2 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן ובנימין נתניהו
יעקב ליצמן ובנימין נתניהו
יעקב ליצמן ובנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
לקראת ישיבת הממשלה שתתכנס הבוקר (יום א') מאיים שר השיכון יעקב ליצמן בהתפטרות מהממשלה אם יאושר מתווה הסגר הכללי. "ביולי-אוגוסט השארת הכול פתוח. יכולת לעשות סגר באוגוסט ונמנעת, דווקא בחגים אתה סוגר", אמר לנתניהו.
הודעתו של ליצמן באה ברקע המנהג לקיים מנייני תפילה המוניים בקהילות החרדיות ובחצרות האדמו"רים בראש השנה, ביום כיפור ובאירועים מרכזיים בסוכות ובשמחת תורה - וליצמן שואף לצמצם ככל שניתן את ההגבלות עליהם.

עם זאת, שני בכירים ביהדות התורה יצאו נגד איומי ליצמן ואמרו: "הוא לא התייעץ עם אף אחד. כשהטילו סגר על הציבור החרדי הוא לא התפטר, בקושי צייץ. אז דווקא עכשיו? מה קרה? לא מתפטרים בגלל סגר כללי לפני ההכרעה על חוק הגיוס והסדרת תקציבי הישיבות".
בישיבות האחרונות הוביל ליצמן קו תקיף נגד אפשרות הסגר וגם נגד הפרויקטור פרופ' רוני גמזו שאותו האשים ש"הוא רוצה להפיל את הממשלה, אני מכיר אותו. הוא שיקר לנו". דברי ליצמן נקלטו כשהמיקרופון במחשבו נותר פתוח בדיון הזום.
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
ליצמן האשים אותו בכוונה להפיל את הממשלה. רוני גמזו
(צילום: דנה קופל)
ליצמן איים באחרונה שאם יוחלט להטיל סגר על ישראל בתקופת החגים כדי למנוע את התפשטות הקורונה - מפלגתו תשקול לפרוש מהממשלה. הוא אמר לעיתון "המודיע", ביטאון תנועת אגודת ישראל שבראשותו: "האישור לקיום הפגנות המוניות בבלפור לצד פתיחת בתי תרבות, לעומת המשך הגבלות בבתי הכנסת ומניעת הסדרת הנסיעה לאומן, הרסו את אמון הציבור במערכת".
בשל המחלוקות, ישיבת הממשלה נדחתה ל-11:30 בעקבות הדיונים על המתווה הסופי. שרים בממשלה הודו לליצמן בשיחות סגורות על איום ההתפטרות, ואמרו כי זה הדבר היחיד שמפחיד את נתניהו. במהלך הדיון צפויה התנגדות רחבה לסגר מצד השרים. אחד מהשרים אף אמר כי להערכתו, קיים סיכוי של אחוז אחד בלבד שבקשותיו של משרד הבריאות יתקבלו.
שר האוצר ישראל כץ מתכוון להצביע נגד הסגר בישיבת הממשלה. "הוויכוח הוא על הטענה שמשרד הבריאות לא נערך כראוי להכנת בתי החולים בהתאם להיקף התחלואה הנדרש של 2,000 מונשמים, למרות שקיבל תקציבים ותוספות גדולות של כוח אדם - 400 רופאים ו-2,000 אחיות. כעת טוען המשרד שסף הקריסה בבתי החולים הוא 800 חולים קשה בלבד ולכן יש להטיל סגר על המשק", הסביר כץ.
"בתי החולים נמצאים בדילמה בין הטיפול השוטף שמייצר להם הכנסות לבין הטיפול בקורונה שמכניס הרבה פחות. הדרך היא להזרים סיוע כדי לכסות את הפער הכספי ולא עם סגר כללי על המשק. קיבלנו את ההחלטות המתאימות אך לצערי החקיקה מתעכבת בשל ויכוחים פוליטיים". עם זאת, כץ הצביע על כך שההסברה והאכיפה נכשלו. "אילו הייתה אכיפה אפקטיבית על כל בתי העסק, ההתקהלויות והאירועים הפרטיים שרומסים את ההנחיות ברגל גסה, לא היינו מגיעים להיקף תחלואה החמור שבו אנו נמצאים", אמר השר. "הפתרון כעת הוא להסדיר את שתי הסוגיות המרכזיות: ספיקת בתי החולים והאכיפה, וכשלב ביניים להטיל סגר לילי נוקשה בין 05:00-19:00 שייאכף מתוך סולידריות חברתית ותקיפות מערכתית, אבל יאפשר לעסקים לפעול בהתאם לתו הסגול שנקבע".
מוקדם יותר הודיע שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ (העבודה) שיצביע בממשלה נגד סגר כללי. גם שר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) הודיע אמש כי יתנגד לסגר מלא וקרא "לתת צ'אנס" לתוכנית ה"רמזור" של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו.
"אני תומך בסגר לילי בו כ-80% מהמשק נשאר פתוח", אמר השר פרץ. "מאות אלפי שכירים ועצמאיים נמצאים בחרדה קיומית. מגפת הקורונה הכלכלית קשה לא פחות מהמגפה הבריאותית. אבל אם מגבילים - מפצים. פניתי לראש הממשלה בדרישה להקים באופן מיידי צוות שיקבע את מתווה הפיצוי, כך שיהיה ברור לכולם".
גם שר החינוך יואב גלנט קרא לוותר על ביטול הלימודים ביום רביעי - והציע להשאיר את התלמידים במסגרות עד סוף השבוע. "מערכת החינוך ותלמידי ישראל הם העתיד והיתרון שלנו, הם לא גורם התחלואה. הבעיות נמצאות במקומות אחרים והגיעה השעה לטפל בהם", כתב השר. "אדרוש בישיבת הממשלה לקיים את הלימודים עד יום שישי כדי לאפשר לתלמידים רצף חינוכי ולהוריהם יציבות כלכלית".
פרט לפרץ, התנגדו בקבינט הקורונה לתוכנית המוצעת גם שר האוצר ישראל כץ מהליכוד, שר המדע יזהר שי מכחול לבן וכאמור שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן מיהדות התורה. זמיר, שיצביע נגד הסגר, טען בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו כי מדובר ב"צעד קיצוני מדי". לדבריו, "אין סיבה למנוע את פעילות הצימרים שאין בהן כלל הדבקה. אין סיבה למנוע לחלוטין פעילות מלונות בערים ירוקות בחודש הכי חשוב של השנה".