ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שיתף את חברי קבינט המלחמה, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, בהחלטה שלא לשלוח משלחת ישראלית למשא ומתן בקהיר, כל עוד לא תתקבל תשובה מחמאס שמעידה על התקדמות. לעומת זאת, השרים יואב גלנט ורון דרמר כן השתתפו בקבלת ההחלטה - שמהווה אשרור של החלטת קבינט המלחמה מיום חמישי, שבה כן היו שותפים גנץ ואיזנקוט, אך התקבלה לפני ההתפתחויות האחרונות.
בהתייחסות לכך הערב (שבת) מסרה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו "מקיים חיתוכי מצב שוטפים ושגרתיים עם ראשי מערכת הביטחון". לפי הלשכה, "להבדיל מקבינט המלחמה שמתכנס בתדירות גבוהה, חיתוך מצב לא מחייב זימון של שרי קבינט".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
בנימין נתניהו, בני גנץ, גדי איזנקוט
נתניהו, גנץ ואיזנקוט. "חיתוך מצב לא מחייב זימון של שרי הקבינט"
(צילום: מרים אלסטר, יואב דודקביץ')
לאורך השבת פרסם נתניהו שתי הודעות חריגות תחת הכינוי "גורם מדיני", שבהן צינן את הדיווחים הערביים על התקדמות במגעים עם חמאס. תחילה דווח הבוקר בתקשורת הערבית כי חמאס מסכים לסעיפי הצעת מצרים, אבל זמן קצר לאחר מכן - ועל רקע דיווחים נוספים שלפיהם ארצות הברית "העניקה ערבויות להפסקת המלחמה ולנסיגת צה"ל מעזה" - הבהיר נתניהו בהודעה שפורסמה מטעמו כי "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנותרים בה, בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".
על עיתוי ההודעה הזאת, בעיצומם של המגעים לעסקה, מתחו חברות אופוזיציה וכן השר גנץ ביקורת חריפה. "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז, מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים", אמר גנץ.
כמה שעות לאחר מכן, בחר נתניהו לפרסם הודעה נוספת כ"גורם מדיני" - לפני צאת השבת, סמוך לשעה 19:00. "הפרסומים כאילו ישראל הסכימה לסיום המלחמה כחלק מעסקת חטופים או שישראל תאפשר מתן ערבויות מצד המתווכות לסיום המלחמה - אינם נכונים", מסר, "עד רגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא הערב דברים בכיכר החטופים, וביקר את ההודעות שפרסם נתניהו. ״אין דבר כזה 'ניצחון' בלי עסקה והחזרה של החטופים", אמר לפיד, במקום כל ההודעות המגוחכות של 'גורם מדיני', נתניהו צריך לשלוח לקהיר הלילה את צוות המשא ומתן ולהגיד 'אתם לא חוזרים בלי עסקה ובלי החזרת החטופים'. אין משימה אחרת, אין דבר אחר שצריך לעשות. יש עתיד הבטיחה ואנחנו נקיים, ניתן רשת ביטחון מלאה לקיום העסקה הזאת".
מנגד, קרא הערב פעם נוספת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לסרב להצעה המצרית. "לממשלת ישראל יש מנדט אחד בלבד. לנצח. עסקת כניעה שתביא לסיום המלחמה ללא ניצחון מוחלט היא אסון. רפיח עכשיו!", מסר.
משפחות חטופים, הערב בת"א
(צילום: ירון ברנר)

