דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי התייחס אתמול (שני) לחשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על קיצור קורס ההכשרה לשוטרים משבעה חודשים לשבעה שבועות, החלטה שנבעה עקב מחסור בכוח אדם במשטרה, ואמר כי הוא תומך במהלך שהוחלט בידי הגורמים המקצועיים. בריאיון לאולפן ynet אמר לוי כי הוא מסכים עם העובדה שיש להעלות את שכר השוטרים הנמוך שהוביל להתפטרויות המוניות ואמר כי "אנחנו עובדים כדי לשפר את התנאים, ופועלים על מנת שיהיו כמה שיותר שוטרים בשטח".
ההחלטה על קיצור הקורס הגיעה אחרי תלונות חוזרות ונשנות של מפקדי תחנות משטרה מכל רחבי הארץ, שהציפו בפני המפכ"ל את בעיית החוסרים המשמעותיים בכוח אדם. לדברי לוי, "בחודשים ובשבועות האחרונים פתחנו במסע גיוס רחף היקף של שוטרים. צריך לומר – הם נמתחים עד הקצה ומוכיחים את זה – בהצלחות אדירות בנושא הפשיעה ברחוב הערבי ובסיכול פיגועים ואירועים פליליים".
3 צפייה בגלריה
אלי לוי
אלי לוי
לוי: "יש פרישות, אבל לא מטאטאים את המציאות מתחת לשטיח"
(צילום: שחר גולדשטיין)
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה שעות לפני לווית העיתונאית
כוחות משטרה שעות לפני לווית העיתונאית
"השוטרים נמתחים עד הקצה". ארכיון
(צילום: AFP)
קיצור הקורס המקצועי לא יפגע בהכשרת השוטרים? "ראשית, גורמי המקצוע יודעים לעשות את השיקולים שלהם, והם החליטו שנכון להביא שוטרים לשטח מהר יותר ממה שהיה נהוג עד כה. שנית, אנחנו מגייסים הרבה מאוד שוטרים, וקוראים לקצינים בצה"ל ולקצינים שהשתחררו להצטרף למשמר הגבול של המשטרה.
יכול להיות שאם התנאים לא ישתנו, לא יישארו לנו שוטרים? "אני אומר לך פה – השכר של השוטרים והשוטרות צריך להיות הרבה יותר גבוה. הם עובדים שעות ארוכות בקו הראשון ומגיע להם לקבל יותר".
מה לגבי הטענה שניסיתם להצניע את גל הפרישות והפיטורין? "אכן יש פרישות, אבל אנחנו לא מטאטים את המציאות מתחת לשטיח. אני מדגיש שיש גיוס – אנחנו מציעים להרבה מאוד צעירים וצעירות לבוא ולהתגייס למשטרה, ועובדים כדי לשפר את השכר והתנאים".
3 צפייה בגלריה
הנרצחים במגזר הערבי
הנרצחים במגזר הערבי
11 מתוך 12 הנרצחים בחברה הערבית בשבועיים האחרונים
כשבועיים חלפו מאז הפרסום ב-ynet על הירידה במספרי הנרצחים בחברה הערבית, ובפרק הזמן הקצר הזה נרצחו 12 בני אדם. לדברי לוי, "אנחנו ממשיכים במבצע 'מסלול בטוח' שהחל לפני שמונה חודשים, ורושם הצלחות אדירות במאבק ובפשיעה ברחוב הערבי". הוא הוסיף כי "תפסנו יותר מ-300 רכבי יוקרה שהושגו בפעילויות פשע, עצרנו 1,772 חשודים והעמדנו לדין כ-300 מחוללי פשיעה מרכזיים".
יכול להיות שהכתרת המבצע כהישג שהוריד את הפשיעה בחברה הערבית, הייתה מוקדמת מדי? "אני אומר לך באחריות, ותבדקי אותי בעוד כחצי שנה או שנה – המבצע יביא לשינוי היסטורי בטיפול של מדינת ישראל בתופעת הפשיעה והאלימות ברחוב הערבי. הייתה לנו עכשיו הצטברות של מקרי רצח, אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי להביא לפענוח שלהם כמו שעשינו בעבר".