פגישתם של שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי עם אנשי המילואים שהגיעו הערב (שלישי) לקריה בתל אביב, ברקע המחאה שמתנהלת נגד המהפכה המשפטית, התנהלה באווירה קשה. בפגישה היו אמירות נוקבות שהופנו לשר ולרמטכ"ל, כשחלק מהמפקדים במילואים אמרו לשניים כי "יש מקומות במערך המילואים שכבר חלה בהם התפוררות. יש תחושה בקרב המפקדים שכל רגע זה עלול להתפורר וליפול". לדבריהם, "החשש הגדול הוא שתהיה פה ממשלה שלא יהיו לה גבולות, עם פקודות בלתי חוקיות". על השרים שיצאו נגד משרתי המילואים המוחים, בהם שר התקשורת שלמה קרעי, אמר הרמטכ"ל: "אמירות אלה אינן מקובלות ואין להן מקום".
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים שנכחו בפגישה סיפרו כי בשלב מסוים אף התחולל ויכוח בין הרמטכ"ל למילואימניקים. "אלה דברים שעלולים לפגוע בביטחון ובחוסן הלאומי שלנו. אין כאן עניין של סרבנות, אנחנו מדברים על לעשות מעבר - להתנדב", אמרו אנשי המילואים. הרמטכ"ל השיב: "סרבנות זה קו אדום. לא עוברים אותו. צריך להשאיר את צה"ל ומערך המילואים מחוץ למגרש הפוליטי". גם השר גלנט אמר דברים דומים. הגורמים שנכחו בפגישה ציינו כי הייתה תמימות דעים, אך אחד הנוכחים הזהיר כי "אי אפשר במצב שנוצר להפריד את הפוליטי מהצבאי. אנחנו אנשי מילואים, לא חיילים בסדיר. כל מה שקורה במדינה משפיע על האופן שאנחנו נכונים לעשות את הדברים ולשרת".
באותה נקודה התריע הרמטכ"ל הלוי כי "סדקים שייפערו כעת עלולים להביא לקרע בחברה שלא נוכל לתקן. וכולנו נפסיד מהמהלך".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי וגלית דיסטל
שלמה קרעי וגלית דיסטל
הרמטכ"ל יצא נגד אמירות השרים, שלדבריו "אין להן מקום". דיסטל-אטבריאן וקרעי
(צילום: הדר יואביאן, מארק ניימן,לע"מ)
מפקדי המילואים פנו לשר הביטחון גלנט בתקיפות בנוגע להכפשות מצד פוליטיקאים. "אתה יושב עם אנשים שמכפישים אותנו, ואומרים אמירות שלא ייאמרו", אמר אחד הנוכחים. גלנט השיב: "אני לא יכול לשלוט על כל אחד", אך הבטיח שיישר קו עם אנשי המילואים וימנע את ההכפשות מצד חבריו לממשלה.
ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר בתגובה לפגישה: "אחרי ש-10 שבועות גלנט לא צייץ מילה נגד ההפיכה המשטרית והפגיעה בביטחון המדינה, החליט גלנט גם לירות בתוך הנגמ"ש בחוסר הבנתו את המציאות. מפקדי יחידות המילואים מניפים דגל שחור מעל להפיכה המשטרית המתקרבת וגלנט מתעלם. פגשנו שר ביטחון שהיה פעם מצביא אמיץ והיום חלש אחוז אימה ולא מסוגל להתבטא בנוגע להפיכה המשטרית ועזבנו את הפגישה מתוסכלים. מוטב היה אם היה שר הביטחון גלנט משקיע את זמנו ומזדרז להפגש עם לוין ורוטמן על מנת לבלום את ההפיכה המשטרית שקורעת את העם".

מפגש גם עם אנשי חיל האוויר

במקביל, הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר נפגשו עם 18 מפקדים ולוחמי צוות אוויר במילואים מכמה טייסות. הרמטכ"ל שוחח עם המפקדים על ההכרח שבמניעת הסרבנות והקריאות לסירוב, שמירת מוכנותו של צה"ל, כשירותו ולכידות שורותיו.
אנשי חיל האוויר מחו בפני הרמטכ"ל על היחס שלו הם זוכים מצד פוליטיקאים כמו השרים קרעי ודיסטל אטבריאן, והוא ציין כי "בימים האחרונים אני שומע גינויים ואמירות פוגעניות כלפי משרתינו במילואים. אמירות אלה אינן מקובלות ואין להן מקום, בוודאי לא כלפי אלו המסכנים חייהם בפעילות מבצעית בכל הגזרות ומתייצבים לכל גיחה חוצת גבול".
לדברי הרמטכ"ל הלוי, "ביטחון מדינת ישראל וכשירות צה"ל נשענים עליכם - אנשי המילואים. מסיבה זו בדיוק, צריך לצאת יחד באמירה ברורה - סרבנות איננה על הפרק. אנו נוסיף להיות כאן יחד לתמיד באימונים, במבצעים ובמלחמות. עלינו "לצופף שורות" למול המשימה המשותפת לנו לשמירה על ביטחון מדינת ישראל".
בתחילת השבוע הודיעו 37 טייסים במילואים בטייסת 69 כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית. הטייסים הודיעו כי כן יתייצבו לפעילות מבצעית אם יידרשו. בכירים בצה"ל אמרו כי מדובר באירוע חמור ביותר. לדבריהם, לא ייתכן שטייס יבחר לאיזה סוג מילואים הוא מתייצב. בצה"ל חוששים שהם יאבדו כשירות לטיסה מבצעית.
בעקבות ההחלטה שקיבלו ביום ראשון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר אתמול לאולפן ynet כי "מי שתומך בסרבנות לא צריך לטוס, לא צריך להיות בצה"ל".