אחרי קרוב לשלוש שנים בכלא, יגיע היום (שני) עבריין המין אלון קסטיאל לוועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט בכלא חרמון כדי לבקש שחרור מוקדם. קסטיאל, שהורשע בינואר 2018 במסגרת הסדר טיעון בניסיון אונס, מעשה מגונה בכוח, מעשה מגונה והטרדה מינית, הואשם תחילה גם באונס - אך לבסוף לא הורשע בעבירה. הוא נידון לארבע שנים ותשעה חודשים - אך כעת יטען שהוא עבר את הטיפול הנדרש וקיבל אחריות מלאה למעשיו.
אמנם קסטיאל נשלח למאסר, אך נשים רבות שגילו אומץ ללכת למשטרה והסכימו להעיד בבית המשפט עם כל הקושי שכרוך בכך, בסופו של דבר לא נכנסו לאישום. יותר מ-15 נשים התלוננו במשטרה, אולם בסופו של דבר רק שש מהן נכנסו לכתב האישום והוא הורשע בכך שפגע מינית רק בארבע מהן. בזמנו הסבירו גורמים במערכת אכיפת החוק כי הסיבה לכך היא שלא נמצא סיכוי סביר להרשעה בעניינן של חלק מהנשים, בהמשך חלה התיישנות על אחד הסעיפים החמורים וחלק מהתלונות לא הבשילו לכדי כתב אישום מחוסר ראיות וסיבות נוספות.
2 צפייה בגלריה
אלון קסטיאל בבית המשפט
אלון קסטיאל בבית המשפט
"הוא לא עבר הליך משמעותי". קסטיאל בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
אחת המתלוננות, שלא נכנסה בסופו של דבר לאישום, סיפרה ל-ynet על התחושות הקשות אחרי שלא נכללה בהחלטת הפרקליטות. "מה שגרם לי להתלונן אחרי יותר מעשר שנים זה פרסום של אחת המתלוננות שנתקלתי בו - ואז הבנתי מה קרה לי. בגלל נסיבות המקרה לא היה לי צ'אנס, כי לא הייתי בהכרה. כשהכול יצא - התלוננתי. היה עימות והבנתי מה קרה לי".
אלא שלמרות התלונה, כמה שבועות אחר כך התבשרה שחלה עליה התיישנות. "מבחינתי, הלכתי למשטרה ומילאתי את חובתי. נתתי את כל האמון ובסופו של דבר המערכת לא הייתה לצידי. התחושות קשות, רציתי לעשות את הדבר הנכון וקיבלתי סוג של אגרוף לבטן אחרי שעברתי מסכת ייסורים, הבנתי שנפגעתי - ובסוף אומרים לא, שזה לא רלוונטי". על בקשתו לשחרור מוקדם אמרה כי לתחושתה הוא לא באמת שילם את חובו לחברה בשל העובדה שהתייחסו רק לחלק קטן מהתלונות. "כמובן שהוא לא עבר הליך משמעותי, אני מודאגת שיכול להיות שמחר הוא כבר יסתובב בחוץ. אני עוברת שיקום כבר עשר שנים ולא הגעתי למקום טוב, אז קשה לי להאמין שהוא עבר שינוי נפשי אדיר שבסופו ייצא אדם חדש".
2 צפייה בגלריה
הפגנה תמיכה בנשים נפגעות תקיפה מינית מול בית משפט מחוזי תל אביב
הפגנה תמיכה בנשים נפגעות תקיפה מינית מול בית משפט מחוזי תל אביב
הפגנת תמיכה במתלוננות במהלך משפטו של קסטיאל, 2018
(צילום: עמותת "כולן")
שרי גולן, שתלונתה כן נכללה באישום, סיפרה לאולפן ynet כי מלכתחילה העונש שקיבל היה מגוחך. "במקרה שלי, הסדר הטיעון הפך את עבירת האונס לניסיון אונס - ובסופו של דבר אלון קסטיאל קיבל עונש באמת מגוחך על ארבע נפגעות, למרות שלמשטרה פנו המון נשים שהגישו תלונות ועברו את כל מסכת הייסורים הקשורה בדבר. זה עצוב ומזעזע שאלון קסטיאל, עם כל הכסף והקשרים פה, זה רק מקרה אחד, אבל העונשים הנמוכים מלכתחילה זו תופעה כללית בקרב עברייני מין", היא אמרה.
גולן נשאלה אם בדיעבד היא מצטערת על התלונה במשטרה, והשיבה: "כשאנשים אומרים שלהגיש תלונה זה כמו אונס שני, אני רוצה להגיד - לא. רק אונס שני הוא אונס שני. ועדיין צריך לזכור שאני מדברת איתם עכשיו מהבית שלי, והוא נמצא כרגע בכלא חרמון לעברייני מין. אז צריך לזכור שהמסע הזה הוא מסע קשה, אבל הוא מסע שהוא לא רק אפשרי - הוא בעיניי הכרחי לכל מי שמסוגלת לעמוד בו, ואני יודעת שלא כל אחת מסוגלת לעשות את זה. כמובן שיש את הליווי ממרכזי הסיוע, שהוא עצום, אבל זה לא משהו שמגיע מתוך המדינה".
"אני חייבת להגיד שאני באופן חד-משמעי בעד להגיש תלונה מצד כל מי שנפגעה, כי בסופו של דבר אמנם על המקרה שלי קסטיאל קיבל שנתיים ויש עוד שלוש נפגעות, תדמיינו את זה. הוא משתחרר אחרי שלוש שנים. כמובן שזה מאוד צורם וצורב, אבל אין ספק שעל מנת שנצליח לחיות במדינה שהיא אחרת ולשנות את הדברים, עוד נשים חייבות להתלונן. אבל הבעיה היא לא אם הן יתלוננו או לא, כי אם תלונה אחת תיפול על כך שהשמידו את ערכות האונס אז עוד מקרה ייפול. אחת המתלוננות נפגעה חודשים ספורים לפניי - וזה נפל על התיישנות. לא מדובר על לפני עשרים שנה".
"צריך להבין שגם אני פחדתי. וכמה שהיום אני מתראיינת בפנים גלויות וכן הלאה, ואני עושה את זה שנתיים לפני ME Too, זה עדיין משהו שהוא קשה ויש לו מחירים. אבל רוב הנשים באמת לא תמיד מסוגלות לעשות את זה, ועד שהן עוברות את כל המסכת הזאת אז יש פה הנחה על הנחה על הנחה".
עורכת הדין של קסטיאל, רותם טובול, מסרה בתגובה כי "אלון קיבל אחריות מלאה על מעשיו, הביע חרטה מלאה ועבר כברת דרך טיפולית של מספר שנים. הדיון בעניינו נדחה מספר פעמים עד לסיום מלוא הטיפול. מערכת המשפט מורכבת מענישה ומשיקום, ואנו מכבדים את רגשות המתלוננות אך יחד עם זאת, אנו בשלב שבו אלון צריך להוכיח את התהליך הטיפולי והדרך החיובית".
פורסם לראשונה: 23:27, 01.08.21