4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואבי מעוז
בנימין נתניהו ואבי מעוז
ימונה לתפקיד סגן שר. אבי מעוז ובנימין נתניהו
ההסכם הקואליציוני שנחתם אמש (ראשון) בין הליכוד למפלגת נעם עורר סערה במערכת הפוליטית בשל ההתבטאויות מעוררות המחלוקת, בעבר ובהווה, של יו"ר המפלגה אבי מעוז, בעיקר נגד קהילת הלהט"ב. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי העובדה שנתניהו ימנה את מעוז לסגן שר בלשכת ראש הממשלה היא "לא פחות מטירוף הדעת", יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "זו לא זהות יהודית - זו זהות גזענית" ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה שמדובר ב"עידן החושך".
לפי ההסכם של הליכוד עם נעם, תוקם ראשות לזהות לאומית-יהודית במשרד ראש הממשלה שבראשה יעמוד ח"כ אבי מעוז, שרץ בבחירות האחרונות עם מפלגתו תחת הרשימה המאוחדת של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר. הוא ימונה לתפקיד סגן שר במשרד ראש הממשלה ויהיה אחראי גם על כמה יחידות, ובכללן ארגון "נתיב" שפועל בקרב יהודים ובני משפחותיהם במרחב ברית המועצות לשעבר להידוק הקשר שלהם עם מדינת ישראל. בנוסף יקבל מעוז אחריות וסמכויות על יחידות במשרד החינוך שמטפלות ומפקחות על העמותות הזרות ועל תכנים שנכנסו למערכת החינוך בשנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
"התרומה הגדולה ביותר של נשים למדינה - שהן יינשאו". אבי מעוז
(צילום: דוברות נעם)
אבי מעוז (66), נשוי ואב לעשרה משכונת עיר דוד בירושלים, כיהן בעבר כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. הוא הוא מראשי מטה "שלח את עמי" לשחרור אסירי ציון ומסורבי העלייה מברית המועצות. מעוז מתנגד לשירות נשים בצה"ל ומעדיף שירות לאומי למעוניינות בכך. הוא סבור שהתרומה הגדולה ביותר של נשים היא בנישואים וגידול "משפחה לתפארת", כאשר "משפחה היא אבא ואמא וילדים". את הקונספט של משפחות אחרות – למשל בני או בנות זוג מאותו מין - הוא רואה כאיום על עם ישראל ועל החברה הישראלית. הוא מתנגד לטיפולי המרה, אך תומך במתן ייעוץ-טיפול פסיכולוגי להומואים שמעוניינים להקים משפחה עם אישה.
בריאיון שהעניק ל"מקור ראשון" במרץ אשתקד נשאל מעוז על קהילת הלהט"ב, ואמר: "גדלנו במשפחה, דבר פשוט מאוד. עד לפני עשור היית שואלת כל ילד 'מה זה משפחה?', והוא היה אומר לך 'אבא, אמא, ילדים'". לדבריו, "יש מלחמה תודעתית-תרבותית-רוחנית. הפוסט מודרנה אומרת שמה שהיה נכון עד לפני כמה שנים – שיש אמת ויש שקר, יש טוב ורע, יש משפחה ולא משפחה, יש איש ויש אישה – היום לא קיים". בריאיון אחר אמר: "כשבא גבר ואומר 'אני לא גבר - אני אישה', וכשבאה אישה ואומרת שהיא גבר, בסדר, אז אמרת. אני לא מקבל את זה, זה אדם תימהוני".
עוד אמר מעוז על קהילת הלהט"ב בריאיון: "אנחנו פועלים נגד מה שלדעתנו מאיים על עם ישראל ועל החברה הישראלית, ואחד מהתחומים שאנחנו מזהים בהם איום הוא נושא המשפחה. לכן אלחם באג'נדה הזאת של משפחות שונות". בהתייחסו לנשים בחברה והאם הן צריכות לתרום ככל יכולתן, אמר מעוז: "נשים תורמות למדינה במנעד רחב של תחומים. התרומה הגדולה ביותר למדינה היא שהן יינשאו, בעזרת השם, ויגדלו משפחה לתפארת. אשתי הייתה קצינה בצה"ל והיום היא אומרת לכל בנותיי ונכדותיי - 'אל תלכו לצבא'. אני מסכים איתה". מעוז נשאל על שירות נשים בצה"ל ואמר כי הן צריכות ללכת לשירות לאומי.
4 צפייה בגלריה
שאשא ביטון באולפן
שאשא ביטון באולפן
"כיצד לפנות אלייך - גברתי השרה או אדוני השר?". שאשא ביטון
(צילום: יריב כץ )
מעוז, שכאמור יקבל סמכויות על יחידות במשרד החינוך, הפנה ביוני אשתקד שאילתא דחופה במליאת הכנסת למשרד החינוך בנושא בחינת הבגרות בלשון, שבה הופיעו לדבריו "תפיסות פמיניסטיות רדיקליות", כלשונו. "בבחינת הבגרות בלשון שהתקיימה בשבוע שעבר הופיעו לכל אורכה תפיסות פמיניסטיות רדיקליות, האשמות כלפי השפה העברית בהיותה 'פוגענית ומדירת נשים' כביכול והצעות לעיוות השפה העברית ולהטמעת השפה הא-מגדרית", אמר מעוז, ובעקבות כך שאל: "מי חיברו ומי אישרו את נוסח הבחינה, שכל כולה הנדסת תודעה רדיקלית, והאם וכיצד בכוונת משרדך לפעול נגדם?".
