פרסום ראשון: חמש חיילות המשרתות כסוהרות בבית כלא בדרום זומנו לחקירה בלהב 433, בפרשה שנחשפה שלשום (שישי) ב-ynet, ולפיה מחבל שהיה מעורב בפיגוע נגד ישראלים קיים איתן על פי החשד קשר אינטימי.
בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות והפרשה החדשה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יביא לישיבת הממשלה הקרובה הצעה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לשתי הפרשות, שבראשה יעמוד שופט בדימוס לשתי הפרשות. לדבריו, הוועדה תבחן את התנהלות השב"ס ומדיניות הפעלת סוהרות החובה באגפים הביטחוניים. "יש כאן כשל מערכתי ואירועים שהשר לא יכול להשלים איתם", אמרו בסביבתו.
3 צפייה בגלריה
המחבל שבמרכז הפרשה
המחבל שבמרכז הפרשה
המחבל שבמרכז הפרשה
(צילום: גדי קבלו)
שלוש חיילות זומנו לחקירה שתתקיים היום ושתיים נוספות ייחקרו בהמשך השבוע. בין החיילות-סוהרות גם זו שכבר נחקרה על הקשר עם אותו מחבל, אסיר ביטחוני שמשויך לפתח. זהותו של המחבל אסורה בפרסום עקב צו שהוציא בית משפט השלום בפתח תקווה.
הפרשה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע אל ענף ביטחון מידע בשב"ס, ולפיו חיילת בשירות חובה שמשרתת כסוהרת קיימה בשנה האחרונה קשר אינטימי עם אסיר ביטחוני. מחקירה פנימית של השב"ס עלה חשד שהאסיר הביטחוני מחזיק בתאו טלפון נייד, שבאמצעותו הוא נהג להתכתב עם הסוהרות ואף לקבל ולהחליף עימן תמונות.
לפחות באחד המקרים התקיים לפי החשד מגע פיזי ואינטימי, לכאורה בהסכמה, בין אחת הסוהרות לבין אותו אסיר ביטחוני. הפרטים שאספו בענף ביטחון מידע בשב"ס הועברו ליחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, שעיכבה ביום חמישי את אחת הסוהרות לחקירה שבסיומה היא שוחררה למעצר בית.
3 צפייה בגלריה
בית סוהר רמון
בית סוהר רמון
אסירים ביטחוניים בבית סוהר. ארכיון
(צילום: גדי קבלו)
החיילת נחקרה בין היתר על מרמה והפרת אמונים, ובמהלך החקירה חשפה את ארבע החיילות הנוספות שלטענתה קיימו קשר אינטימי עם אותו אסיר. כל אותן חיילות זומנו כאמור לחקירה השבוע. המחבל נשלף שלשום בבוקר מתאו על-ידי שב"ס והועבר לכליאה בהפרדה. הוא צפוי להיחקר במשטרה בקרוב.
עורך דינה של אחת החיילת טען כי הקשר נכפה עליה ולא היה בהסכמה - אך בכיר במשטרה טען מנגד כי ישנן ראיות ש"מחלישות מאוד" את גרסתה.
מהחקירה עד עתה עולה שהדבר לא היה ידוע לפיקוד הכלא, אך הפעם - כלקח מפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע שחשף הח"מ - הדבר דווח לענף ביטחון מידע בשב"ס, ולאחר מכן למשטרה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, קטי פרי
איתמר בן גביר, קטי פרי
קבעו כי החיילות יוצאו מהאגפים הביטחוניים. השר בן גביר ונציבת שב"ס פרי
(צילום: אפי שריר, דנה קופל)
שלשום בצהריים הנחו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי "להפסיק לאלתר" את שירות סוהרות החובה באגפים הביטחוניים בבתי הסוהר בעקבות הפרשה. בשיחה בין השניים הם החליטו לפעול להוצאת סוהרות החובה מהאגפים הביטחוניים "כבר בימים הקרובים", תוך מתן "פרק זמן להתארגנות קצרה".
בעקבות חשיפת הפרשה, בן גביר מסר שלשום: "הפרסום המזעזע לפיו על פי החשד חיילות קיימו קשרים אינטימיים עם אסירים ביטחוניים, מהווה הוכחה נוספת לנחיצות ולדחיפות של הוצאת החיילות, הבנות שלנו, מכל אגפי האסירים הביטחוניים. מייד עם כניסתי לתפקיד לפני כתשעה חודשים עמדתי על כך ומאז כבר נעשו צעדים משמעותיים בנושא ונוכחות החיילות באגפים אלו צומצמה. לפי התקדמות התכנית שגובשה בהתאם למדיניות שהתוותי, עד אמצע שנת 2025 לא תישאר ולו חיילת אחת באגפים של האסירים הביטחוניים".
בן גביר, שנכנס בינואר לתפקידו, החל בתוכנית להוצאת חיילי וחיילות חובה משירות בתי הסוהר והחזרתם לשירות בצה"ל. עוד לפני כניסתו לתפקיד, המליצה ועדת הבדיקה שהקימה הממשלה הקודמת לפרשת הסרסור בסוהרות שהתרחשה בשנים 2017-2014 להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים, ולהחליפם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי. הוועדה הוסיפה כי מאז הפרשה שב"ס "שיפר משמעותית" את הטיפול במשרתות ובמשרתי החובה, "בדגש על מניעת הטרדה מינית".
בראשות הצוות שהוקם בהנחיית שר הביטחון לשעבר בני גנץ והשר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב עמד אז איתמר גרף, והיו חברים בו גורמי מקצוע בכירים מכלל הגופים הרלוונטיים. עד להוצאת החיילים מבתי הכלא המליץ הצוות להקפיד על הצבתם רק בתפקידי אבטחה וליווי, ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים, שם מוצבים רוב החיילים.
פורסם לראשונה: 18:45, 30.09.23