לראשונה מאז שנכנס לבית הלבן, ופחות מחודש לפני שיעזוב אותו, וטו שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על חקיקה שאושרה בקונגרס בוטל. זוהי מכה תדמיתית נוספת לנשיא היוצא, במיוחד לאור העובדה שהיא נעשתה בתמיכתם של הרפובליקנים השולטים בסנאט.
3 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
הרפובליקנים לא תמיד איתו. טראמפ
(צילום: AFP)
בהצבעה נדירה אמש (יום ו') באמצע חופשת השנה החדשה אישר הסנאט ברוב עצום – 82 מול 13 – את ביטול הווטו שהטיל הנשיא על חוק תקציב הביטחון הלאומי. כדי לעקוף וטו נשיאותי נדרש רוב של שני שלישים לפחות, וההצבעה אמש מגיעה אחרי שביום שני גם בית הנבחרים אישר ברוב גדול מאוד (87-322) את ביטול הווטו, כך שכעת ייכנס החוק לתוקף גם בלי החתימה של טראמפ.
טראמפ, נזכיר, הטיל בשבוע שעבר וטו על חוק ההסמכה השנתי לביטחון לאומי (NDAA) לשנת 2021, בגובה 740 מיליארד דולר. החוק מגדיר את המדיניות הביטחונית של ארה"ב ומציב יעדים צבאיים שונים. הוא כולל בין היתר העלאת שכר בגובה של 3% לחיילים האמריקנים, אך גם כמה סעיפים שאליהם התנגד טראמפ נחרצות.
כשהטיל את הווטו בשבוע שעבר טען הנשיא שהחוק אינו כולל "צעדים קריטיים לביטחון הלאומי". הוא התנגד בין השאר לתיקונים בחוק שמגבילים את נסיגת הכוחות מאפגניסטן ומאירופה, ולשינוי שמות בסיסים שקרויים על שמם של מנהיגים בצבא הקונפדרציה. הוא דרש גם שהקונגרס יבטל את סעיף 230 בחוק הגנת התקשורת. הסעיף פוטר את הרשתות החברתיות – שלדבריו מוטות נגדו – מאחריות על תכנים שמתפרסמים אצלן.
3 צפייה בגלריה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
בית הנבחרים הסנאט סנאט בניין הקפיטול קפיטול ארה"ב דיון על הדחת טראמפ הדחה
ביטול וטו ראשון לטראמפ, וגם האחרון. בניין הקפיטול
(צילום: AP)
אולם החוק עבר בקונגרס בתמיכה נרחבת של הרפובליקנים. הללו לא נותרו נאמנים לטראמפ בסוגיה זו, כפי שעשו ברובם הגדול לאורך ניסיונו הכושל לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות – תוך שהוא מפזר טענות חסרות בסיס להונאות וזיופים מצד הדמוקרטים.
דקות ספורות לאחר ההצבעה בסנאט שבה בוטל הווטו שלו, הגיב הנשיא במתקפה בטוויטר: "הסנאט הרפובליקני שלנו בדיוק פספס את ההזדמנות להיפטר מסעיף 230, אשר מעניק כוח בלתי מוגבל לחברות הטכנולוגיה הגדולות. פתטי!!!".
הוא הזכיר בציוץ שלו את סירובם של הרפובליקנים להיענות לדרישה אחרת שלו – להגדיל את המענקים הכספיים לכל האזרחים האמריקנים עקב משבר הקורונה, מ-600 דולר ל-2,000, סכום שלדברי טראמפ הם נזקקים לו נואשות. "זה לא הוגן, זה לא חכם!", כתב. הדמוקרטים, אגב, תמכו בדרישה הזו, אך הסנאטורים הרפובליקנים צפויים לחסום מהלך שכזה.
3 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל. הוא הבטיח: "בדרך כזו או אחרת, זה יעבור"
(צילום: רויטרס)
ביטול הווטו, יצוין, היה צפוי לאור התמיכה הנרחבת של הרפובליקנים בחוק, ואת המתקפה שלו על ההנהגה הרפובליקנית טראמפ החל כבר לפני כמה ימים. "ה'הנהגה' הרפובליקנית חלשה ועייפה, והיא תאפשר לחוק הביטחון הרע לעבור", צייץ ביום שלישי. הוא ציין אז כי מדובר ב"מעשה מביש של פחדנות וכניעה מוחלטת של אנשים חלשים לענקיות הטכנולוגיה. תנהלו מו"מ על חוק טוב יותר – או שתשיגו מנהיגים טובים יותר, עכשיו! הסנאט לא צריך לאשר את ה-NDAA עד שהוא יתוקן".
טראמפ לא ציין שמות במתקפה שלו על ההנהגה הרפובליקנית, אך קשה שלא לנחש למי דבריו כוונו: מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל, שנחשב דווקא לבעל ברית חשוב של הנשיא, שסייע לו לאורך ארבע שנות כהונתו לקדם את משנתו בקונגרס.
מקונל אמר היום לפני ביטול הווטו כי את חוק תקציב הביטחון הסנאט יעביר "בדרך כזו או אחרת". לדבריו, החוק "דואג לגברים ולנשים האמיצים שמתנדבים ללבוש את המדים". הוא הוסיף שמדובר גם ב"הזדמנות יוצאת דופן לגרום ליעדי הביטחון הלאומי שלנו לשקף את הנחישות של העם האמריקני ואת האיומים המשתנים על ביטחונו, מבית ומחוץ. זוהי ההזדמנות שלנו לשמור על הקצב של מתחרות כמו רוסיה וסין".
פורסם לראשונה: 23:40, 01.01.21