הפרשה שנחשפה הבוקר (שישי) ב-ynet, במסגרתה חמש חיילות שמשרתות כסוהרות בבית סוהר בדרום קיימו קשר אינטימי עם מחבל, אסיר ביטחוני שמשויך לפתח, ומרצה שם עונש מאסר על מעורבות בפיגוע שבו נרצחו ישראלים, מעלה תהיות קשות באשר להתנהלות הפיקוד בכלא, קצין המודיעין והיחידות האמונות על סיכול הברחות אל תוך כותלי בתי הסוהר.
3 צפייה בגלריה
המחבל שבמרכז הפרשה
המחבל שבמרכז הפרשה
המחבל שבמרכז הפרשה
(צילום: גדי קבלו)
המחבל, כך עלה מחקירה פנימית, החזיק לפי החשד טלפון נייד בתאו - ובאמצעותו נהג להתכתב עם הסוהרות ואף החליף איתן תמונות. אחת השאלות שעולות היא איך אף איש בכלא בדרום לא הבחין בטלפון הנייד שהמחבל החזיק, והיכן היה קצין המודיעין?
מלבד זאת, לא ברור כיצד הגיע הטלפון הנייד אל תוך כותלי הכלא - ואיך הוא החביא אותו המחבל במשך תקופה ארוכה. אסירים ביטחוניים נוהגים אמנם להבריח טלפונים ניידים באופן תכוף, אך לעיתים קרובות מתגאה שב"ס בתפיסת טלפונים ואמצעים נוספים שמיועדים לאותם אסירים. איפה היה הכשל הפעם?
שאלה נוספת שעולה בעקבות הפרשה היא כיצד אף גורם בכלא לא הבחין בדבר חריג מצד הסוהרות? במידה שהן אכן התכתבו עם המחבל בהודעות בטלפון הנייד שלהן, האם איש מהפיקוד בכלא לא יכול היה לאתר את המעשים החריגים?
3 צפייה בגלריה
שירות בתי הסוהר מפרסם כי לאחר פעולה של סוכן חשאי נתפסו 41 פלאפונים בכלא שקמה
שירות בתי הסוהר מפרסם כי לאחר פעולה של סוכן חשאי נתפסו 41 פלאפונים בכלא שקמה
טלפונים שנתפסו בידי שב"ס בעבר. מה קרה הפעם?
(צילום: דוברות שב"ס)
כלל השאלות הללו נמצאות כבר עתה בחקירה של היחידה לחקירות סוהרים בלהב 433 במשטרה. בימים הקרובים יזומנו לחקירה סוהרות נוספות ואנשי סגל בכלא, בהם קצינים. עד כה נחקרה בפרשה סוהרת אחת, שחשפה ארבע חיילות נוספות שלטענתה קיימו קשר אינטימי עם אותו אסיר. ל-ynet נודע כי באחד המקרים לפחות התקיים מגע פיזי ואינטימי, לכאורה בהסכמה, בין אחת הסוהרות לבין אותו אסיר ביטחוני.
אחד הכלים שיכולים היו לסייע במניעת המקרה הוא הטלת מיסוך סלולרי בכותלי בתי הכלא. אלא שמדובר בסוגיה מורכבת מבחינה ביטחונית, שגורמי הביטחון בישראל רואים בה כזו שעשויה להביא להשלכות קשות. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כבר רצה השנה להטיל מיסוך סלולרי לפחות בשני אגפים בכלא, אך הצעד לא יצא לפועל. מי שהציע לראשונה להפעיל חסימה סלולרית בכלא, כפי שהעיד השר לביטחון פנים לשעבר גלעד ארדן, היה ראש השב"כ לשעבר יורם כהן.
