7 צפייה בגלריה
מחאות ועימותים בהר הבית
מחאות ועימותים בהר הבית
הר הבית
(צילום: AFP)
עם פתיחת חודש הרמדאן ובעקבות גל הפיגועים ששטף את המדינה בשבועות האחרונים, ישראל מנהלת בימים האחרונים פעילות מדינית ענפה במטרה להפעיל מנופי השפעה על הפלסטינים לצורך הרגעת הרוחות בעזה ובגדה ומול החמאס, הג'יהאד האסלאמי והרשות הפלסטינית.
הפעילות, שמנוהלת על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ - מתקיימת מול השחקנים המרכזיים: ירדן, מצרים, טורקיה, איחוד האמירויות וגורמים נוספים, וגם הממשל האמריקני מעורב במגעים הללו ומסייע בהרגעת הרוחות.

כוננות רמדאן - כתבות נוספות

בין השאר, ישראל מעבירה מסרים למדינות אלו כי היא מצפה מהן לעשות כל מאמץ כדי להוריד את המתיחות באזור, לדבר עם כל הגורמים הרלוונטיים ולהתריע בפניהם שכל פעולת טרור או פעילות אלימה תיתקל בתגובה ישראלית קשה. אך לצד המקל יש גם גזר: ישראל מבהירה שאם התקופה הזו תעבור בשקט - זה יעזור לה לייצר עוד הקלות, בעיקר במתן רישיונות עבודה. בממשלה ממשיכים לעקוב אחרי המצב בשטח לקראת ההכרעה שתתקבל בהמשך השבוע בנוגע להקלות הרמדאן המתוכננות.
7 צפייה בגלריה
  "אנחנו בדריכות על". בנט עם ראש השב"כ רונן בר
  "אנחנו בדריכות על". בנט עם ראש השב"כ רונן בר
"אנחנו בדריכות על". בנט עם ראש השב"כ רונן בר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הממשלה שוקלת להחיל את ההקלות בצורה מדורגת, כך שבהתחלה תהיה ככל הנראה מגבלת גיל בכניסה להר הבית, שתבוטל במידה שהשקט במקום יישמר. במהלך אמצע השבוע תהיה הערכת מצב מצד הממשלה ויתקבלו החלטות, אחרי שיתקבל קנה מידה מסוים באשר למה שקורה בשטח. מלך ירדן עבדאללה השני, ששוחח בצהריים עם ראש הממשלה נפתלי בנט, ביקש שלא תהיה מגבלה על כניסת מתפללים למסגד אל-אקצא - וזה מרכיב שהממשלה תצטרך לקחת בחשבון.
ראש הממשלה נפתלי בנט ביקר בצהריים בחטיבת השומרון של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) וסייר בגדר הביטחון ביחד עם ראש השב"כ רונן בר ומפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס. לאחר מכן ביקר ראש הממשלה בחפ"ק הסיכול של שב"כ בשומרון וצפה בפעולות שעושה החטיבה כדי לסכל התראות עתידיות לפיגועי טרור. "יש למחבלים כל מיני רעיונות ולכן אנחנו בדריכות-על, גם שב"כ וגם משטרת ישראל, כדי לזהות כל שביב רעיון או תכנון לפיגוע ולסכל את זה מבעוד מועד", הדגיש בנט.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקור בחמ''ל המבצעים של שירות הביטחון הכללי
בני גנץ בביקור בחמ''ל המבצעים של שירות הביטחון הכללי
"נמשיך לפעול במשולב נגד הטרור". גנץ בחמ"ל המבצעים המיוחדים של שב"כ
(צילום: תקשורת שב"כ)

