מתכוננים למחאה בטקס הדלקת המשואות: בפרוטוקול הרשמי של הטקס, שייערך מחר (שלישי) בערב בהר הרצל, נכלל גם חלק שייאמר במקרה של "הפרעה לטקס" - שאותו כבר הודיע ראש האופוזיציה יאיר לפיד כי יחרים.
במקרה כזה, ולפי החלטת הבמאי, יגידו הקריינים: "קהל נכבד, אנו מתנצלים על ההפרעה. טקס המשואות הוא טקס ממלכתי ומאחד ויישאר כזה גם בעת מחלוקת. נשוב לקיים את הטקס בהקדם, אנא הישארו במקומותיכם".
3 צפייה בגלריה
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
 טקס הדלקת המשואות בהר הרצל
הטקס בהר הרצל, בשנה שעברה. לקהל ייאמר: "בלי קריאות ביניים, זה טקס ממלכתי"
(צילום : אולפני הרצליה, מרכז ההסברה המטה לאירועים וטקסים ממלכתיים)
בספר הבמה, שבו נכלל הפרוטוקול, מופיע גם חלק נוסף הנוגע לכך, שייאמר לקהל עוד לפני תחילת הטקס. אז יאמר הקריין: "קהל נכבד, טקס המשואות הוא טקס ממלכתי, ללא קריאות ביניים וללא הפרעות. לא תתאפשר הנפת שלטים או שימוש באביזרי הפגנה או רעש. השנה גם אתם חלק מהטקס, על כיסא הישיבה מחכה מקל אור שיידלק במגוון צבעים במהלך הטקס. ברגע המתאים תתבקשו להניפו מצד לצד לפי ההנחיות שיינתנו לכם - ואל תשכחו לחייך".
אלוף משנה במיל' שמעון דרעי, מפקד הטקס, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא לא חושש מאפשרות של הפרעות: "אנחנו מתרכזים אך ורק בטקס, (ולמרות) כל רעשי הרקע - אני לא מאמין שיפריעו לנו". לדבריו, "זה לא עוד טקס, זו לא קלישאה, זה ה-טקס. אז השנה, נכון, יש קצת רעשים מסביב, אבל אני מאמין מאוד שלא יפגעו בנו".
דרעי נשאל על ההנחיות בספר הבמה בנוגע להפרעות אפשריות, ואמר כי יפעל על פי הנחיות הבמאי. לדבריו, גם לא הייתה חזרה למקרה של הפרעה. הוא ציין כי בתחילת הטקס הוא תכנן שהדגלנים ייצרו בין היתר צורות של מעויינים, אבל לדבריו תוך כדי החזרות הוא בחר לשנותן לצורות של לבבות, כמסר של אחדות, "לב אל לב" כלשונו.
3 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
השרה רגב. תהיה הפרעה? השידור החי יופסק ויוחלף בהקלטה מהחזרה הגנרלית
(צילום: עמית שאבי)
שרת התחבורה מירי רגב, שאחראית מטעם הממשלה על ניהול הטקס, הזהירה כמה וכמה פעמים בימים האחרונים מאפשרות של הפרעות במהלכו, על רקע המחאה נגד המהפכה המשפטית. היא הורתה כי במקרה של "פרובוקציה" הבמאי ישתמש בגיבוי המוקלט מהחזרה הגנרלית. גם בעבר היה גיבוי מוקלט למהלך האירוע, אך לא נעשה בו שימוש - ולמפיקי הטקס ברור שגם אם הציבור לא יצפה בהפרעה כזו או אחרת בשידור בערוצי הטלוויזיה, מיד יועלו לרשתות החברתיות סרטונים שמתעדים פעולות שכאלה.
בדיון בשבוע שעבר שעסק בהיערכות לטקס, אמרה רגב כי היא עומדת על כך שתהיה "אפס הכלה של פרובוקציות", והנחתה גם שהסדרנים ידאגו לפנות את המעורבים באופן פיזי. "זה טקס עבור המדינה ועבור כל האזרחים, ואני מודעת לוויכוחים ולביקורות - אבל אני מבקשת מכולם לשים הכל בצד", אמרה. מעבר להחלטתה "להעלים" את המחאות שעשויות להתרחש, רגב ספגה ביקורת גם על כך שבטקס יוקרן סרטון ברכה מראש הממשלה בנימין נתניהו - שעל אף שלא ינאם מתעקש להופיע בטקס, שכל ראשי הממשלה האחרים נמנעו מלהתערב בו ולהותיר את מרכז הבמה ליו"ר הכנסת.
טקס המשואות מסמן את המעבר מיום הזיכרון לחגיגות העצמאות ה-75 של ישראל, ואלו הם האנשים שנבחרו להדליק במהלכו את 12 המשואות, המסמלות את 12 שבטי ישראל: תת-אלוף במיל' אביגדור קהלני, השחקן והקומיקאי שלום אסייג, היזמית סיון יערי שמקדמת פרויקטים של חדשנות טכנולוגית באפריקה, ורד בן סעדון שמפעילה יקב מצליח בשומרון, נינה ווינר (אבידר), ממייסדי קרן המלגות אייסף ופרופ' אבי ריבקינד, כירורג שהקים את יחידת הטראומה הראשונה בישראל. יחד עם ריבקינד תשיא משואה ד"ר חתאם חוסיין, רופאה מבית החולים רמב"ם בחיפה.
3 צפייה בגלריה
מהפינה השמאלית למעלה, לפי כיוון השעון: בלאט, בן סעדון, יערי, צלאח, ד"ר חוסיין, פרופ' ריבקינד, ווינר, ראשון, סא"ל ד', אסייג, נגוסה, עמיחי, אדמס וקהלני
מהפינה השמאלית למעלה, לפי כיוון השעון: בלאט, בן סעדון, יערי, צלאח, ד"ר חוסיין, פרופ' ריבקינד, ווינר, ראשון, סא"ל ד', אסייג, נגוסה, עמיחי, אדמס וקהלני
מהפינה השמאלית למעלה, לפי כיוון השעון: בלאט, בן סעדון, יערי, צלאח, ד"ר חוסיין, פרופ' ריבקינד, ווינר, ראשון, סא"ל ד', אסייג, נגוסה, עמיחי, אדמס וקהלני
(צילום: יאיר שגיא, Lior Sperandeo, מוטי קמחי, Noam Galili, אלון מסיקה, עוז מועלם, גיא בראוןן,איתן גאל דור, עוז מועלם, פרטי )
גם יהודית נגוסה שמפעילה מכינה קדם-צבאית לנוער עם עבר בעייתי נבחרה להדליק משואה. מפקד יחידת דובדבן, סגן-אלוף ד', נבחר כנציג הצבא בטקס - וידליק משואה עם כיסוי פנים, כמו מפקד הימ"מ בשנה שעברה. גם כדורסלן העבר ומאמן הכדורסל דייוויד בלאט ישיא משואה, כמו גם רעות עמיחי, נערה בת 17 מלכיש שמתנדבת בארגון החקלאי "השומר החדש". נערה נוספת שנבחרה היא כאמור אופק ראשון, שסבלה מחרם אכזרי בבית הספר ומסייעת כעת לבני נוער ברחבי הארץ. גם הרב בן ה-91 אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, נבחר להשיא משואה. משואת התפוצות תודלק על ידי איש העסקים והנדבן סילבן אדמס.
אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה