אחרי המהומה בכנסת סביב המעצרים הבוקר במאחז חומש, צריך לומר שאם יש משהו שהפך לסמל ההתנחלויות - זו הישיבה שכמעט כל הגורמים במועצת יש"ע מיישרים איתה קו ומזדהים עם פעילותה. מבחינת המתנחלים, חומש נושאת בתוכה את הפצעים מההתנתקות - ובשונה מחבל עזה נמצאת לכאורה בהישג יד, אפשר להגיע למקום ו"לגעת" בשאריות הבתים שפונו ב-2005.
2 צפייה בגלריה
הסמל של המתנחלים. מאחז חומש
הסמל של המתנחלים. מאחז חומש
הסמל של המתנחלים. מאחז חומש
(צילום: צביקה טישלר )
לאחר הפיגוע שבו נרצח תלמיד הישיבה יהודה דימנטמן לפני כחודשיים, המתנחלים יצאו בסדרת פעולות כדי לעורר את הסנטימנט בימין - כשהשיא היה צעדת 15 אלף המפגינים שצעדו בקור ובגשם, יום לאחר הפיגוע, למאחז הבלתי חוקי בשומרון. גם המארגנים ואנשי הצבא שאבטחו את המפגן שיצר הד משמעותי בציבור הימני.
מאז הפיגוע, מתנהל קרב תודעתי אינטנסיבי של הימין, גם המתון, סביב ההחלטה לפנות את הישיבה. בנוסף, דרגי הביטחון קבעו במפורש כי כל מבנה חדש שיוקם לאחר הפיגוע - יפונה במקום. ואכן, כל פינוי שכזה גרר תגובות נזעמות בקרב המתנחלים ובמערכת הפוליטית.
לפי חוק ההתנתקות, חשוב לומר, השהות במקום אסורה, ולמרות ניסיונות חוזרים במהלך השנים, גם בתקופתו של בנימין נתניהו, לא הושג רוב לביטול חוק ההתנתקות - דבר שהיה מקל על הישארות הישיבה במקום. בנוסף, המדינה צריכה להשיב לבג"ץ שהוגש על ידי ארגוני שמאל ופלסטינים מהכפר בורקא הסמוך, שטוענים כי מדובר באדמות פרטיות שלהם - מה שמכניס את היועצים המשפטיים לפלונטר סבוך.

2 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת המחאה אחרי הפיגוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המתנחלים רוצים לייצר את הלגיטימציה להשארת תלמידי הישיבה, ובאופן טבעי העימות עם השמאל זלג גם למסדרונות הכנסת ואף לאיים על יציבות הקואליציה. כשבצד אחד ניצבים ראש הממשלה נפתלי בנט ("ההתיישבות - החלוציות של ימינו") ושרת הפנים איילת שקד עם חברי הכנסת ניר אורבך ויום טוב כלפון שמפצירים בבני גנץ לשמור על הסטטוס קוו במאחז כפי שהיה לפני הפיגוע, ומנגד דורשים חברי הכנסת והשרים ממרצ לפנות את הישיבה בהקדם ("היישוב לא הוסדר גם בממשלה הקודמת", אמר ח"כ מוסי רז לאולפן ynet).
מאז הפיגוע מקיימים אנשי הישיבה בחומש עצרות וביקורים המוניים לתלמידי ישיבה, רבנים ואנשי ציבור. בעוד שבמשטרה ובצבא מנסים לדלל את העליות למאחז, מעת לעת מתפתחים עימותים במקום. לפני כחודש התרחש אותו אירוע שבגינו נעצרו הבוקר שמונה חשודים מבין תלמידי הישיבה. לפי המשטרה, נערים צעירים תקפו כמה פלסטינים וחיילי צה"ל במחסום שמוביל לחומש, סמוך להתנחלות שבי שומרון. הבוקר (רביעי) לאחר איסוף מידע מודיעיני, פשטו בלשי ימ"ר ש"י על בתיהם של שמונה חשודים וערכו בהם חיפוש.
אבל סוגיית חומש מסלימה דווקא את היחסים שבין ימינה לציונות הדתית: בין העצורים נמצאים קרובי משפחה של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק, שהיו באותה העת במליאת הכנסת והגישו הצעת חוק בנוגע למאחז. חברי ימינה טוענים כי ההשתוללות, כהגדרתם, של סמוטריץ' וסטרוק במליאה, היא משום שקרובי משפחותיהם בין העצורים. יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ דחה את הטענות וכינה אותן "מטופשות".

במועצת יש"ע גינו את המעצר, ואמרו כי השרים בני גנץ ועמר בר-לב ממשיכים לנהל "מדיניות של התנכלויות קיצוניות וחסרות צדק" נגד תלמידי חומש. "ההידרדרות המוסרית הזאת חייבת להיפסק", אמרו במועצה. "ביטחונם של תושבי יהודה ושומרון, ובפרט תלמידי חומש, הופקר בידי שרים שבחרו לשרת את הפלסטינים. אנחנו מחזקים את תלמידי ישיבת חומש, רוחנו לא תיפול והישיבה תמשיך להתקיים".
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף כי "פגיעה בפצועי פיגוע רק חודשיים וחצי לאחריו למטרות פוליטיות צרות, היא חציית קו אדום. לא נקבל את השימוש בצה"ל למטרות של הרס ופוליטיקה קטנה. נריה פלדמן הגיבור שהציל את חבריו ונמלט מזירת הפיגוע, ואביה אנטמן שראה את חברו נרצח לנגד עיניו, צריכים לקבל ציון לשבח ממדינת ישראל, לא מעצר פוליטי נמוך. זהו מעצר מזעזע".