דובר צה"ל הודיע הבוקר (יום רביעי), בשעה 06:42, כי "לאור מאמצי המתווכים להמשך תהליך שחרור החטופים ובכפוף לתנאי ההסכם, ההפוגה תימשך". ההודעה התפרסמה כ-18 דקות לפני הדד-ליין, אחרי שלאורך הלילה איימה ישראל שההפוגה שהחלה ביום שישי תסתיים הבוקר, והאש תתחדש. בניגוד לפעימות הקודמות, הערב ישוחררו רק שמונה נשים וילדים ויימסרו שלוש גופות.
בינתיים, חמאס שבר הבוקר שיאי ציניות - כשפרסם סרטון שבו נראים המחבלים ששחררו את החטופים אתמול לוחצים להם ידיים ומחייכים, כשאחד מהם אומר "חיים שלי" לאיתי רגב. המחבלים צילמו את הישראלים גם בתוך הרכב, והכריחו אותם להגיד דברים למצלמה. כך נראית התעמולה שמפיץ ארגון הטרור:

3 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
הפלונטר נפתר בסופו של דבר רק כשישראל הסכימה לקבל שמונה נשים וילדים - אחרי שאתמול חמאס שחרר שתי ישראליות בעלות אזרחות רוסית, בטענה שמדובר ב"מחווה לפוטין". בפועל, אותה מחווה לנשיא רוסיה הגיעה "על חשבון" שני שמות נוספים הבוקר. ראוי לציין שילנה טרופנוב (50) ואירנה טטי (73), השתיים ששוחררו, היו ברשימה המקורית של 100 החטופים שמיועדים לשחרור לפי מתווה ההסכם שנחתם בין ישראל וחמאס. משרד ראש הממשלה הודיעה כי המשפחות שיקיריהן נמצאים ברשימת השחרור הערב קיבלו על כך הודעה.
לפני הודעת דובר צה"ל, חמאס עוד טען כי ישראל סירבה לקבל שבע נשים וילדים, בנוסף לגופות של שלושה חטופים אחרים שלטענת ארגון הטרור נהרגו בהפצצות ישראליות, בתמורה להארכת הפסקת האש. "זאת, למרות שאישרנו באמצעות מתווכים שקבוצה זו היא כל מה שיש לנו מבחינת החטופים בקטגוריה המוסכמת", מסר חמאס ובהמשך הודיע כי ימסור הערב גם את שלוש הגופות הללו לצד שמונה הנשים והילדים שישתחררו.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה״ל ברצועת עזה
כוחות צה״ל ברצועת עזה
יום הפוגה נוסף. כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
מאחורי הקלעים, לדברי גורם ישראלי, המשא ומתן היה "מאוד קשה ומורט עצבים". לדבריו, "היה מאבק על כל שם. אנחנו הולכים לימים מאוד קשים. חמאס ינסה לייצר מניפולציה, הפחדה ולהפיץ דיס-אינפורמציה. היינו כפסע מחזרה ללחיצה ועצירת העסקה".
בישראל אישרו הלילה כי קיבלו רשימה של חטופים שחמאס מוכן לשחרר במסגרת יום הפוגה נוסף, אבל ציינו כאמור שהשמות בה לא מקובלים וחורגים מהסיכומים. בישראל לא הסכימו לרשימה המקורית שהעביר חמאס מכיוון שלא ענתה על הדרישה בהסכם לשחרר את שאר הנשים והילדים שעדיין מוחזקים בשבי, כשההערכה היא שעוד ארבעה ילדים ולפחות עשר נשים טרם שוחררו.
"אם הרשימה לא תשתנה עד שבע בבוקר - נחזור ללחימה", הצהיר הלילה גורם ישראלי בשעה שמגעים אינטנסיביים בתיווך קטאר התנהלו. מנגד, הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה לפנות בוקר לאנשיה ברצועת עזה להיות מוכנים לחדש את הלחימה עם ישראל במידה שהפסקת האש שתפוג בשבע בבוקר, הדד-ליין שקבעה ישראל, לא תחודש.
"גדודי אל-קסאם ביקשו מכוחותיו הפעילים לשמור על מוכנות לחימה גבוהה בשעות האחרונות של ההפוגה", מסר ארגון הטרור, שהוסיף: "הלוחמים יהיו במוכנות כזאת אלא אם תצא הודעה רשמית המאשרת את הארכת ההפוגה".
קטאר לחצה על חמאס כדי ש"ישפר" את הרשימה, באופן שתעמוד בקריטריונים של העסקה. במקביל, קבינט המלחמה המצומצם התכנס עד לשעה 01:30 בקריה בתל אביב. עד כה 73 ישראלים שוחררו, כשלפי דיווחים שונים דובר על מאמץ להאריך את הפסקת האש בעוד יומיים - באופן שהיה מאפשר שחרור של עוד 20 חטופים.