אחרי שתי ההודעות החריגות של נתניהו, הודיע מטה משפחות החטופים כי בכוונתו למסור "הצהרת חירום" בתחילת ההפגנה במוצאי השבת בשער בגין של הקריה בתל אביב, "בעקבות ההודעות של ראש הממשלה, המתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', לפיהן ישראל לא תסכים לסיום המלחמה בתמורה לעסקה שתחזיר את כל החטופים".
"זהו היום ה-211 שבו בני משפחותינו נמצאים בשבי, בגיהינום של עזה", אמרה עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן. "יש עסקה על השולחן שחמאס אותת שהוא מסכים לה, אבל נתניהו אחרי האיתות, יוזם מהלך נוסף לטרפוד העסקה כשהודיע היום פעמיים, תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שישראל לא תסכים לסיום המלחמה".
בהצהרה, לצד בני משפחות חטופים נוספים, היא טענה: "נתניהו שוב מנסה לטרפד את הסיכוי היחיד שיש להציל את החטופים, זה פשע של ראש הממשלה נגד אזרחיו. עם ישראל רוצה את החטופים בבית ומוכן לשלם את המחיר, אבל נתניהו מעדיף את בן גביר וסמוטריץ' על פני הצלת חיים".
על הבטחותיו החוזרות של נתניהו לפעול ברפיח, אמרה: "אם הדרך להחזרת החטופים עוברת בהסכמה לסיום המלחמה, אז חייבים לסיים את המלחמה ולהחזיר אותם הביתה. לגנץ ולאיזנקוט אנחנו אומרים: אל תיתנו לנתניהו לטרפד את העסקה. אם אתם לא בולמים את ניסיונות הטרפוד של נתניהו אתם שותפים לפשע ההפקרה. באיומים נטפל אחר כך, קודם כל הצלת חיים, ועכשיו. אנחנו פסע מעסקה וראש הממשלה שלנו, 'גורם מדיני עלום שם' מתדרך נגדה. ראש הממשלה אתה לא מתבייש? הפקרת והסטת נגדנו ועכשיו אתה נגד העסקה".
4 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים
העצרת בכיכר החטופים, הערב
(צילום: קובי קואנקס)
דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט, אמר: "אנחנו הולכי להיאבק בראש הממשלה. ביבי אנחנו קוראים לך מכאן להודיע על הפסקת המלחמה תמורת השבת כל החטופים. המלחמה בעצם כבר הסתיימה, אנחנו יודעים שהיא הסתיימה, אתה לא תעבוד עלינו אתה מושך זמן כדי לרצות את בן גביר, אתה מושך זמן כדי להישאר בשלטון, לא מעניינים אותך 133 החטופים".
גם אלגרט התייחס להתחייבות לפעול ברפיח, ואמר כי זו תגרור "גזר דין מוות לחטופים". הוא הוסיף: מחר מדינת ישראל מציינת את ערב יום השואה, כולנו נרכין ראש לאסון של העם היהודי, כולנו נבין שבעצם מאז אותה שואה קרתה לנו השואה הפרטית של כל אחד מאיתנו. החטופים בעזה יודעים בדיוק מה זה לעבור שואה, הם נמצאים בשואה. אנחנו נבוא חשבון עם כל מי שהיה אחראי למחדל הגדול בתולדות המדינה".
השבוע פורסם כי נתניהו ביקש ממשפחות החטופים לפעול נגד הוצאת הצווים נגד בכירים בבית הדין הפלילי בהאג. "ביבי אתה מבקש מאיתנו להגן עליך מפני התובע הכללי בהאג? על מה אנחנו בדיוק נגן עליך? אנחנו נגן עליך כמו שאתה הגנת עלינו".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים מטעם פורום תקווה בתל אביב
מסיבת עיתונאים של משפחות החטופים מטעם פורום תקווה בתל אביב
פורום תקווה. דורשים כניסה לרפיח ולחץ צבאי
(צילום: עידו ארז)
בתוך כך, משפחות חטופים מטעם פורום תקווה פנו במכתב חריף לראש הממשלה: "אם אינך יכול לעמוד בלחצים ולהורות לצה"ל לנצח, אנא קום והתפטר". לטענת אנשי הפורום הם דורשים לצאת למבצע ברפיח שיפעיל לטענתם לחץ כבד על החמאס ויעזור בשחרור כל החטופים ולא רק למספר מצומצם. לטענת המשפחות אי-כניסה לרפיח משמעותה ויתור על מטרות המלחמה.
במכתב נכתב: "שחרור החטופים כעת, והכרעת החמאס הרצחני, הם המטרות העליונות שלשמן הוקם צה"ל והם מטרות המלחמה כפי שהצהרת פעמים רבות. כל עצירה של המלחמה בימים אלו חוטאת למטרות המלחמה. מדינת ישראל הוקמה לאחר 2,000 שנות גלות כדי להגן על העם היהודי ממאורעות שקרו בזמן כהונתך. אם אינך מסוגל למנוע חזרה של מאורעות כאלו - אנא אפשר לעם ישראל לבחור אחרים שיקיימו את המטרה".

המו"מ בקהיר, וההמתנה לתשובת חמאס

אחר הצהריים, גורמים מדיניים אחרים הבהירו שבשלב זה גם לא תצא משלחת ישראלית לקהיר, שם שוהים ראש ה-CIA וויליאם ברנס ומשלחת חמאס. לדבריהם, "אמורה לצאת משלחת בדרג מקצועי אם תהיה תשובה של חמאס שיש בה אופק למו"מ והתקדמות. המשלחת כבר מוכנה ליציאה וקיבלה מנדט לקדם את העסקה. בישראל מקווים שהתשובה תגיע היום בלילה או מחר בבוקר".
במהלך היומיים האחרונים צוטטו מקורות מצרים בערוצים ערביים שונים שהבהירו כי חלה התקדמות במשא ומתן, וכי קהיר הגיעה לנוסחה מספקת שהוצגה לשני הצדדים וחמאס קיבל אותה באופן עקרוני. למעשה, ככל שמתגבר השיח על פעולה צבאית ברפיח, מצרים החוששת מפעילות כזו, מגבירה את המאמצים כדי להגיע לעסקה ומייצרת שיח חיובי סביב המשא ומתן.
היום, כאמור, התפרסמו דיווחים ערביים על כך שחמאס ויתר על תנאי הפסקת האש הקבועה בשלב הראשון של ההפוגה - תוך מתן ערבויות מצד המתווכות. למעשה, לפי הדיווחים הללו, ארגון הטרור מסכים לצאת לדרך עם השלב הראשון של העסקה, שכולל שחרור 33 חטופים, ולדון בהמשך בפרטי השלב השני - שכולל את שחרור יתר החטופים, והפסקת אש קבועה שלה ישראל עדיין מסרבת.

ההצעה המצרית

בעיתון "אל-אחבאר" שמזוהה עם חיזבאללה, פרסמו השבוע את נוסח ההצעה שהעבירה מצרים לחמאס. לפי ההצעה, בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך שמונה שעות ביום, ו-10 שעות בימי שחרור חטופים. תהיה בנוסף הגברה של הכנסת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה.
עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. על כל חטוף מעל גיל 50, ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50, או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על 10 שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, מתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מ-10 שנים.
בשלב השני, שיימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה, והכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים (אזרחים וחיילים, מעל גיל 19 - ולמעשה כל החטופים שנותרו), בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.
בשלב השלישי, שיימשך גם הוא 42 ימים לפי הדיווח, יוחלפו גופות הישראלים שנמצאות ברצועה בתמורה לגופות מחבלים פלסטינים לאחר זיהוי. בנוסף, תחל תוכנית שיקום הרצועה לחמש שנים, שתכלול בניית בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות.