרים" את העמדה הישראלית בכלל. "אני חושב שזה לא נכון. היה פה ביקור של שר ההגנה האמריקני ששוחח עם צמרת הביטחון הישראלית. הייתה גם פגישה עם ראש הממשלה, רובה בארבע עיניים. האמריקנים 'סופרים' את ישראל יום-יום, שעה-שעה, בתמיכה שהם נותנים לנו גם בנשק וגם בחילופי מודיעין ובפעילויות משותפות שהשתיקה יפה להם. ואני חושב שהשימוש בסגנון הזה ובאינטונציה הזאת לא מועילה והיא לא תביא לשום תוצאה ראויה".
- אז למה לדעתך מישהו בכל זאת הרגיש את הצורך לומר "ישראל לא מחויבת להסכם הזה"? "צריך לשאול את מי שאמר את זה. אני חושב שלא היה צורך בזה. אני לא חושב שזה הועיל. במקרה הטוב, זה לא הזיק. אבל אני חוזר ואומר: עם כל החשיבות שיש למדינת ישראל בת 10 מיליון התושבים, להגיד למעצמה של 300 מיליון אזרחים שאנחנו לא 'סופרים' אותם, זה קצת לעבור את הגבול הראוי".
- האסטרטגיה הישראלית הזאת עלולה להזיק? "לאורך זמן כן, משום שלאורך זמן עלולה להתרחש התרחקות. ואני מזכיר שהיחסים שלנו עם ארה"ב הם יחסים בעלי משמעות של עשרות שנים, של הסכמים והבנות בנושאים חשובים ביותר. התחלה של הידרדרות ביחסים מסוכנת למדינת ישראל".
- ראינו בשנים האחרונות את ישראל פועלת מול האיראנים בעיקר במרחב הסורי. בתקופה האחרונה אנחנו רואים את זה גם במרחב הימי. זה אינטרס של ישראל לפתוח זירה נוספת? "אני לא בקיא בכל הפרטים של הפעילויות הללו. אני יכול רק לומר שככל שאנחנו מוסיפים זירות של עימות, אחר כך אנחנו צריכים להוסיף תשומת לב לזירות הללו, ויש לזה גם מחיר בנושאים אחרים שאנחנו מטפלים בהם. ישראל לא כל-יכולה כל הזמן, בכל זירה. טוב יעשה מי שצריך ויקבע סדר עדיפויות".