בסופו של דבר, כ-20 דקות לפני הדד-ליין, התקבלה רשימה חדשה שעונה על הקריטריונים - ולכן ההפוגה תימשך. לפי משרד ראש הממשלה, הרשימה החדשה כוללת נשים וילדים. עם זאת, מדובר בשלב זה על הארכה ביום נוסף אחד בלבד - כך שייתכן שגם הלילה יתנהלו מגעים מורטי עצבים עד לרגע האחרון.
3 צפייה בגלריה
חטופים חטופות הצלב האדום מעבר רפיח משוחררות חרבות ברזל שבי חמאס
חטופים חטופות הצלב האדום מעבר רפיח משוחררות חרבות ברזל שבי חמאס
החטופים ששוחררו אמש, בדרך מעזה למצרים
(צילום: אלקאהרה אלאחבאריה)
אמש שחרר חמאס בפעימה השישית 10 חטופים ישראלים - חמש נשים, ארבעה נערים ונערה אחת - אחרי 54 ימים בשבי. חמאס שחרר גם, שלא כחלק מהעסקה, וכמחווה לדבריו לרוסיה, שתי ישראליות בעלות אזרחות רוסית. גם ארבעה אזרחים תאילנדים שוחררו אמש.
כבר אתמול אותתו בישראל על אפשרות של חידוש הלחימה בצל המגעים על הארכת העסקה, וגורם ביטחוני אמר כי אם לא תועבר רשימה נוספת - תחודש האש ברצועת עזה. בישראל מדגישים כי העקרון המנחה הוא שלא יתקיים משא ומתן שלא תחת אש, וכי "יום שבו לא יוחזרו חטופים - תהיה בו אש".
הגורם הביטחוני ציין כי בישראל יסכימו גם לקבל שחרור של גברים מבוגרים, בעבור אותו ה"מחיר" שנקבע בעסקה המקורית - שלושה אסירים ביטחוניים מאותה קטגוריה בעבור כל ישראלי חטוף, אם חמאס לא יוכל לכלול ברשימות הבאות 10 נשים וילדים. גם בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אותת אמש שארגון הטרור יסכים לעסקה שתכלול גברים מבוגרים - אך לא אמר באיזה מחיר.
הפסקת האש בין ישראל לחמאס כבר הוארכה ביומיים מעבר לארבעת הימים המקוריים שלה. בישראל, נציין, מדגישים כל העת כי עם מיצויה תחודש הלחימה - גם כדי למוטט את שלטון חמאס וגם כדי להפעל לחץ צבאי על ארגון הטרור ולגרום לו להסכים לעסקאות חטופים נוספות. אמש התייחס לסוגיה ראש הממשלה בנימין נתניהו: "השגנו הישג גדול מאוד - החזרת עשרות רבות של חטופינו. לפני שבוע זה היה נשמע דמיוני, אבל השגנו את זה. אבל בימים האחרונים אני שומע שאלה - האם לאחר מיצוי השלב הזה של החזרת חטופינו, ישראל תחזור ללחימה? אז התשובה שלי היא חד-משמעית כן".

נתניהו הדגיש כי אין זו עמדתו בלבד, אלא עמדת הקבינט כולו. "אין מצב שאנחנו לא חוזרים ללחימה עד הסוף. זו המדיניות שלי, הקבינט כולו עומד מאחוריה, הממשלה כולה עומדת מאחוריה, החיילים עומדים מאחוריה, העם עומד מאחוריה - זה בדיוק מה שנעשה". גם שר הביטחון יואב גלנט אמר דברים דומים, ואמר אמש: "אם יש למישהו ספק - בקרוב מאוד נמשיך בפעולה הקרקעית בכל רחבי עזה".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הדגיש אמש בהצהרתו היומית כי הכוחות בשטח ערוכים לחידוש הלחימה אם תופסק ההפוגה, ואמר כי הם מוכנים לעשות זאת "כבר עכשיו". הגרי ציין כי מחבלים שוב הפרו אתמול את ההסכם ופתחו באש על כוחות צה"ל - שלא נפגעו וחיסלו שלושה מהמחבלים.
במגעים מעורבים גם האמריקנים, שמפעילים לחץ כדי להאריך את הפסקת האש. לצד זאת, גם בוושינגטון מכירים בכך שלא ניתן יהיה להאריך אותה לאורך זמן רב. הלילה נחת בישראל מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, בביקור הרביעי שלו בארץ מאז תחילת המלחמה. בדיונים שיקיים הוא ילחץ אמנם להוציא כמה שיותר חטופים - אך יתמקד יותר באופן שבו תיראה הלחימה המחודשת בעזה. האמריקנים כבר דרשו בימים האחרונים מישראל כי עם חידוש הלחימה תימנע מעקירה המונית של תושבים בדרום הרצועה, כפי שהיה בצפונה.
פורסם לראשונה: 03:11, 30.11.23