4 צפייה בגלריה
איבראהים שחאדה, לואי אבו רג'ב, ראמי מרג'יה, מוחמד כנאנה ונעים מרג'יה
איבראהים שחאדה, לואי אבו רג'ב, ראמי מרג'יה, מוחמד כנאנה ונעים מרג'יה
איבראהים שחאדה, לואי אבו רג'ב, ראמי מרג'יה, מוחמד כנאנה ונעים מרג'יה שנרצחו ביפיע
סוף שבוע של אובדן שליטה בחברה הערבית. כך ניתן להגדיר את מה שהתרחש בימים האחרונים, שבהם קיפחו את חייהם תשעה אזרחים ערבים בנסיבות של אלימות ופשיעה. חמישה מהם נרצחו ביפיע במסע הרצח הפלילי הקטלני ביותר בארץ מאז שנת 2009. האני מרג'יה, דודם של שניים מהנרצחים, הפנה הבוקר (ראשון) אצבע מאשימה למדינה ולממשלה, ותקף ב-ynet radio בדברים חריפים. "אנחנו הרוסים. אני אזרח, וזכותי להיות מוגן במדינה. למה אחרי 100 נרצחים אומרים שאין כוח אדם?", הוא תהה.
האני הוא דודם של ראמי מרג'יה (15), ששיחק כדורגל במועצה המקומית יפיע ונעים מרג'יה - שניהל את העסק לשטיפת מכוניות שבו התרחש הטבח. "אנחנו משפחה אחת. לכולנו יש מטרות ואנחנו שואפים להסתדר, לפתח את המשפחה, את הילדים וללמד אותם. לא חשבנו שזה יקרה אצלנו. לא חשבנו על ארגוני פשע, אנחנו רחוקים מאוד ממה שאנחנו שומעים", הוא אמר.
מרג'יה תקף את המשטרה ושלל כל קשר בין בני משפחתו לארגוני הפשיעה בסכסוך בכרי-חרירי. "עוד לפני שהיא חקרה, המשטרה כבר קשרה לארגוני פשע. אני לא מבין את ההיגיון העקום הזה. ילד מצטיין שחוזר מבית ספר, נכנס לבן דוד שלו לעזור בעבודה ונרצח. זה שייך לארגון פשע? איך זה יכול להיות? מה, הם עושים צחוק מהציבור?". את הקישור בין בני משפחתו לסכסוך במשפחת הפשע הגדיר מרג'יה "רצח פעמיים - של הגוף והאופי", כלשונו.

4 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
הזירה ביפיע ביום חמישי. "אף אחד לא יודע מה קרה שם"
(צילום: נחום סגל)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי ביפיע
זירת הירי ביפיע
(צילום: נחום סגל)
"אף אחד לא יודע מה קרה שם. אף אחד", הוא הוסיף. "אני עדיין לא מבין מי נגד מי. אנשים נרצחים ברחובות. אנשים חפים מפשע. אני מבקש שיפסיקו את השקר הזה. כל דבר משייכים לארגוני פשע. השרים צריכים לשמוע מה הציבור אומר - שזה כאילו חלק מהמדיניות של המדינה כלפי הציבור הערבי. אין תשובות למה שמתרחש, ובאבל אני שומע 'חבר'ה, ככה הם רוצים - שהמגזר הזה יהפוך חסר רסן ופרוע, אין תקציבים בכוונה והכול מכוון'. מה המדינה אומרת? כל החיים חינכתי לשלום, סובלנות ושלווה - אבל לא יכול להיות דבר כזה. לא יכול להיות שהמדינה מרימה ידיים עד כדי כך".
היה חשש מאירוע כזה? האם זה אומר שהרוצחים איבדו את הבושה? "אנחנו לא מרגישים מאוימים. אין אדם, אפילו בין היותר מ-100 נרצחים, שחשב לרגע לפני שהוא נרצח שהוא הולך להירצח. למה? כי הוא לא הרגיש מאוים. אם אני מרגיש היום שאני מאוים אני מתחבא, יורד למחתרת, עושה משהו. שמעתי פעם שלארגוני פשע יש מוסר. אבל מה זה מוסר? רוצחים מי ששייך, לא מתקרבים לאח של המעורב או לבן דוד שלו. פה נפרצו כל הגבולות, זה הפשע הכי מוזר בעולם. המדינה צריכה לספק הסברים, לא אנחנו. יש מנגנוני ביטחון. אני לא מאמין שמדינת ישראל היא חלשה עד כדי כך".

