התקשורת האמריקנית דיווחה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי ניקי היילי, שכיהנה בעבר כמושלת דרום קרוליינה וכשגרירת ארה"ב באו"ם, תכריז החודש על ריצה לנשיאות בבחירות 2024. לפי הדיווחים היא תעשה זאת בעוד שבועיים בדיוק, ב-15 בפברואר, בכנס בעיר צ'רלסטון שבמדינת הבית שלה דרום קרוליינה. הזמנה לכנס צפויה להישלח לתומכיה כבר השבוע, ולפי CNN ייתכן שהיא תאותת על ההכרזה גם בסרטון שתפרסם בקרוב.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם ניקי היילי
תרוץ מול הבוס לשעבר? היילי לצד טראמפ בבית הלבן באוקטובר 2018, אז הודיעה על התפטרות מתפקידה כשגרירה
(צילום: AFP)
אם היילי אכן תכריז על ריצה לנשיאות היא תהיה הראשונה להיכנס לפריימריז הרפובליקניים אחרי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהכריז על ריצה נוספת לתפקיד בנובמבר אשתקד ובסוף השבוע שעבר השיק באופן מעשי את הקמפיין שלו באירועים שערך בשתי מדינות מפתח – אחת מהן דרום קרוליינה – שיהיו בין הראשונות להצביע בבחירות המקדימות.
שלל בכירים רפובליקנים שוקלים להתמודד מול טראמפ במרוץ לבית הלבן, והיריב הראשי שמסתמן לו הוא מושל פלורידה רון דסנטיס, שבחודשים האחרונים צבר פופולריות עצומה והפך לשנוא נפשו – אך טרם הכריז על מועמדותו. לפי שעה היילי משתרכת בסקרים אחרי טראמפ ודסנטיס, ואלו מלמדים כי כל עוד מתמודדים במרוץ הרפובליקני כמה מועמדים טראמפ מוביל בבטחה – אך מרגע שרשימת המועמדים מצטמצמת לשניים, טראמפ ודסנטיס, כמה מהסקרים נותנים דווקא לדסנטיס את היתרון. גם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס הוזכר כמועמד אפשרי במרוץ.
4 צפייה בגלריה
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
ניקי היילי בוועידה הרפובליקנית
היילי בוועידה הרפובליקנית ב-2020. "צריך כיוון חדש"
(צילום: TNS)
היילי רמזה בימים האחרונים על כוונתה להתמודד בפריימריז הרפובליקניים, ובריאיון ל"פוקס ניוז" מוקדם יותר החודש אמרה: "כאשר מסתכלים על המרוץ לנשיאות, צריך להסתכל על שני דברים: האם הסיטואציה דוחפת להנהגה חדשה? והאם האדם הספציפי יכול להיות המנהיג החדש הזה? כן, אנחנו צריכים כיוון חדש. והאם אני יכולה להיות המנהיגה הזאת? כן, אני חושבת שאני יכולה להיות המנהיגה הזאת".
כוונתה של היילי לרוץ לנשיאות עומדת בניגוד מוחלט לדבריה מ-2021, אז הצהירה כי לא תעשה זאת אם גם טראמפ יתמודד. באותו ריאיון ל"פוקס ניוז" טענה כי "המון דברים השתנו מאז" ועקצה את גילו של הנשיא לשעבר, שאם ייבחר יעשה זאת בגיל 78 – הגיל שבו הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן נכנס לתפקיד. "זה גדול יותר מאדם אחד. כשמסתכלים על העתיד של אמריקה, אני חושבת שאנחנו צריכים שינוי דורי חדש. אני לא חושבת שאתה צריך להיות בן 80 כדי להיות מנהיג בוושינגטון די.סי".
היילי, בת 51 ואם לשניים, נולדה בדרום קרוליינה למהגרים סיקים מהודו. ב-1997 המירה את דתה לנצרות. את דרכה הפוליטית החלה כמחוקקת בפרלמנט המקומי של דרום קרוליינה, וב-2010 נבחרה למושלת המדינה הזו – בתום מערכת בחירות קשה שבה נתפסה כאנדרדוג. לתודעה לאומית בארה"ב זכתה אחרי מאבקה להסרת דגל הקונפדרציה מבניין הקפיטול המקומי בעקבות הטבח בכנסייה בצ'רלסטון ב-2015, שבו גזען לבן ירה למוות בשחורים – וכעדות למעמדה העולה במפלגה הרפובליקנית היא נבחרה לשאת את נאום התגובה לנאום "מצב האומה" של ברק אובמה ב-2016.
4 צפייה בגלריה
ניקי היילי במועצת הבטחון של האו"ם
ניקי היילי במועצת הבטחון של האו"ם
היילי במועצת הביטחון של האו"ם. הגנה על ישראל והפכה לאהודה בארץ
(צילום: AFP)
לאחר שנבחר לנשיא טראמפ מינה אותה ב-2017 לשגרירה באו"ם, תפקיד שבו הגנה נחרצות על ישראל במוסדות הבינלאומיים וזכתה בשל כך לאהדה רבה בארץ. היא פרשה בתום שנתיים בלבד, החלטה שסימנה כבר אז עבור רבים את כוונתה לרוץ לנשיאות בעתיד. ב-2020 נמנעה מלהתמודד מול טראמפ שהיה אז נשיא מכהן, ובמקום זאת שבה לדרום קרוליינה, קנתה בית באי בשם קיאווה והצטרפה לוועד המנהלים של ענקית התעופה בואינג. היא גם החלה במסע נאומים, ולפי דיווחים גבתה עליהם סכומי עתק שהגיעו ל-200,000 דולר. היא גם פרסמה שני ספרים, צעד שנעשה על ידי רבים מבין אלו ששוקלים להתמודד לנשיאות.
טראמפ עצמו, כך נראה, ממעיט מחשיבות הריצה המסתמנת של היילי מולו ובשיחות עם עיתונאים בסוף השבוע האחרון הזכיר את ההצהרה שלה מ-2021 ולפיה לא תתחרה מולו. לטענתו היילי התקשרה אליו לאחרונה ושוחחה איתו על כוונתה, והוא ייעץ לה לפעול על פי רצונה. "היא אמרה שהיא לעולם לא תרוץ מולי בגלל שהייתי הנשיא הטוב ביותר, אבל אנשים משנים את העמדות שלהם, את מה שבלב שלהם", אמר טראמפ לערוץ טלוויזיה מקומי בדרום קרוליינה, במהלך הביקור שערך שם בשבת. "אז אמרתי, אם הלב שלך השתנה – את חייבת לעשות את זה".

