צבע אדום, ביום הראשון של פסטיבל "דרום אדום": אזעקת צבע אדום נשמעה אחר הצהריים (רביעי) בשדרות, באיבים ובניר עם שבעוטף עזה. מצה"ל נמסר כי רקטה אחת שוגרה ויורטה על ידי כיפת ברזל. גדודי חללי אל-אקצא קיבלו אחריות על הירי, והוסיפו כי הוא בוצע בעקבות ההחלטה להכניס לבידוד אסירות פלסטיניות שצהלו אחרי הטבח בשכונת נווה יעקב בירושלים בסוף השבוע.
"זוהה שיגור אחד מרצועת עזה אשר יורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית", נמסר מדובר צה"ל. תושבים דיווחו כי נשמעו הדי פיצוצים לאחר האזעקה. לא היו נפגעים, מלבד אישה כבת 50 שהחליקה ונפגעה קל בדרכה למרחב המוגן. לאחר טיפול ראשוני בביתה צוות מד"א פינה אותה להמשך בדיקות בבית החולים. לאחר היירוט חלקי רקטה נפלו בשכונה בעיר וגרמו נזק קל לכביש.

9 צפייה בגלריה
אזכרה לאלה אבוקסיס ז"ל בשדרות בזמן צבע אדום
אזכרה לאלה אבוקסיס ז"ל בשדרות בזמן צבע אדום
רקטות עם שמות אסירות פלסטינות, אזכרה בזמן האזעקות בשדרות
9 צפייה בגלריה
שרידי הרקטה בשדות
שרידי הרקטה בשדות
שרידי הרקטה בשדרות
(צילום: עיריית שדרות)
9 צפייה בגלריה
שרידי הרקטה בשדות
שרידי הרקטה בשדות
חור נפער בכביש לאחר יירוט הרקטה
(צילום: עיריית שדרות)
האזעקה נשמעה בזמן אזכרה שנערכה לאלה אבוקסיס, שנהרגה מרקטת קסאם לפני 18 שנה בשדרות. טקס האזכרה התקיים ב"משכן אלה", שהוא מבנה ממוגן. אלה נהרגה לאחר שגוננה על אחיה תמיר ברחוב, נשכבה עליו וספגה את רסיסי הרקטה, בימים שבהם לא היו ממ"דים, תחנות הסעה ממוגנות או כיפת ברזל.
תמיר, אחיה של אלה שגוננה עליו מירי הרקטה ושילמה על כך בחייה, סיפר ל-ynet: "היינו במשכן אחרי שסיימנו בבית העלמין. המבנה ממוגן אז לא עשינו כלום. שמענו את הפיצוץ וחזרנו לשגרה. זה לא הפתיע אותנו. היה אולם מלא ופתאום אזעקה. לא הייתה בהלה, אנשים הסתכלו לצדדים לראות שהקרובים שלהם בסדר וזהו. אנחנו חזקים. שום דבר לא ישבור אותנו - וזה המסר שלי לעזה".
9 צפייה בגלריה
שרידי הרקטה בשדות
שרידי הרקטה בשדות
שרידי הרקטה בשדרות
(צילום: עיריית שדרות)
9 צפייה בגלריה
אלה אבוקסיס ז"ל
אלה אבוקסיס ז"ל
אלה אבוקסיס ז"ל
9 צפייה בגלריה
 אזכרה לאלה אבוקסיס ז"ל בשדרות בזמן צבע אדום
 אזכרה לאלה אבוקסיס ז"ל בשדרות בזמן צבע אדום
האזכרה לאלה אבוקסיס. מימין לשמאל: ראש העיר שדרות אלון דוידי, הרב יעקב ישראל איפרגן (הרנטגן) ויהונתן אבוקסיס, אביה של אלה
הירי מגיע על רקע מחאת האסירות הביטחוניות, שהוכנסו לבידוד בעקבות גילויי שמחה על הטבח בשכונת נווה יעקב בליל שישי האחרון, שכללו מחיאות כפיים וצהלות של אסירים פלסטינים. מדובר באסירות מכלא דמון, כמו גם אסירים הכלואים בבית הסוהר רמון. אתמול בבוקר אסירה ביטחונית הבעירה קרטון בניסיון להצית את התא שלה. היא לא צלחה בכך, והוצאה מהתא.