גם שר הביטחון בני גנץ ביקר הערב בחמ"ל המבצעים המיוחדים של שב"כ ביחד עם ראש השב"כ רונן בר, וקיים עם בכירים בארגון שיח על הפעילות המודיעינית והמבצעית לבלימת גל הטרור, כחלק משיתוף הפעולה בין כלל זרועות המודיעין.
"אני מבקש לשבח את שירות הביטחון הכללי, שיכולותיו ופעילות אנשיו במטה ובשטח הן תנאי להצלחה המבצעית של צה"ל ושל כלל כוחות הביטחון", אמר גנץ בסיום הביקור. "ראינו זאת בליל שבת בסיכול שביצעו לוחמי שב"כ, ימ"מ וצה"ל בג'נין. התאמת הפעולות ומתן הדגש שמוביל שב"כ לגבי פעילות ההסתה ברשתות החברתיות, ביחד עם צה"ל ומשטרת ישראל, חיונית לשמירה על היציבות הביטחונית. חשוב לזכור שבכל יום בולם שב"כ פיגועים נגד אזרחי ישראל. נמשיך לפעול במשולב נגד הטרור, מכל סוג ובכל מקום".
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ויעקב שבתאי
יאיר לפיד ויעקב שבתאי
"ימים קשים ומתוחים". לפיד ושבתאי
(צילום: בועז אופנהיים)

שר החוץ יאיר לפיד ביקר היום בחפ"ק המשטרה בירושלים, וסייר בשער שכם ובנקודה שבה התקיימו אמש הפרות הסדר בערב הראשון של הרמדאן. הוא שוחח עם שוטרים ואנשי מג"ב וחיזק את ידיהם: "אלה ימים קשים ומתוחים, אבל יש לנו משטרה שאפשר לסמוך עליה - ובעזרתה נעבור את התקופה המורכבת הזאת. אתם עובדים בצורה מקצועית ובתנאים בלתי אפשריים ואנחנו נותנים לכם גיבוי מלא. אנחנו מחויבים לכם ונספק לכם את כל המשאבים הדרושים. שמרו עלינו ועל עצמכם".
לפיד סייר בעיר העתיקה יחד עם סגן השר לביטחון הפנים יואב סגלוביץ', שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. המפכ"ל יעקב שבתאי ובכירים נוספים הציגו בפניו את ההיערכות המשטרתית באזור, ופירטו על ההכנה המבצעית והנפשית שעברו הלוחמים והלוחמות לקראת התקופה המתוחה.