נחשף הסרטון מעדות טראמפ: "טיפשות לא לשמור על שתיקה"

הנשיא לשעבר מסובך בימים אלו בשלל חקירות ותביעות משפטיות, בראשן פרשת המסמכים המסווגים שנמצאו באחוזה הפרטית שלו. בימים אלו ממתינים בארה"ב גם להכרזה אפשרית על הגשת אישום פלילי נגדו או נגד מקורביו על ידי התביעה במדינת ג'ורג'יה, בין היתר בעקבות שיחת הטלפון שבה ביקש מפקידים במדינה "למצוא לו קולות" כדי לבטל את ההפסד שלו שם לביידן בבחירות 2020. התובעת במחוז פולטון בג'ורג'יה, חברת המפלגה הדמוקרטית, הצהירה בדיון משפטי החודש כי ההחלטות בפרשה צפויות להתקבל בזמן הקרוב.

נגד טראמפ מתנהלות גם כמה וכמה תביעות אזרחיות, בראשן זו שהגישה התביעה בניו יורק בטענה להונאת ענק מצד הנשיא לשעבר, ילדיו והחברה שלו "ארגון טראמפ" – שבמסגרתה סיפקו לכאורה הערכות מוטעות בנוגע לערכיהם של שורת נכסים, בהם בתי מלון ומגרשי גולף, בהצהרות פיננסיות שהוגשו לבנקים ולחברות ביטוח. התביעה הוגשה אחרי שטראמפ – שמכחיש את ההאשמות וטוען לרדיפה פוליטית – שמר על זכות השתיקה בעדות שחויב להעניק לתובעים באוגוסט אשתקד.
אמש נחשף סרטון שמתעד את העדות הזו, שבמהלכה סירב לענות על 400 שאלות במשך כמה שעות. הסרטון פורסם על ידי התביעה בניו יורק בעקבות פנייה מצד גופי תקשורת, וטראמפ נראה בו פותח את העדות בהצהרה מוכנה שבה תקף את התובעת במדינה, לטישיה ג'יימס הדמוקרטית, בטענה כי היא רודפת אותו ממניעים פוליטיים ומנהלת את "מסע ציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה של ארצנו".
4 צפייה בגלריה
תיעוד עדות דונלד טראמפ נשיא ארה"ב לשעבר בפני התביעה ב ניו יורק בפרשה שבה נתבע בטענה ל הונאה 10 באוגוסט 2022
תיעוד עדות דונלד טראמפ נשיא ארה"ב לשעבר בפני התביעה ב ניו יורק בפרשה שבה נתבע בטענה ל הונאה 10 באוגוסט 2022
טראמפ נשבע עם תחילת העדות באוגוסט אשתקד. סירב לענות אחר כך על שאלות
(צילום: רויטרס )
בסרטון טוען טראמפ כי "אין לו ברירה" אלא לשמור על זכות השתיקה (זכות המעוגנת בתיקון החמישי לחוקה האמריקנית, ולפיכך מכונה בארה"ב "לקחת את החמישי"), ומצהיר: "כל מי שבמעמדי ולא ייקח את התיקון החמישי יהיה טיפש – טיפש מוחלט". בהמשך נשמעים התובעים מפנים לו שאלות, וטראמפ עונה שוב ושוב: "אותה תשובה" – כשכוונתו להצהרה הראשונית על שתיקה.