אחרי שארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע נתפסו בסוף השבוע והמצוד אחר שניים נוספים עדיין נמשך, הגיע הבוקר (יום ראשון) יו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין לאולפן ynet. הוא תקף את הממשלה ואמר כי "חמאס, חיזבאללה והמחבלים בכלא מריחים את החולשה". לדברי לוין, הממשלה "נכשלה כשלונות מהדהדים בפרק זמן כל כך קצר. בוא נסתכל על המצב הביטחוני - אנחנו הצלחנו להוביל את ישראל למקום של ביטחון שהיא לא הייתה בו אף פעם, בתקופה כל כך מורכבת, בעשור של מלחמת אזרחים בסוריה, התמוטטות בלבנון ותהפוכות גדולות במצרים".
-איך זה קשור לכלא גלבוע? קיבלתם דו"ח של מבקר המדינה ודו"חות של בכירים בשב"כ שלא טופלו "בין בריחת האסירים והמצב הביטחוני יש חוט מקשר אחד ברור - כולם מריחים את החולשה. כולם מרגישים את אובדן הדרך של הממשלה, שתלויה בקולות של אנשים כמו ווליד טאהא, שמקבל את ראשות ועדת הפנים ומשבח את אותם מחבלים".

2 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
-אבל איך זה קשור לבריחה שתוכננה במשך כשנה ולזה שלא מימשתם את מסקנות דו"ח המבקר מ-2014 והשארתם מדינה בלי משילות בנגב? זה קשור לבנט? "תיקון כשל נקודתי בבית סוהר זה דבר ששירות בתי הסוהר והדרג המדיני צריכים לטפל בו. אני לא טוען שאם אסיר ברח בגלל כשל נקודתי של בית סוהר זה בגלל ראש הממשלה, אבל זו אחריות הממשלה ועובדה היא שחיזבאללה מרגיש חופשי לאתגר את ישראל בצפון, חמאס מתארגן לסבב נוסף מתוך תחושה וידיעה שהממשלה לא יודעת להתמודד איתו. לצערי הרב, אנחנו ניצבים בפני תקופה מסוכנת מאוד".
לדברי ח"כ לוין, "הממשלה הזו צריכה ללכת הביתה. מי שהקים ממשלה בתמיכה של התנועה האיסלאמית - שיישא בתוצאות".
-בזמן מלחמה תתנו גיבוי לצה"ל? "מה שצריך לעשות זה למנוע מלחמה ולא לשאול מה האופוזיציה תעשה בזמן מלחמה. צריך ללכת לממשלה ולהגיד שאי אפשר להתנהל בצורה המופקרת הזאת, כשקומץ חברי כנסת מהשמאל הקיצוני מכתיב את מדיניות הממשלה. אי אפשר לשדר חולשה כזו ולאבד את ההישגים שהשגנו ואז לצפות שהאופוזיציה תציל אותך".
-אתם נאבקים על הוועדות בכנסת, בג"ץ התערב, אין כנסת מתפקדת. אתם מוצאים כאוס? "לב ליבו של ההליך הדמוקרטי הוא העובדה שהכנסת משקפת את רצון העם, והעבודה בכנסת נעשית כך שכל סיעה מיוצגת בהתאם לתמיכה הציבורית שקיבלה ואז באה הממשלה - ממשלה חסרת תקדים מאז קום המדינה - ורוצה שיהיה לה קל להעביר תקציב, אז היא מתעלמת מתוצאות הבחירות ומורידה את הייצוג של הליכוד בשליש ונותנת למפלגות אחרות ייצוג גדול יותר".
-אז עושים דברים לא דמוקרטיים ולא חוקיים? "בוודאי, קח את ועדת הכנסת. הרוב של הכנסת הוא 61 מול 59 במליאה ובוועדת הכנסת הם מסדרים להם רוב של שלושה. איך הם יכולים לעשו זאת כשבמליאה יש להם רוב של שניים?".
2 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
לוין: "לא מאמין בבג"ץ". ארכיון
(צילום: אורן בן חקון)
כל זמן שלא תקבלו את הכוח שלכם לא תאפשרו את הקמת הוועדות? "אני אומר בצורה הברורה ביותר: לא יכול להיות שלוקחים את תוצאות הבחירות ומעוותים אותן ואומרים לאופוזיציה שרוצים שהיא תשחק את המשחק".
-תפנו לבג"ץ? "אני לא הולך לבג"ץ. אני לא מאמין בבג"ץ".
-אבל פניתם "לא אני פניתי. עמדת סיעת הליכוד, כפי שהוגשה לבג"ץ, טענה כי אין לו סמכות להתערב. יש חברי כנסת שחושבים אחרת וזו זכותם. עמדתי הברורה היא שהאחריות היא על יו"ר הכנסת. זה לא מקום שבג"ץ צריך להיכנס אליו. מצד אחד בית המשפט אומר שהוא יתערב ומצד שני דוחה את הדיונים וההחלטות. הרי הכול ברור ושקוף. המטרה של הקואליציה היא לעבור את מועד אישור התקציב ואז יגידו 'אוקיי, נסתדר עם הדברים'".
-התקציב יעבור? "אני לא יודע. יש מצב שהוא יעבור, אבל זו לא חזות הכול. יש קואליציה שברירית מאוד שעומדת בקושי על חודו של קול ומורכבת מערב-רב של סיעות. אם נהיה לכודים ונחושים ונפעל כאופוזיציה כפי שפעלנו עד היום - נביא להחלפת הממשלה הזו כמה שיותר מהר".
-כשאתה אומר שאתה לא מאמין בבג"ץ - זה לא מסוכן לדמוקרטיה? "אמרתי לך מה מסוכן לדמוקרטיה הישראלית: שלוקחים את תוצאות הבחירות בכנסת ומעוותים את הוועדות, ושקומץ שופטים יכולים לעמוד מעל הכנסת ויכולים לחוקק במקומה ולנהל את המדינה במקום נבחרי הציבור".
-תתמודד על ראשות הליכוד אחרי נתניהו? "אני לא שם. הדיבורים האלה מזיקים ולא נותנים שום דבר. נתניהו לא רק ראש הליכוד, אלא הוא האיש שיהיה ראש הממשלה הבא. הוא הביא אותנו להישגים אדירים ויוביל להישגים אדירים ואני מקווה שתהיה לי זכות לעבוד איתו לאורך שנים".