7 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, ריבחי עודה בצלם)
יומיים לאחר שהשר לביטחון הפנים פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה מפגישה שערך עם תת מזכירת המדינה של ארה"ב, ויקטוריה נולנד, וכתב כי היא התעניינה ב"אלימות המתנחלים" - המשפחות השכולות מגיבות היום (רביעי) בחריפות לדבריו.
משפחות שכולות מהשומרון דורשות את פיטוריו של בר-לב, שסירב להתנצל ולחזור בו מהאמירה שעוררה סערה גדולה. "התנצל או התפטר", קוראות לבר-לב המשפחות שבח, בן גל, בורובסקי, ואטינגר, שמשתתפות במאבק שאותו מובילה המועצה האזורית שומרון. "אדם כזה לא ראוי לכהן כשר בישראל, אנחנו דורשים את התפטרותו", אמר ראש המועצה יוסי דגן, שמלווה את המשפחות.
7 צפייה בגלריה
יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח ז"ל
יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח ז"ל
"מקומם שהוא רואה בי אלימה לא פחות מאלו שרצחו את בעלי". יעל שבח
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
7 צפייה בגלריה
"מרתיח את הדם". חיים פוגל
"מרתיח את הדם". חיים פוגל
"מרתיח את הדם". חיים פוגל
(צילום: יוגב אטיאס)
דבריו של בר-לב שלשום עוררו גל גינויים רחב - בקרב חלקים מהציבור, בקרב חברי האופוזיציה ואף בקרב חבריו לממשלה - ורבים קראו לו להתנצל, אך הוא סירב. יום לאחר מכן הוא אף הגיב לדבריה של שרת הפנים איילת שקד, שאמרה ש"המתיישבים הם מלח הארץ", וצייץ: "קשה לחלקכם ששמים לכם מראה מול הפנים על אלימות המתנחלים הקיצוניים. מי שקשה לו - שישתה כוס מים". הוא אף השווה בין אירועי "תג מחיר" לטרור הפלסטיני.
יעל שבח, אלמנתו של הרב רזיאל שבח שנרצח בפיגוע ירי בצומת חוות גלעד; טוהר יוסף, בנו של אביתר בורובסקי שנרצח בפיגוע דקירה בצומת תפוח; מרים בן גל, אלמנתו של איתמר בן גל שנרצח בפיגוע דקירה בצומת אריאל ותמר אטינגר, אלמנתו של הרב אחיעד אטינגר שנרצח בפיגוע ירי משולב בצומת אריאל - קוראים לבר-לב: "תסתכל לנו בעיניים, כי בעיניים של יקירינו אתה כבר לא יכול להסתכל - תתנצל או תתפטר".
7 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
"בטוויטר יש מגבלה של תווים, לא יכולתי לצייץ הכל". בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ')
"עמר בר-לב, יחד עם כל ממשלתו, מציג קו אנטי-התיישבותי וכמעט אנטי-יהודי ותומך טרור", אמרה יעל שבח. מקומם לדעת שמי שאחראי על ביטחוני וביטחון ילדיי רואה בי אלימה לא פחות מאלו שרצחו את בעלי". חיים פוגל, אביו של אודי פוגל שנרצח יחד עם אשתו ושלושה מילדיו בביתו באיתמר, אמר: "זכורים לנו דברים של מנהיגים שדיברו עלינו. זה מאוד מעליב, גועל נפש וזה מרתיח את הדם".
"שר לביטחון פנים שמשווה בין הטרור הערבי לבין אירועים שוליים בהתיישבות - לא ראוי שימשיך בתפקידו", אמר ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. "זהו כשל ערכי. אדם כזה שמסרב להתנצל ומזלזל במשפחות שכולות צריך להניח את המפתחות. אנחנו לא נשתוק על התרת דמנו. ממשלת ישראל - הודיעי לבר-לב: 'תתנצל או תתפטר'".

7 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
"לא ראוי שבר-לב ימשיך בתפקידו". יוסי דגן
(צילום: שלו שלום, TPS )
בריאיון ל"ידיעות אחרונות" הבוקר נשאל השר בר-לב למה צייץ על "אלימות מתנחלים", ואמר כי "זה לא סוד שיש אלימות מצד קבוצות קיצוניות ביהודה ושומרון, שחלקן מגיעות מבחוץ ופוגעות בפלסטינים. כולם מכירים את זה. עוולה אחת לא מייתרת עוולה אחרת. תת-מזכירת המדינה של ארה"ב העלתה את הנושא של אלימות המתנחלים כמו שהיא שאלה אותי על המצב בירושלים ובהר הבית. השבתי לה בדיוק כמו שהגבתי בציוץ".
על השאלה מדוע לא דיבר עם תת-מזכירת המדינה והממשלות הזרות שאותן הזכיר בציוציו על גל הפיגועים והטרור הפלסטיני, השיב: "בציוץ יש מגבלה של תווים ולכן לא יכולתי לצייץ על הכל. אבל בחלק גדול מהשיחה איתה דיברתי גם על אלימות בחברה הערבית, וזה עניין אותה. דיברתי ארוכות על אירועי הטרור של הפלסטינים, על הרצח בעיר העתיקה ועל ניסיון הדקירה לפני כמה ימים. דיברתי איתה גם על ההסתה של הפלסטינים נגד ישראלים".
בתוך כך, המשטרה עצרה אמש חשוד שאיים בפוסט בפייסבוק על בר-לב. החשוד, בן 27, כתב לשר בין היתר: "הלוואי ויעשו עליך לינץ' יא בוגד". שופטת בית משפט השלום באשקלון, נגה שמואלי מאייר, אמרה בהחלטתה כי "קיים חשד סביר בעוצמה הנדרשת לשלב זה כי המשיב ביצע את העבירה המיוחסת לו". מעצרו של החשוד הוארך עד היום, והוא שוחרר אחר הצהריים.