בעדות שנתן בוועדה לבדיקת בריחת האסירים מכלא גלבוע, אמר ארדן כי משרדו עבד במשך שנתיים על הנושא, עד לרגע שבו ביקש להפעיל פיילוט של חסימה סלולרית בבתי כלא ביטחוניים בדרום. אלא שכפי שהעיד ארדן, בפגישה איתו ועם נתניהו, ראש השב"כ דאז נדב ארגמן דרש לדחות את הפעלת המיסוך בשל "תרחישי אימה" - והציע דיאלוג עם האסירים שבמסגרתו יותקנו טלפונים ציבוריים באגפים. באותו זמן, האסירים הביטחוניים התנגדו בתוקף להפעלת החסימה - וכך למשל בכלא רמון הוצתו תאים, ובכלא קציעות דקר מחבל של חמאס את אחד מקציני הכלא.

קשר בכפייה?

המחבל שהיה מעורב בקשר עם הסוהרות נשלף הבוקר מתאו על-ידי שב"ס והועבר לכליאה בהפרדה. הוא צפוי להיחקר במשטרה בקרוב. עורך דינה של אחת הסוהרות טען כי הקשר נכפה עליה ולא היה בהסכמה - אך בכיר במשטרה דחה את הטענות ואמר כי ישנן ראיות ש"מחלישות מאוד" את גרסתה.
הפרשה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע אל ענף ביטחון מידע בשב"ס, ולפיו חיילת בשירות חובה שמשרתת כסוהרת קיימה בשנה האחרונה קשר אינטימי עם אסיר ביטחוני. מהחקירה עלה שהדבר לא היה ידוע לפיקוד הכלא, כאמור, אך הפעם - כלקח מפרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע שחשף הח"מ - הדבר דווח לענף ביטחון מידע בשב"ס, ולאחר מכן למשטרה. בית משפט השלום בפתח תקווה הוציא צו איסור פרסום על שאר פרטי החקירה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, קטי פרי
איתמר בן גביר, קטי פרי
בן גביר וקטי פרי. הנחו להפסיק לאלתר שירות סוהרות חובה באגפים ביטחוניים
(צילום: אפי שריר, דנה קופל)
בצהריים הנחו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ונציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי "להפסיק לאלתר" את שירות סוהרות החובה באגפים הביטחוניים בבתי הסוהר בעקבות הפרשה. בשיחה בין השניים הם החליטו לפעול להוצאת סוהרות החובה מהאגפים הביטחוניים "כבר בימים הקרובים", תוך מתן "פרק זמן להתארגנות קצרה".
בן גביר, שנכנס בינואר לתפקידו, החל בתוכנית להוצאת חיילי וחיילות חובה משירות בתי הסוהר והחזרתם לשירות בצה"ל. עוד לפני כניסתו לתפקיד, המליצה ועדת הבדיקה שהקימה הממשלה הקודמת לפרשת הסרסור בסוהרות שהתרחשה בשנים 2017-2014 להוציא את חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים, ולהחליפם בסוהרים מקצועיים בתהליך הדרגתי. הוועדה הוסיפה כי מאז הפרשה שב"ס "שיפר משמעותית" את הטיפול במשרתות ובמשרתי החובה, "בדגש על מניעת הטרדה מינית".
בראשות הצוות שהוקם בהנחיית שר הביטחון לשעבר בני גנץ ושר ביטחון הפנים לשעבר עמד אז איתמר גרף, והיו חברים בו גורמי מקצוע בכירים מכלל הגופים הרלוונטיים. עד להוצאת החיילים מבתי הכלא המליץ הצוות להקפיד על הצבתם רק בתפקידי אבטחה וליווי, ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים, שם מוצבים רוב החיילים.
מפורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי טרור נמסר בעקבות החשיפה: "מישהו חייב לעצור את הטירוף ואת תנאי הכליאה המגוחכים של האסירים הביטחוניים שאחראים לרצח יקירינו. בפרשייה שעברה הבטיחו לנו בשב"ס כי יוציאו את החיילות משירות בסביבת מחבלים, ואנו נדהמים לקרוא כי הדבר לא התקיים. אנו קוראים לנציבת שב"ס ולשר איתמר בן גביר להקים ועדת חקירה שתבחן כיצד התרחש המחדל החמור הזה, על מנת שהוא לא יחזור על עצמו לעולם".