לוחמי מג"ב שנטרלו את המחבל בפיגוע בשער שכם ביקרו היום (ראשון) בבית החולים שערי צדק בירושלים את הצעיר החרדי אברהם אלמליח שנפצע בפיגוע. הלוחמים, רס"ר ל' ורש"ט ש', הגיעו מלווים במפקדי מג"ב ודיברו עם אלמליח. רס"ר ל', שירה לעבר המחבל ונחקר במח"ש, אמר לפצוע כי "היו אירועים, וכן, צריך לבדוק אותם, אבל הכול בסדר. אנחנו עושים את העבודה שלנו ועשינו את מה שצריך היה לעשות. אני שמח לראות אותך כאן כשאתה יושב ומדבר".
מפקחת אופיר בוסקילה, קצינת מג"ב שהייתה בשטח וסייעה בפינוי של אלמליח מהזירה, אמרה: "ברגע שירדתי מהרכב רצת אליי פצוע, ורס"ר ל' נתן לך מים. במקביל רצתי למחבל. התחילו הפרות סדר שהגבנו אליהן, חיכינו לחבלנים והמתנו לכוחות נוספים. וידאנו שאתה מפונה ואנחנו שמחים שהצלחנו להציל לך את החיים. כולם פעלו ללא פחד לחתירה למגע ובחירוף נפש בשביל להציל חיים".
5 צפייה בגלריה
הלוחמים שנטרלו את המחבל בשער שכם מבקרים את הפצוע
הלוחמים שנטרלו את המחבל בשער שכם מבקרים את הפצוע
הלוחמים שנטרלו את המחבל בשער שכם מבקרים את הפצוע
(צילום: דוברות המשטרה)
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, אמר ללוחמים כי הם פעלו בנחישות ובמקצועיות, ובמעשיהם מנעו מהמחבל להמשיך לפגוע באזרחים הרבים שהיו באזור. "כמו בכל אירוע מהסוג הזה ומתוקף תפקידינו כחיל מקצועי ורציני אנחנו לומדים מכל אירוע", אמר כהן. "המציאות הביטחונית מחייבת אותנו לדריכות ומוכנות לפעול משגרה לחירום באופן מיידי וללא התראה מוקדמת, בדיוק כפי שפעלתם. זה נכון לירושלים ולשאר המקומות במדינת ישראל שלוחמי החיל פרוסים יום יום על-מנת להיות חומת המגן של האזרחים".
כהן הוסיף: "האירוע יכול להיגמר אחרת ובזכות הפעילות שלכם אתם מנעתם פגיעה נוספת שלכם או של אזרחים ביצעתם ירי ממוקד תוך עמידה מאובטחת בדיוק כפי שאנו מצפים. עוד אתגרים רבים לפנינו ונמשיך לעמוד על ביטחונם האישי של האזרחים במדינת ישראל".
פיגוע הדקירה התרחש אתמול בסביבות השעה 16:30. בתיעוד שפרסמה המשטרה נראה המחבל מוחמד סלימה מהכפר סלפית חוצה מעבר חצייה ליד שער שכם - ואז מתנפל על תלמיד הישיבה אברהם אלמליח (20) ומנסה לדקור אותו בראשו. הצעיר נדקר בצווארו ומיד נראה לוחם מג"ב חותר למגע עם המחבל, שמנסה לדקור גם אותו וגם לוחמת נוספת שהגיעה אף היא לזירה. שני הלוחמים יורים במחבל, אולם בתיעוד נוסף נראה כי הוא נורה גם כשכבר היה שכוב על הקרקע.
אותו תיעוד עורר תהודה רבה ברשתות החברתיות, והיו כאלו שמיהרו להשוות אותו תחילה למקרה אלאור אזריה, אך בהמשך קיבלו שני הלוחמים גיבוי מלא ממפקדיהם, ואף מהמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי. הוא קרא להם "גיבורים", שפעלו לדבריו בנחישות, במקצועיות ובמהירות כדי להציל חיים. גם ראש הממשלה נפתלי בנט גיבה אותם ואמר כי "כך היה מצופה מלוחמינו לפעול וכך הם פעלו. אסור לנו לאפשר לעיר הבירה שלנו להפוך למוקד של טרור".
שני הלוחמים נחקרו מיד אחרי התקרית במשרדי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בהר חוצבים בבירה. עצם החקירה הובילה לביקורת ציבורית קשה, אולם בפרקליטות מיהרו להדגיש שמדובר ב"נוהל שגרתי וקבוע". עוד אמרו בפרקליטות כי "אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע. חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק, והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם, ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים".
5 צפייה בגלריה
הלוחמים שנטרלו את המחבל בשער שכם מבקרים את הפצוע
הלוחמים שנטרלו את המחבל בשער שכם מבקרים את הפצוע
"עשינו את מה שצריך היה לעשות"
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
אברהם אלמליח, נפצע בפיגוע הדקירה בשער שכם
אברהם אלמליח, נפצע בפיגוע הדקירה בשער שכם
הפצוע אברהם אלמליח
(צילום: חיים גולדיטש)
שני הלוחמים שוחררו ללא תנאים מגבילים לאחר חקירתם במח"ש. נשקם נלקח מהם לצורך חקירת מז"פ, והם צפויים לקבל נשק חלופי. הלוחם סיפר בחקירתו כי הבחין במחבל דוקר את תלמיד הישיבה, וכי מיד חתר למגע ונטרל את המחבל שהסתער וניסה לדקור גם אותו וגם את שותפתו. הלוחם אמר עוד כי עצם החקירה במח"ש באזהרה פוגעת בו ושהוא לא מבין מדוע נחקר.
בריאיון הבוקר לאולפן ynet גיבה את הלוחמים גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, שאמר כי לא היה מקום לפתוח בחקירת מח"ש. "הלוחמים פעלו כנדרש", אמר השר, "בתוך השתיים-שלוש שניות שהם פתחו בירי, לא היה מקום להטיל ספק האם יש חגורת נפץ למחבל או אין, ולכן הם פעלו בצורה ראויה ונכונה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
ניסיון הדקירה, והשטרים במהלך רגעי הירי והנטרול
(צילום: דוברות המשטרה )
5 צפייה בגלריה
מוחמד סלימה, המחבל שביצע את הפיגוע בשער שכם
מוחמד סלימה, המחבל שביצע את הפיגוע בשער שכם
המחבל מוחמד סלימה

לוחמי צה"ל פשטו לפנות בוקר על ביתו של סלימה. הלוחמים עצרו בבית את אחיו אחמד לצורך חקירה, בחשד שידע על כוונותיו או סייע לו. סלימה, בן 25, היה מזוהה עם ארגון פת"ח ושהה בישראל באופן בלתי חוקי. המסיע שלו, תושב המשולש בשנות ה-40 לחייו, נעצר גם הוא כמה שעות לאחר הפיגוע. סלימה ישב כשנה בכלא הישראלי, בין 2019 ל-2020, אחרי שהורשע בהסתה - וגם בעמוד הפייסבוק שלו כתב כי הוא "שהיד ברשימת המתנה".