ברקע סירובו של שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, וכוונת הקואליציה להוציא את נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה, הלשכה בחרה אתמול (ראשון) מחדש בעו"ד מוחמד נעאמנה כאחד משני נציגיה בוועדה. היום, אמר נעאמנה ל-ynet Live כי הוא "מצפה שכל הגורמים בוועדה לבחירת שופטים ישימו לנגד עיניהם את האינטרס החיוני והחשוב של מינוי שופטים כדי להתגבר על בעיית העומס בבתי המשפט ולתת לציבור את השירות שמגיע לו".
לדברי נעאמנה, "יש מחסור גדול בלי קשר למה שקורה כרגע. אני חושב שבשביל להיות במצב תקין ונורמלי ושהציבור יקבל את השירות שמגיע לו - צריך לפחות 200 תקנים חדשים כדי שהמערכת תוכל לעבוד". הוא הוסיף כי "עכשיו מתווסף לזה המשבר הנוכחי, שבעצם כתוצאה מאי-כינוס הוועדה לתקופה של יותר משנה, יש תקנים שמחכים לאיוש וזה מחמיר את המצב".
3 צפייה בגלריה
"צריך לפחות 200 תקנים חדשים כדי שהמערכת תוכל לעבוד". אילוסטרציה
"צריך לפחות 200 תקנים חדשים כדי שהמערכת תוכל לעבוד". אילוסטרציה
"צריך לפחות 200 תקנים חדשים כדי שהמערכת תוכל לעבוד". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ב-7 בספטמבר ידון בג"ץ בעתירת יש עתיד שנועדה לאלץ את לוין, המשמש גם יו"ר הוועדה, לכנסה ולבחור שופטים לכל הערכאות. עם זאת, נעאמנה ציין כי הוא "מקווה שהצדדים יגיעו לפתרון שלא יחייב את בית המשפט לתת החלטות בעתירות מסוימות שמתייחסות לוועדה. מקווה לטובת כולם שיהיה הסדר שלפחות יביא בחשבון את הצורך המיידי במינוי שופטים. סוגיות אחרות ניתן לפתור אותן בלי להשתמש בכיפופי ידיים".
גם יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד עמית בכר התראיין הבוקר ל-ynet Live, וציין כי הוא "לא מאמין שלטווח ארוך הוועדה לא תכונס. זאת חובה כלפי אזרחי ישראל". לדבריו, "הרוב המכריע של האזרחים נאנק תחת הנטל של עומס בלתי נסבל במערכת המשפט".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"לוקח את מדינת ישראל למקום נורא". שר המשפטים לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכר ביקר בחריפות את לוין, ואמר כי "הבעיה היא ששר המשפטים טועה טעות עצומה בהקשר הזה, ולוקח את מדינת ישראל למקום נורא". הוא הוסיף כי לוין "קיבל את אמון הכנסת, שהפקידה בידיו בנאמנות את החובה לראות שמערכת המשפט פועלת באופן תקין. זו דוגמה מובהקת לסיבה שאסור ששרים יוכלו לפעול בחוסר סבירות קיצוני. אנחנו לא יכולים להישאר שבויים בידי קפריזה של אדם כזה או אחר".
יו"ר לשכת עורכי הדין התייחס גם לתוכניות הקואליציה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כך שנציגי הלשכה לא יישבו בוועדה. "אני חושב שזה באופן מובהק הפיכה משטרית, מכיוון שלא מצא חן בעיני הקואליציה התוצאות של הבחירות ללשכת עורכי הדין", ציין בכר. "אם היה נבחר מי שהם רצו לשים, הם לא היו רוצים לשנות את הרכב הוועדה".
3 צפייה בגלריה
מועצת לשכת עורכי הדין בישיבה בנושא בחירת נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים
מועצת לשכת עורכי הדין בישיבה בנושא בחירת נציג הלשכה בוועדה לבחירת שופטים
"אם היה נבחר מי שהם רצו לשים, הם לא היו רוצים לשנות את הרכב הוועדה". מועצת לשכת עורכי הדין, אתמול
(צילום: לשכת עורכי הדין בישראל )
לדברי בכר, התוכנית של הקואליציה "היא לא רק להוציא את לשכת עורכי הדין, התוכנית היא לשים שני נציגים נאמנים לקואליציה ולשר - וזו הבעיה. הם רוצים להשתלט השתלטות פוליטית על בחירת השופטים".
הוא הוסיף כי "עורכי הדין נמצאים כגוף מקצועי בוועדה משנות ה-50. זה נוהג וזה חלק יסודי מהשיטה שלנו. כמעט מקום המדינה החליטו כל האבות המייסדים מימין ומשמאל שהרוב בוועדה יהיה מגוף מקצועי, שופטים ועורכי דין, ולצידם פוליטיקאים. כל דבר אחר זה ניסיון ציני וכוחני להגיד 'מה שווה ועדה אם לא נוכל לשלוט בה'. רוב מכריע של כל מי שנאבק על הדמוקרטיה לא ייתן לזה יד".

בסוף מושב החורף של הכנסת, סיימה ועדת החוקה את הכנת הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית. החוק לא נחקק מכיוון שראש הממשלה בנימין נתניהו הקפיא אותו והעדיף לקדם על פניו את חקיקת החוק לביטול עילת הסבירות שהושלם בשבוע שעבר.
עם זאת, לוין עומד על הגשמת התוכנית לשינוי הוועדה לבחירת שופטים ואינו מוכן להתפשר על שלושה רכיבים: ביטול בחירת נשיא בית המשפט העליון על ידי הוועדה על פי שיטת הסניוריטי; בחירת שופטי העליון על פי שיטה אחרת, שתכלול רוב רגיל של חברי הוועדה ולא רוב מיוחס כפי שקובע החוק היום; ורוב של נציגי הקואליציה בוועדה.
בהתאם לכך, מסרב השר לבחור גם שופטים לבתי המשפט המחוזי והשלום, שכן הוא סבור שכל שיטת הבחירה הנוהגת כיום אינה רצויה. עד סוף דצמבר יחסרו לפי אחת ההערכות כ-90 שופטים במערכת, המהווים 10% מכוח השיפוט. לפי לשכת לוין, במערכת חסרים כאן 18 שופטים ושלושה רשמים, ועד סוף השנה יהיו 54 תקני שיפוט פנויים.