בעקבות כך בשב"ס נערכים לתרחישי הסלמה, כולל לאפשרות של תחילת מהומות של האסירים הביטחוניים בכלא רמון. העימותים החלו גם לאחר ששלשום אמרו הפלסטינים כי חודש האיסור לבקר את אסירי חמאס. גדודי חללי אל אקצא קיבלו כאמור אחריות על שיגור הרקטה, ופרסמו הערב בטוויטר תמונה של שלוש רקטות שעליהן כתובים שמות של אסירות פלסטיניות. "האסירות - קו אדום", הם כתבו.
9 צפייה בגלריה
ואז בבקשה לעשות חצאים של התמונה הזו עם האזכרה
ואז בבקשה לעשות חצאים של התמונה הזו עם האזכרה
"האסירות - קו אדום". התמונה שפרסמו גדודי חללי אל-אקצא
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר לאחר הירי: "הירי מעזה לא ירפה את ידי מלהמשיך לפעול לביטול תנאי הקייטנה של מחבלים רוצחים. אני נותן גיבוי לשב"ס להיכנס לתוך האגפים ולהשליט סדר. ביקשתי לכנס ישיבת קבינט דחופה עוד הערב, לבחון את דרכי התגובה על שיגור הטילים מעזה".
ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית אמר: "האויב מריח חולשה בחאן אל אחמר - ובתגובה תוקף מעזה. במידה שלא תהיה תגובה מוחצת ועוצמתית, אנקוט בצעדים חריפים. נאמנותי היא בראש ובראשונה לתושבי הנגב והדרום". כהן התייחס לכך שהממשלה ביקשה היום בפעם התשיעית מבג"ץ לדחות בארבעה חודשים את תשובתה בנוגע לפינוי המאחז הבדואי חאן אל אחמר.
9 צפייה בגלריה
דרום אדום
דרום אדום
פסטיבל "דרום אדום"
(צילום: חיים הורנשטיין)
ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, אמר בתגובה לירי: ''אסור להבליג. אני מצפה מהממשלה לעמוד בהבטחותיה ולהורות על תגובה עוצמתית באופן מיידי ולא לחכות. שקט ייענה בשקט, והשקט הופר כעת. זה הזמן לומר לאויבינו - לא נסבול 'טפטופים'''.
ראש העיר שדרות אלון דוידי הגיב לירי לעבר העיר: "לצערנו הטרור מרצועת עזה נמשך ואסור לנו להכיל אותו. צריך להכות בחמאס ובג'יהאד ולחסל את מנהיגי הטרור. כפי שאנו יודעים לפעול בסוריה ובאיראן, אנו צריכים לפעול גם בעזה. התשובה האזרחית שלנו היא שאנחנו נמשיך לפתח את העיר ונלך לאורם של אלה אבוקסיס הי"ד שהיום ציינו עם משפחתה 18 שנים להירצחה מירי רקטה והקדושים הנוספים שנרצחו בפעולות טרור".
בעקבות הירי תוגבר קו הסיוע של עמותת נט"ל, שמעניק סיוע נפשי לכל מי שחש חרדה ולחץ בעקבות המצב הביטחוני. הקו יפעל בשעות הקרובות לטובת כל מי שזקוק לתמיכה וליווי נפשי, במספר 1-800-363-363.
הפעם הקודמת שתושבי הדרום מיהרו למרחבים המוגנים הייתה לפני כשבוע, אז נורו רקטות לעוטף ולאשקלון. זה קרה לאחר לאחר המבצע הצבאי של צה"ל בג'נין, שבו נהרגו תשעה בני אדם, מרביתם מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי.

סמוך לחצות נשמעו האזעקות לפני כשבוע בדרום אשקלון, בזיקים ובקיבוץ כרמיה, בעקבות שיגור שתי רקטות, שיורטו על ידי כיפת ברזל. בתגובה לכך צה"ל תקף יעדים ברצועה, בהם אתר תת-קרקעי לייצור רקטות ובסיס צבאי של חמאס שאותו צה"ל הגדיר כ"אחד ממוקדי פעילות הטרור המשמעותיים של הארגון". גדודי עז א-דין אל-קסאם של חמאס טענו כי שיגרו במהלך תקיפת חיל האוויר טילי קרקע-אוויר וטילי נ"מ.
דקות לאחר התקיפה בשבוע שעבר, בסביבות 3:30 בלילה, נשמעו אזעקות בכמה יישובים בעוטף. אחת משלוש הרקטות יורטה על ידי כיפת ברזל, אחרת נפלה בשטח פתוח ושלישית התפוצצה בשטח הרצועה.