העלייה בכמות אירועי הפשיעה הלאומנית והקשר האמריקני

ההתבטאויות של השר בר-לב ממשיכות להעסיק גם את המתנחלים, שמודאגים דווקא מהשיח שמתנהל מול ארצות הברית. לפי נתונים של מערכת הביטחון, אכן קיימת מגמת עלייה בפשיעה הלאומנית בשלוש השנים האחרונות, כשעיקר מוקד תשובת הלב הוא עונת המסיק.
לפי הנתונים, ב-2019 התרחשו 363 אירועי אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים. ב-2020 הנתון עלה ל-507 אירועים כאלה וב-2021, עד חודש יוני, התרחשו 416 אירועים אלימות. את מגמת העלייה מרגישים הפלסטינים בשטח. על פי נתוני "יש דין". בשלוש וחצי השנים האחרונות התרחשו 540 אירועי אלימות של מתנחלים, מתוכם כשב-238 מהם הארגון ייצג פלסטינים שבחרו להגיש תלונה למשטרה. רק 5% מהתיקים, 12 במספר, הובילו להגשת כתבי אישום.

העלייה קיימת בשטח הרבה בגלל המאבקים ההולכים ומתהדקים על שטחי C ביהודה ושומרון. לפני כמה שנים החליטו המתנחלים להחריף את המאבק, והקימו חוות חקלאיות שבהן מתגוררות משפחות וגם צעירים. המציאות הזו בשטח יצרה עימותים אלימים וחיכוכים רבים, כשלא פעם צה"ל נאלץ להפריד בין שני הצדדים.
שיא האלימות הגיע לפני כמה חודשים בכפר מופקרה שבהר חברון, במהלך חג שמחת תורה, כשכמה צעירים השליכו אבנים לעבר בתים של פלסטינים. כתוצאה מכך נפצע ילד בן 3. אתמול ביקר במקום השר בר-לב יחד עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. למקום הגיע גם ראש מועצת הר חברון יוחאי דמרי שהציג בפני השר נתונים על אלימות כלפי מתנחלים. בתוך כך, הבוקר תועדו במקום כמה פלסטינים כשהם עוקרים עצי זית סמוך ליישוב אביגיל.
7 צפייה בגלריה
פלסטינים עוקרים עצי זית ליד התנחלות אביגיל
פלסטינים עוקרים עצי זית ליד התנחלות אביגיל
פלסטינים עוקרים עצי זית ליד ההתנחלות אביגיל
(צילום: הר חברון)
7 צפייה בגלריה
פלסטינים עוקרים עצי זית ליד התנחלות אביגיל
פלסטינים עוקרים עצי זית ליד התנחלות אביגיל
(צילום: הר חברון)
החשש כעת בקרב המתנחלים הוא מדה-לגיטימציה שנעשה להם, לדעתם, בעולם - ובייחוד בארה"ב. "האמריקנים שומעים על אלימות מתנחלים שוב ושוב, וחושבים שזה רק מה שיש פה", אמר גורם בימין. "כשיגיעו סוגיות מדיניות על הרחבת הבנייה ביהודה ושומרון - זה מה שייחרט להם בראש. כאילו שהתושבים פה לא מתמודדים עם טרור יומיומי".
כבר תקופה ארוכה שבמערכת הביטחון מנסים לגבש פתרון לפשיעה הלאומנית. שר הביטחון בני גנץ קיים כמה ישיבות בנושא עם ראש השב"כ רונן בר, המפכ"ל קובי שבתאי, מפקד מחוז ש"י עוזי לוי ועם פיקוד המרכז, במטרה לגבש מנגנון הרתעה לטיפול בתופעה.
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תוקף את בר לב בחריפות ואמר "ההשוואה של השר לביטחון פנים בין אירועים בשוליים של ההתיישבות, לבין הטרור הערבי כנגד המתיישבים החלוצים וכנגד כלל אזרחי מדינת ישראל היא כשל ערכי ברמה החמורה ביותר. בזמן שבר לב נפגש עם מזכירת המדינה האמריקאית, הותקפו בשומרון על הכביש המרכזי 505, אזרחים יהודים, באבנים ובבקבוקי תבערה, כלומר ניסו לרצוח אותם, על כך הוא לא טרח לדבר עם מזכירת המדינה".