מעוז ציטט משפטים מתוך הבחינה מעל דוכן המליאה: "בבחינה נכתב ש'עולה הדרישה לפעול באופן מכוון למען שפה שוויונית יותר. הפנייה לנשים בלשון זכר צורמת, מקוממת ומעוררת הרגשה של זלזול והדרה. אילו יכולנו לתכנן את השפה, בוודאי היינו מוותרים על המין הדקדוקי של שם המספר ושל שמות העצם שהמין שלהם הוא דקדוקי בלבד'".
בשבוע שעבר מעוז התייחס במליאת הכנסת להוראות שהוציא משרד החינוך ולפיהן יש לפנות לתלמיד בלשון נקבה אם הוא מבקש זאת. "גברתי שרת החינוך, איך את רוצה שאקרא לך - גברתי השרה או אדוני השר? ", פנה מעוז לשרה יפעת שאשא ביטון. "מישהו שאל את ההורים אם הם מוכנים שיטרללו את הילדים שלהם על מגדרים שונים ומשונים? ההורים יודעים שבלינה בטיולים ההפרדה בין בנים לבנות לא תהיה לפי הביולוגיה שלהם, אלא לפי איך שכל אחד מגדיר את עצמו? עד מתי תסתירו מההורים מה קורה בבתי הספר ולאן אתם מסלילים את הילדים שלהם? לא הפנמתם את תוצאת הבחירות?".

מעוז גם התבטא בחריפות נגד רבני בית הדין האורתודוכסי הפרטי בעניין "גיור כהלכה" שהוכר על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים לעניין חוק השבות. "הפרוגרסיבים הרגרסיביים ממשיכים לדהור", אמר מעוז. "כך עובדת השיטה - עמותות מלמטה ושופטים מלמעלה שבמשותף מכרסמים עוד ועוד בזהותה היהודית של המדינה ודוהרים אל עבר מדינת כל אזרחיה. 'גיור' רפורמי קרוב מתמיד. בקרוב נוביל את תהליכי התיקון והחקיקה הנדרשים, מתוך הקואליציה בראשות נתניהו".
לפני כשבועיים אמר מעוז על חוק השבות כי "שוב הוכח כי חוק השבות, שמטרתו להנציח את האחריות שיש למדינת ישראל כלפי יהודי העולם, משמש באופן אבסורדי להכנסת גויים למדינת ישראל, ולהורדה שיטתית של אחוזי היהודים במדינת ישראל. הגיע הזמן לתקן את הדבר הזה, וזה מה שנעשה".
4 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
"מנסה לשנות את זהותה היהודית של מדינת ישראל". מעוז על מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס )
בנאום שנשא במליאת הכנסת בינואר האחרון תקף מעוז את רפורמת הגיור שקידם השר לשירותי דת מתן כהנא. ‏"ידידי השר כהנא הגיב לנאום שלי בפוסט, אבל לצערי הוא שוב הוכיח עד כמה דבריו ומגמותיו מנותקים מהמציאות", הוא אמר. "השר כהנא ניסה להקביל בין הרפורמות שלו לבין חופש הפעולה שיש למפקדי הטייסות והאמון והסמכות שהם מקבלים ממפקד חיל האוויר. אבל ארבע טעויות מהותיות נשזרו בדבריו וחשפו את האמת על הרפורמות שלו.
"ראשית, בניגוד למפקדי הטייסות שממונים על ידי מפקד חיל האוויר, שיכול גם להדיח אותם, רבני ערים לא ממונים על ידי הרבנים הראשיים ואין לרבנים הראשיים יכולת אמיתית להדיח אותם. אף אחד, בטח לא השר כהנא והגיבוי שיקבל משופטי בג"ץ, לא ייתן להם לעשות זאת. מה יהיה הפרט המקביל במשל שלו לוועדת השלושה שהוא דאג להכניס לרפורמת הכשרות? טייסת עצמאית שאיננה כפופה למפקד חיל האוויר ולפקודות הצבא, אלא פועלת על פי נהליה וערכיה שלה. מישהו מעלה בדעתו להתנהלות שכזאת בתוך צבא נורמלי?".
מעוז הוסיף: "במשלו כותב השר כהנא על תורת לחימה של חיל האוויר שמבוססת על 'עקרונות שמהם בשום אופן אסור לסטות', ולכל טייסת יש את הניואנסים שלה במימוש אותה תורת לחימה. אבל בנמשל מדובר על פתיחת שערי הכניסה לעם היהודי למאות אלפי אנשים על ידי רבנים שמדיניות הגיור שלהם שנויה במחלוקת בלשון המעטה, ואיננה מקובלת כלל על גדולי תלמידי החכמים שבדור. מישהו היה מאפשר לטייסת עם גישה ועצמאות כאלו להתנהל במרחב האווירי של ישראל? אז מתן, לפחות תהיה ישר ותודה בפני הציבור שאתה מנסה לשנות את זהותה היהודית של מדינת ישראל בדברים הכי עקרוניים, בניגוד לדעתם של הרבנים הראשיים, מועצת הרבנות הראשית ו-99% מרבני ישראל".