"גררו אותי, חנקו אותי, משכו לי בשיער, הפעילו כלפיי אלימות שלא חוויתי בחיים". כך אמר מקס קרש, סטודנט לביולוגיה באוניברסיטה העברית, לאחר שסולק ממליאת הכנסת אחרי שמחה אמש (שני) ביציע הקהל. בין היתר הסטודנטים קראו "בושה" וסיסמאות מחאה אחרות, ודפקו על זכוכיות היציע.
"אני בשוק ממה שעברתי ומנסה להירגע", סיפר ל-ynet קרש, עולה מארצות הברית בן 26. "היינו קבוצה של חמישה סטודנטים ובאנו להשמיע את הקול שלנו. ברגע שהתחלנו לצעוק 'בושה' כשהוציאו את חברי הכנסת של יש עתיד שהתעטפו בדגל ישראל, נפלו עליי שישה שומרים ממשמר הכנסת והפעילו כלפיי אלימות שלא חוויתי בחיים".
5 צפייה בגלריה
מפגינים הוצאו מיציע האורחים במליאת הכנסת
מפגינים הוצאו מיציע האורחים במליאת הכנסת
קרש מוצא באלימות מיציע האורחים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
המהומה, אתמול במהלך הדיון
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
הסטודנט מקס קרש שהוצא בכוח מהמליאה
הסטודנט מקס קרש שהוצא בכוח מהמליאה
מקס קרש. מתכוון להגיש תלונה נגד אנשי משמר הכנסת
"לא התנגדתי ולא הפעלתי אלימות בחזרה. רק צעקתי 'בושה' ואת שאר סיסמאות המחאה", סיפר קרש, "גררו אותי על הרצפה, חנקו אותי, משכו לי בשיער, עיקמו לי את היד, דחפו לי ברך לגב וקיבלתי מכות. אני לא היחיד שהפעילו עליו אלימות קשה, אותנו הגברים ממש תקפו וזה החריד את הנשים שהיו איתנו".
קרש אמר כי הוא מתכוון להגיש תלונה נגד שומרי משמר הכנסת, וטען כי ביקש לצלם את תגי השם שלהם אך הם סירבו, ובמקום זאת קיבל את שמם בעל פה: "עשיתי עלייה לארץ מטעמים ציוניים. שירתתי בצבא ביחידת אגוז. אני רואה שהורסים את העתיד שלנו וזה מפחיד, מבאס ומלחיץ. אין לי מספיק מילים כדי לתאר את מה שהלך שם".
רוני פרוקצ'יה, סטודנטית בת 27 שהוצאה אף היא מהמליאה על ידי משמר הכנסת, סיפרה על האלימות שהופעלה כלפיה. "הוזמנו על ידי חברי כנסת ובאופן ספונטני, כששמענו את הדברים במליאה, התחלנו למחות. צעקנו 'בושה' ודפקנו קצת על הזכוכיות המשוריינות בזמן שיו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן נאם", תיארה פרוקצ'יה.
5 צפייה בגלריה
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלי ישראל לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי הרפורמה המשפטית
חברי האופוזיציה מתעטפים בדגלי ישראל לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי הרפורמה המשפטית
מחאת חברת האופוזיציה, בזמן נאום רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"תוך שנייה, כל משמר הכנסת היו עלינו. הם הפעילו אלימות מעבר לכל פרופורציה כשמצידנו לא הופעלה שום אלימות. לא ציפינו שדבר כזה יקרה בכלל. גררו אותי החוצה מהמליאה. על כל אחד מאיתנו היו שלושה או ארבעה אנשים. זה כאב פיזית והרגיש מאוד לא נעים", סיפרה, "האלימות שהפעילו כלפינו הרגישה מוגזמת, בעיקר בשל חוסר הפרופורציה בין המחאה שלנו לתגובה האלימה. אחת הסטודנטיות קיבלה התקף חרדה. זה היה אירוע מטלטל עבור כולנו. אנחנו בטראומה ממה שהיה שם".
מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה את הצעת החוק הראשונה במהפכה המשפטית, לאחר המהומות החריגות שנרשמו במליאה. לפי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה - כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה. בנוסף, בג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד, 47 התנגדו.
עוד אושר בקריאה ראשונה כי שופטים המועמדים לעליון יזומנו לשימוע בוועדת החוקה, תוצב דרישה למינימום אישה אחת מכל רשות בוועדה לבחירת שופטים, והוועדה תוכל להתכנס במינימום של 5 חברים. לאחר ההצבעות בירך ראש הממשלה בנימין נתניהו בטוויטר: "לילה גדול ויום גדול", מנגד יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב: "ערב שחור לדמוקרטיה".