הפרסום ב-ynet על הירידה המסתמנת במספר מקרי הרצח בחברה הערבית הוביל את ראש הממשלה נפתלי בנט להתגאות בפעילות המשטרתית. גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התאדר ב"בלימת הידרדרות הפשיעה ברחוב הערבי ובצמצומה". אבל מאז, בתוך שבועיים, נרצחו בחברה הערבית 12 בני אדם. מספר הקורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה, שעמד רק לפני שבועיים על 31, זינק ל-43.
לפי הנתונים, רק שמונה מהמקרים פוענחו על ידי המשטרה. למעשה, כ-82% ממקרי הרצח בחברה הערבית השנה נותרו לא מפוענחים. המשטרה הצליחה לפענח השנה עוד ארבעה מקרי רצח מהשנה שעברה. מלבד אירועי הרצח בחברה הערבית, נרשמו עוד מאות אירועי ירי שבהם נפצעו עשרות.
6 צפייה בגלריה
הנרצחים במגזר הערבי
הנרצחים במגזר הערבי
11 מ-12 הנרצחים בחברה הערבית בשבועיים האחרונים
מאז פרסום הכתבה ב-ynet, נרצחו כאמור 12 בני אדם מהחברה הערבית: אחמד אבו שיחה, תושב עארה שנורה למוות ליד ביתו; ג'והרה כניפס, שמטען הוצמד לרכבה; חמאדה מוחסן מנצרת שנורה למוות בג'נין בקטטה עם אזרח ישראלי אחר; סמר קלאסני, שנרצחה בידי בעלה בחיפה; תופיק ערו, שנורה ליד ביתו בג'ת; מחמוד סנע אללה שנורה ברכבו בכפר בענה שבגליל; מוניר ריאן מכפר ברא שנרצח ביריות בשוהם; נאדר מקאלדה שנרצח בבאקה אל-גרבייה; מחמוד ועלי פאחורי מנצרת שנורו למוות ברכב באזור קריית טבעון; זיאד איוב, שנורה בנחף שליד כרמיאל; וג'אמל קבוע שנורה בפתח ביתו בכפר קרע. הבוקר נעצר בן 38 מהפזורה הבדואית בחשד לרצח קבוע.
עם הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה נמנים גם כאלה שלא היו קשורים בשום צורה לכנופיות עבריינים או למשפחות פשע. אלה, כשלא הצליחו להגיע ליעד שבו רצו לפגוע, בחרו לפגוע בבני משפחתו. דוגמה ברורה לכך הם עלי ומחמוד פאחורי, בני דודים מנצרת, שנרצחו סמוך לקריית טבעון בלילה שבין חמישי לשישי. אחד מקרובי משפחתם הסתכסך עם משפחת פשע – והם היו אלה שנפגעו.
אחותו של מחמוד אמורה להתחתן ביום שני הקרוב, אבל אחרי הרצח, הכיסאות שהוזמנו כדי לשמש את חגיגות החתונה, עברו לשמש דווקא את סוכת האבלים. "הוא היה ילד מיוחד שאהב לעזור לאנשים, לא עשה רע לאף אחד אף פעם", סיפר אתמול וג'די פאחורי, אביו של עלי בן ה-14. אביו של מחמוד, פייסל, סיפר כי היה סטודנט להנדסת בניין. "כולם הכירו אותו, גם יהודים וגם ערבים. המון אנשים התקשרו אליי מכל הסביבה כי הם לא מעכלים את מה שקרה".
6 צפייה בגלריה
זירת חיסול הרצח הכפול במחלף שער העמקים
זירת חיסול הרצח הכפול במחלף שער העמקים
זירת הרצח ליד קריית טבעון. אחד מקרובי המשפחה הסתכסך, לנרצחים לא היה קשר
(צילום: דוברות המשטרה)
דוגמה אחרת לפשיעה המשתוללת שפוגעת דווקא בחפים מפשע מגיעה מבאקה אל-גרבייה ומג'ת. שם, נרצחו שבעה בני אדם ממשפחה אחת, בגלל אדם אחד שמסוכסך עם כנופיות פשיעה. שלושה מהנרצחים במסגרת הסכסוך הם תופיק ערו, בעל פנצ'רייה שנורה למוות כשהחנה את רכבו בכניסה לביתו, האני מוסראתי, שהגיע לבקר את ארוסתו, בת למשפחת העבריינים, יצא לקנות במכולת – ונרצח, ונאדר מקאלדה, ששהה בבית קפה בבאקה אל-גרבייה – ונורה בצאתו ממנו.