7 צפייה בגלריה
הפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
הפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
הפרות סדר בשער שכם, הערב
(צילום: דוברות המשטרה)
בהודעת משרד החוץ הפלסטיני שיצאה בעקבות הביקור נכתב כי "משרד החוץ מגנה בכל תוקף את ביקורו הפרובוקטיבי של שר החוץ יאיר לפיד בשער שכם, וכן את הבטחותיו לפרוס כוחות ביטחון נוספים על מנת לספק אבטחה במהלך החגים היהודיים. משרד החוץ הפלסטיני רואה בדברים האלה הסתה נגד הפלסטינים וביטוי מכוער לאפרטהייד הישראלי שבמסגרתו מגינה ישראל על היהודים ומתעלמת מחגי המוסלמים והנוצרים".
אמש, וגם הערב, התפתחו עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון שהתרכזו בשער שכם. במרבית הפרות הסדר נזרקו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר השוטרים. בסרטון שצולם סמוך לשער שכם זמן קצר לאחר שהמתפרעים החלו להתגרות בכוחות הביטחון, תועדו שישה שוטרים בלבוש אזרחי, כששניים מהם מרתקים עצור באגרופים על הכביש. במהלך הסרטון נראה מוט ברזל נזרק לעבר השוטרים, אשר הגיבו בשליפת אקדחים מול האוכלוסייה האזרחית שהתגודדה ברחוב ההומה. בהמשך פורסם תיעוד של המוני צעירים מתגודדים ומתפרעים סביב שוטרים שהגיבו באלות.
7 צפייה בגלריה
השב''ח בכביש 6
השב''ח בכביש 6
מעצר הפלסטיני בכביש 6, הערב
במשטרה אמרו כי המתפרעים החלו להשליך בקבוקים ואבנים לעבר השוטרים, ועד כה נעצרו עשרה חשודים בגין הפרות הסדר. "כוחות משטרה גלויים וסמויים פועלים להרחקה של מסיתים ומפרי סדר, ועצרו עד כה שלושה חשודים בגין יידוי חפצים ואבנים לעבר שוטרים ועוברי אורח והפרת הסדר הציבורי, חלקם תוך הכוונה של כוחות תצפית", נמסר מהמשטרה והודגש כי בהמשך צפויים מעצרים נוספים.
בתוך כך, לוחמי הימ"מ ושב"כ עצרו הערב שוהה בלתי חוקי פלסטיני בכביש 6, סמוך לצומת נחשונים, בחשד שתכנן לבצע פיגוע. מהמשטרה נמסר כי המעצר בוצע בעקבות מידע שהתקבל מהשב"כ. החשוד הועבר לחקירה והכביש נסגר בעקבות המעצר. החשוד שנעצר לא היה חמוש והיה בדרכו לביתו בדאהריה שבדרום הר חברון לאחר יום עבודה בישראל. הוא הביע בפני חבריו כוונות כלליות לבצע פיגוע - ולכן נעצר.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, בירך את הציבור הפלסטיני לרגל תחילת חודש הרמדאן. "רמדאן כרים לתושבי יהודה, שומרון ורצועת עזה", אמר. "ברצוני לברך אתכם לרגל חודש הרמדאן המבורך. מי ייתן והוא יהיה חודש משפחתי, שמח ורגוע. השבועיים האחרונים היו קשים ומאתגרים. אחרי תקופה ארוכה של שקט ויציבות ביטחונית נוכחנו שוב שיש מי שרוצים לחבל בכך ולא משנה באיזה מחיר. אני יודע שרובכם המוחלט בוחר בחיים, במשפחה ובשגרה ואינו שותף לקיצוניות ולאלימות, אך לא נאפשר לטרור להרים את ראשו ולא נאפשר לקיצוניים לשבש את החיים בישראל".
מתפ"ש הוסיף: "המציאות הביטחונית מחייבת אותנו לבחון אילו צעדים נוכל לממש לקראת הרמדאן. הביטחון והיציבות הם המפתח ליכולתנו לאפשר כניסה לישראל לביקורים ותפילות. אנו נפעל על מנת שכולם יוכלו לחגוג את החגים עם משפחותיהם בשמחה ובביטחון - יהודים, מוסלמים ונוצרים. אני מאחל לכולם שחודש הרמדאן באמת יהיה חודש הסובלנות, ושבניגוד לשנתיים האחרונות תזכו לחגוג בחיק המשפחה בשמחה ובבריאות".
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
בנט והמלך עבדאללה. שוחחו היום
(צילום: רויטרס, gettyimages)
בצהריים כאמור שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט עם מלך ירדן עבדאללה השני, והשניים דנו על מאמצי הרגיעה באזור. המלך שב והבהיר את החשיבות של הבטחת שקט מקיף כדי למנוע מתיחות או הסלמות כלשהן בשטחים הפלסטיניים. עבדאללה אף הדגיש את הצורך להפסיק כל צעד שעלול לגרום לאלימות, להסלים את הסכסוך ולערער את סיכויי השלום, וקרא לנקוט בצעדים הדרושים כדי להקל על גישתם של מתפללים מוסלמים למסגד אל-אקצא ללא כל מניעה, במיוחד עם תחילתו של חודש הרמדאן המתאפיין בגידול במספר המתפללים והמבקרים המוסלמים המגיעים אל המסגדים.
ראש הממשלה ברך את המלך, את משפחתו ואת העם הירדני לכבוד חודש הרמדאן, והודה לו על אמירתו הברורה נגד פיגועי הטרור שהתרחשו בישראל בשבועות האחרונים. עוד דנו השניים בחשיבות שיתוף הפעולה בין המדינות ובהמשך הקשר והשיח השוטף ביניהן.