"במגדל העמק תוך שעות היו מאתרים את הרוצחים"

ראש מועצת יפיע, מאהר חליליה, אמר באולפן ynet כי "המשטרה לא משקיעה באזרח הערבי. לביטחון אישי רק המשטרה יכולה לדאוג ולא נתנו לחברה הערבית את הכלים. הפקירו אותה". בנוגע לאפשרות ששב"כ ייכנס לתמונה אמר: "אני לא איש ביטחון. מה שמעניין אותי, שר המשטרה אחראי. יש קרע בין המשטרה לאזרח הערבי. בכל מדינה מתוקנת השר היה מתפטר. טבח באור יום, בנאדם הורג 5 צעירים. מה זה? באור יום. איזה ראש מועצה ואזרח יכול לעבור כזה דבר?".
4 צפייה בגלריה
תחריר בסול
תחריר בסול
ד"ר ערוק בסיל תחריר. "זה יכול לפגוע גם בחברה היהודית"
ד"ר ערוק בסיל תחריר, חברת מועצת יפיע, אמרה ל-ynet radio כי התמונות מזירת הטבח ביישוב החזירה אותה ל-2009, אז נרצחו ששת בני משפחת משפחת אושרנקו. "ראיתי תמונות קשות, אבל כאלה בחיים לא ראיתי. הזעם גדול בכפר והכאב לא ניתן לתיאור. אנשים פה מתוסכלים, לא מאמינים במערכת המשפט או בשר לביטחון לאומי. כולם אומרים שבן גביר השר הכושל ביותר בתולדות המשטרה. אנשים אומרים שאם קורה טבח כזה במגדל העמק, כמה מטרים מאיתנו, תוך שעות מאתרים את הרוצחים. וזה נכון".
לדברי בסיל תחריר, "המשטרה חייבת לעשות את העבודה ולא אנחנו. זה לדעתי יבוא ויפגע גם בחברה היהודית. השר לביטחון לאומי חייב להתפטר, הוא בעצמו זה שמסית".
כתב ynet חסן שעלאן, שספג איומים בעצמו בשל הסיקור התקשורתי של מקרי הרצח, סיפר גם הוא ב-ynet radio על הימים הקשים - ועל כך שהחליט להימנע משליחת ילדיו למסגרות החינוך היום - לאור איומים שספג אתמול. "אנחנו אתמול שקלנו לעזוב את הארץ. המשפחה ביקשה שנמכור את הבית ולעזוב את הארץ. אני נגד זה אבל זאת התחושה מבפנים. אי אפשר לחיות עם איומים ואני לא איש פשע, אני לא קשור לארגון פשע, אין לי שום סכסוך ואני יכול לדבר עם כל האנשים. כולם יודעים את העבודה שאני עושה - למען התושבים ולמען האזרחים", הוא אמר.
סוף השבוע הקטלני בחברה הערבית כלל חמישה נרצחים ביפיע, רצח בן 31 מג'לג'וליה בכביש 5, ליד מחלף קסם ורצח שרית אחמד, בת 18, בגליל המערבי - לאחר שאחיה שאיימו עליה קיבלו עונש קל, ואחרי שהיא שהתה במקלט. אמש נרצח ואתק קשקוש, סטודנט לסיעוד בן 28 בקלנסווה - ובג'לג'וליה נרצח ביריות בביתו אשרף כרוב. לכך ניתן להוסיף את הלילה שבין שישי לשבת, אז התרחש עימות בין עובדים זרים לעבריין מהפזורה הבדואית, שלפי החשד הגיע עם שותפים לגנוב טרקטור, והסתיים בדקירתו למוות.
זו השנה הרביעית ברציפות שבה מניין הנרצחים בחברה הערבית הגיע למספר תלת ספרתי, לאחר שבשנים שלפני כן סך הנרצחים היה נמוך יותר. קשה לפספס את הזינוק העצום השנה בקורבנות האלימות, שמעיד על אובדן השליטה. אחר הצהריים צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס דיון רב משתתפים בנוגע להכנסת שב"כ לתמונת הפשיעה בחברה הערבית.