"איבדנו את הביטחון האישי"

שיטת השימוש בבני המשפחה החפים מפשע הפכה את החיים של יותר מחמישית מאוכלוסיית ישראל לבלתי-נסבלים. הם מתארים אובדן של הביטחון האישי, ותחושת סכנה – שמובילה אותם להימנע מיציאה מהבתים בגלל קרוביהם המסוכסכים – שהופכים אותם למטרות.
"קרוב משפחה שלנו, שמסוכסך עם כנופיית עבריינים, כל שבוע סופג ירי לעבר המכונית והבית שלו. לפעמים כדורים חודרים גם לבית שלנו. אנחנו מפחדים לצאת לחצר הבית מחשש שירצחו אותנו. איבדנו את הביטחון האישי", תיארה אם לשלושה מהצפון. "אנחנו הולכים לישון, ולא יודעים איך נתעורר למחרת".
6 צפייה בגלריה
סמיר אסמאעיל, תושב נחף
סמיר אסמאעיל, תושב נחף
סמיר איסמעיל מנחף. "הנתונים הם יחסי ציבור. אין ביטחון"
גבר מהמשולש, שארבעה בני אדם במשפחת נרצחו, אמר: "החיים שלנו הפכו לגיהינום. אני יוצא מהבית וסורק את השטח על מנת להבטיח שלא אני ולא בן משפחתי נירצח. הפושעים רצחו ארבעה בני משפחה שלי שלא היו קשורים לסכסוך. המצב של כולם בסכנה. העבריינים רוצחים את מי שהם רוצים בלי היסוס".
סמיר איסמעיל, תושב נחף, אמר: "אנחנו רואים את נתוני המשטרה על ירידה בפשיעה ותפיסת נשק, אבל הנתונים האלה הם יחסי ציבור. הרצח והפשיעה ממשיכים והכדורים נורים באופן יומיומי. אנחנו יוצאים ומסתובבים ללא ביטחון, עלולים להיפגע מירי תועה כל רגע. החברה הערבית מדממת – וכולם איבדו שליטה, כולל המשטרה והממשלה – שרק מדברת באוויר".
6 צפייה בגלריה
מרח אמארה, תושבת כפר כנא
מרח אמארה, תושבת כפר כנא
מרח אמארה מכפר כנא. "מרגישה מאוימת. ארגוני הפשע עושים מה שהם רוצים"
מרח אמארה, תושבת כפר כנא, הוסיפה: "ארגוני הפשע עושים מה שהם רוצים בלי לתת דין וחשבון. למה אנחנו מחכים? אני מרגישה מאוימת, שאני עומדת להיהרג. חייבים להיות צעדים אחרים להילחם בפשע. אם מה שקורה לנו יהיה בערים יהודיות היינו רואים טיפול אחר. באירועים ביטחוניים עוצרים אנשים תוך זמן קצר, לוקחים כל כלי ברחוב לבדיקת DNA. בחברה הערבית לא רואים את זה ברציחות".
עבד סרסור, תושב כפר קאסם, קרא ל"כל הצדדים לעבוד יחד כדי להילחם בפשע". לדבריו, "אנחנו לא יכולים להמשיך לחיות בצל הירי, ההרג והאלימות הבלתי פוסקת. בחתונות, ברחובות, בבתי הקפה ובבתי העסק אין ביטחון. בכל המקומות האלה היינו עדים לאלימות קשה".

נתוני המשטרה: 82 כתבי אישום במבצע

במטרה להוריד את הפשיעה בחברה הערבית, פתחה המשטרה השנה במבצע המכונה "מסלול בטוח". לפי נתוני המשטרה, כ-280 כתבי אישום הוגשו נגד אזרחים ברחוב הערבי, בהם 250 "מחוללי פשיעה" ועוד 29 נאשמים המזוהים עם ארגוני פשיעה. כ-200 תיקים שנחקרים במשטרה נמצאים לקראת החלטה.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
בנט עם המפכ"ל ושרי הממשלה באזור רהט. המשטרה שמה דגש על תפיסת כלי נשק לא-חוקיים במבצע
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
במסגרת המבצע, שמה המשטרה דגש מיוחד על תפיסת כלי נשק-לא חוקיים. הנתונים של המשטרה מראים כי 70% מהנשק מגיע דרך הברחות מלבנון וירדן, 20% מהשטחים – והשאר נגנבו. הפעילות המשטרתית מתמקדת בכלל יישובי החברה הערבית. המרכזיים שבהם, לפי הנתונים, הם קלנסווה, לוד, תל שבע, נצרת, אום אל-פחם וג'דיידה-מכר.
לפני כשבועיים טענו גורמים במשטרה כי המבצע מביא להישגים משמעותיים בשטח, וכי הירידה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית מורגשת "בכל מקום", כלשונם. אחת הסיבות לכך, לדבריהם, היא שתקציבים רבים מופנים כעת למיגור האלימות בחברה הערבית, ואלה מאפשרים לתגבר את הכוחות המוצבים ביישובים הערביים ולגייס גם ערבים למשטרה: "בחמש השנים האחרונות גייסו 800 מוסלמים למשטרת ישראל. רואים היום תנועה משטרתית שיכולה להגיב במהירות בזמן שמתרחשים מקרי אלימות".