הכנסת ה-23 ידעה עליות ומורדות, אבל החזיקה מעמד תשעה חודשים. במהלכה הוגשו 2,360 הצעות חוק שהצליחו להתברג לדיון המוקדם, 28 חוקים הגיעו לקריאה ראשונה, 18 חוקים הגיעו לקריאה שנייה ושלישית, 102 חוקים נחקקו, ו-195 חוקים נעצרו.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הכנסת ה-23. 102 חוקים נחקקו במשך תשעה חודשים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, במהלך תשעת חודשי כהונתה הונחו על שולחן הכנסת 2,703 הצעות חוק, מתוכן 2,605 הצעות חוק פרטיות (20 מהן הפכו לחוקים, כ-0.8%), 93 הצעות חוק ממשלתיות (78 הפכו לחוקים, כ-84%), ו-5 הצעות חוק של ועדות (4 הפכו לחוקים, 80%). הנתונים מעידים על פערים דרמטיים בין הצעה ממשלתית לפרטית.
ומה בנוגע לשאילתות? חברי הכנסת הגישו 558 שאילתות רגילות, מתוכן נענו רק כמחצית (46%).
הצעת חוק פרטית היא כזו המוגשת על ידי חברי כנסת, ממשלתית מוגשת על ידי הממשלה, ובמקרים יוצאי דופן מוגשת הצעת חוק מטעם ועדה של הכנסת. הצעת חוק פרטית צריכה לעבור גם קריאה טרומית. לאחר הקריאה השלישית החוק עובר.

החוקים הבולטים שאושרו בכנסת ה-23

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות עלה בעקבות ניסיון רצח שירה איסקוב, ושולל אפוטרופסות מהורה שהואשם והורשע בעבירה פלילית חמורה.
חוק הקורונה הגדול - מאפשר לממשלה להכריז על הגבלות לקורונה כמו סגר, סגירת המסחר ובתי ספר בלי אישור הכנסת והן נכנסות לתוקף 24 שעות לאחר ההכרזה. על פי החוק, ועדות הכנסת יכולות לבטל את התקנות, לאשרן או לשנות את תוקפן עד שבוע מעת כניסתן לתוקף. אם הוועדות לא קיבלו הכרעה, הדיון עובר למליאה - ואם בה לא התקבלה הכרעה, התקנות מבוטלות.
חוק איים ירוקים מאפשר לממשלה להכריז על לפתוח לתיירות את אילת וים המלח.
חוק הסמכת שב"כ לסייע במאמץ הלאומי למניעת התפשטות הקורונה - משרד הבריאות רשאי לבקש סיוע משב"כ, בתנאי שמספר החולים החדשים באותו יום או ביום שקדם לו עולה על 200.
חוק ממשלת חילופים - תיקון לחוק יסוד: הממשלה, המעגן את הקמתה של ממשלת הרוטציה. התיקון קבע את מעמדו של ראש הממשלה החליפי והסדיר את התנאים בהם הוא הופך לראש ממשלה מכהן, כמו כן נקבע כי כל שר רשאי למנות שני סגנים במקום אחד. התיקון, שזכה לשם "חוק הרוטציה", כלל גם תיקון לחוק מימון מפלגות, שאפשר לסיעת "דרך ארץ" לזכות למימון.

חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים - מחייב את משרדי הממשלה ואת זרועות הרשות המבצעת להיות זמינים באמצעים דיגיטליים ולא רק בפקס.
חוק לביטול עדכון שכר הח"כים ב-2021 - קבע כי השכר יוקפא ולא יוצמד לשכר הממוצע במשק.
חוק מענק לעידוד תעסוקה נועד להעניק תמריץ כספי למעסיקים אשר יקלטו או יחזירו לעבודה עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת כתוצאה מהתפרצות הקורונה או בסמוך לתחילתה ולא השתלבו מחדש בשוק העבודה. המענק יתמרץ את המעסיקים לקלוט ולהעסיק עובדים.
הוראות שעה במסגרת חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים - מענק לשכירים ולעצמאים בעלי שכר עד גובה מסוים, כדי לעודד אנשים להצטרף למעגל העבודה. החוק קובע תוספת למענק בעד עבודה בחודשים אפריל עד דצמבר בשנת המס 2020, העומדת על 62% מסכום המענק לו היה זכאי השכיר או העצמאי, ובלבד שהסכום לא יפחת מ-1,000 שקל.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מבין החוקים שעברו, היו גם כאלה שדנו בנושאים שוליים יותר: בחוק המכינות הקדם צבאיות עשו שינוי כך שכעת הן כפופות ל"משרד ההתיישבות" ול"שר ההתיישבות".
הח"כים תיקנו גם את חוק יד יצחק בן צבי, שעד עכשיו קבע כי מספר חברי מועצת יד בן-צבי לא יפחת מ-25, בהם שלושה ח"כים. התיקון מבטל את כהונת הח"כים, וקובע שמספר החברים לא יפחת מ-22.
בכנסת ה-23 הגיעו 2,360 חוקים לשלב של הדיון המוקדם, בהם 106 חוקים שלא התקבלו. 28 חוקים נמצאים בשלב לקריאה ראשונה בוועדה, 22 מהם בהכנה בוועדה, כשהבולט מביניהם הוא חוק הסדרת שוק הקנאביס. 18 חוקים נמצאים בשלב לקריאה שנייה ושלישית בוועדה, בהם הצעת חוק להרחבת הייצוג ההולם של חרדים בתאגידים ציבוריים וברשויות מקומיות.
195 הצעות חוק נעצרו, בין היתר בעקבות התפטרות ח״כ או מינויו לשר, או שהחוק מוזג עם חוק אחר. הבולט הוא חוק צער בעלי חיים של שרן השכל, שנעצר עם התפטרותה מהכנסת.