5 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
גורמי ביטחון העריכו שהג'יהאד מחפש "מכת פתיחה". תקיפות צה"ל ברצועת עזה, אתמול בלילה
(צילום: רויטרס)
בזמן שבישראל ממתינים לתגובת הג'יהאד האיסלאמי על חיסול בכיריו, וראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הודיע כי הנחה להיערך להסלמה - מאחורי הקלעים מתנהלים מאמצי תיווך להרגעת הרוחות. בתיווך משתתפים שליח מזכ"ל האו"ם ונציגים ממצרים ומקטאר - שלוחצים על הג'יהאד לא להגיב, ועל חמאס לכפות עליו רגיעה. גורמי הביטחון העריכו אמש (שלישי) כי הג'יהאד מתעכב בתגובתו כי הוא מחפש "מכת פתיחה" בדמות פיגוע נ"ט גדול, כמו זה שסוכל אתמול אחר הצהריים, כשצה"ל תקף חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים. לכן, אומרים הגורמים - נעשים מאמצים גדולים למנוע פיגוע שכזה.
גורם דיפלומטי מערבי ציין כי יש מאמץ גדול מצד "השחקנים המוכרים למנוע הסלמה". לדבריו, "לכולם יש הרבה מה להפסיד. אנחנו על פי תהום, אבל מוקדם עדיין לדעת אם זה יצליח". בתוך כך, היום יתקיימו התייעצויות סגורות במועצת הביטחון של האו"ם על ההסלמה ברצועת עזה. זאת לבקשת סין, רוסיה ואיחוד האמירויות.

5 צפייה בגלריה
נערכים להסלמה. נתניהו בהצהרה אמש
נערכים להסלמה. נתניהו בהצהרה אמש
נערכים להסלמה. נתניהו בהצהרה אמש
(צילום: לע"מ)
5 צפייה בגלריה
"מערכת הביטחון ערוכה למערכה ממושכת ומשולבת". גלנט בהצהרה אמש
"מערכת הביטחון ערוכה למערכה ממושכת ומשולבת". גלנט בהצהרה אמש
"מערכת הביטחון ערוכה למערכה ממושכת ומשולבת". גלנט בהצהרה אמש
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בתום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה שהתקיימה אמש בקריה בתל אביב, מסרו נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון הצהרות בנוגע למבצע "מגן וחץ" שאותו יזמה ישראל נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. נתניהו שיגר בדבריו אזהרה לארגוני הטרור בעזה והבטיח כי "אף מחבל אינו חסין", אך הדגיש כי המערכה שנפתחה כעת עלולה להימשך כמה ימים: "הנחיתי להיערך להסלמה, ייתכן שביותר מזירה אחת". פרט לנתניהו וגלנט, נשאו הצהרות גם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר.
בדבריו הדגיש ראש הממשלה כי ההסלמה הצפויה בעקבות חיסול שלושת בכירי הג'יהאד האיסלאמי עלולה כאמור להימשך כמה ימים: "אנחנו בעיצומה של מערכה, בימים הקרובים נידרש לאורך רוח". נתניהו הדגיש כי הבכירים שחוסלו היו אחראים לשיגורי רקטות לישראל ולהכוונת פיגועי טרור ביהודה ושומרון: "העיקרון שמנחה אותנו חד וברור - מי שפוגע בנו, אנו פוגעים בו. ואנחנו עושים זאת בעוצמה יתרה. אף מחבל אינו חסין, גם אם הוא מסתתר בעומק קיני הטרור". הוא פנה לארגוני הטרור והזהיר: "כל הסלמה מצדכם תיענה בתגובה מוחצת מצדנו".

אחרי נתניהו נשא דברים שר הביטחון גלנט, ואמר כי חיסולם של שלושת בכירי הג'יהאד היווה פגיעה קשה בצמרת הארגון. "אתמול בלילה, לאחר שהבשילו התנאים, פעלו צה"ל ושב"כ בעוצמה, בדייקנות, בנחישות ובקטלניות. מטרות הפעולה הושגו במלואן. צמרת הג'יאהד האיסלאמי ברצועת עזה חוסלה", אמר גלנט. גם הוא הזהיר מהמשך המערכה: "אזרחי ישראל, חשוב לומר - המערכה הזו לא תמה, היא עדיין לפנינו. אנו עלולים לחוות ירי רקטות אל אזורים קרובים ורחוקים - בעוצמה ניכרת. חיילי צה"ל עלולים להידרש בקרוב לפעולות הגנה מוגברות בגבול רצועת עזה, ביהודה ושומרון ובמקומות נוספים. מערכת הביטחון ערוכה לכל תרחיש ובכלל זאת, למערכה ממושכת ומשולבת".
ההצהרות נמסרו כאמור בתום ישיבת הקבינט - ששריו מודרו מההחלטה הראשונית לצאת למבצע היזום - והדיון עסק בנקמה הצפויה מרצועת עזה. נתניהו וגלנט הדגישו בדיון שכוחות הביטחון יתמקדו רק בג'יהאד האיסלאמי ולא בחמאס.
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת קבינט בקריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת קבינט בקריה
נתניהו בישיבת הקבינט, אמש. רה"מ ושר הביטחון הדגישו שכוחות הביטחון יתמקדו רק בג'יהאד האיסלאמי
(צילום: אבי אוחיון לע"מ)
5 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
טארק עז א-דין ג'יהאד גנאם חליל בהיתיני
בכירי הג'יהאד האיסלאמי שחוסלו. במערכת הביטחון לא העריכו תחילה שהג'יהאד יתעכב שעות ארוכות בתגובה על החיסול
במהלך הישיבה נרשם רגע מביך כאשר נתניהו כעס מאוד על שר האנרגיה וחבר הקבינט ישראל כץ על כך שהפנה בהודעה שפרסם איומים ישירים לעבר ראשי חמאס. בהודעה שעוררה את חמתו של נתניהו, ועליה עודכן נתניהו במהלך הישיבה, אמר כץ: "יחיא סינוואר ומוחמד דף חייבים לדעת שראשם יהיה מונח על השולחן. המטרה המרכזית של כל מערכת הביטחון תהיה לחסל אותם".
במערכת הביטחון לא העריכו תחילה שהג'יהאד האיסלאמי יתעכב שעות ארוכות בתגובה על חיסול שלושת הבכירים שלו, במכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" אתמול לפנות בוקר. מאחורי העיכוב הזה עומדות כנראה כמה סיבות, בהן ה"הלם" מהפעולה המוצלחת והמדויקת של חיסול שלושת הבכירים שעמדו בצמרת המבצעית של ארגון הטרור – באופן שפגע אולי בהיררכיה שלו ויצר בקרב אנשיו תחושת "בלגן".
סיבה נוספת היא כנראה ניסיון לתאם תגובה עם חמאס או לתכנן תגובה שתכלול גזרות אחרות, כגון לבנון או יו"ש. בג'יהאד גם נהנים לבטח מההמתנה ממושכת בישראל לתגובה הצפויה שלו, המתנה שיוצרת חרדה בקרב המוני אזרחים. בנוסף, בג'יהאד רוצים גם להגדיל את ה"סנטימנט" כלפי הארגון, ולכן דאגו להמתין לסיום הלוויות הבכירים ושאר ההרוגים בפעולה הישראלית, בהם ילדים ונשים, באופן שיחזק את התמיכה בארגון בדעת הקהל הפלסטינית.
פורסם לראשונה: 23:54, 09.05.23