שבועיים וחצי אחרי שחודשה חובת עטיית המסכות בחללים סגורים, המשטרה שבה לאכוף היום (ד') את ההנחיה. "נראה יותר נוכחות של שוטרים במקומות סגורים", אמר תת-ניצב מוריס חן, סגן ראש אגף המבצעים והשיטור הממונה על הקורונה.
2 צפייה בגלריה
אכיפה לבישת מסכה
אכיפה לבישת מסכה
"לא צריך להישען רק על האכיפה ועל המשטרה". ארכיון
(צילום: שלו שלום)
"אנשים ישובו לקבל קנס של 500 שקלים. זאת ההנחיה ואנחנו שם", הוסיף תנ"צ חן. "העניין פה הוא לא הקנס של 500 השקלים – הקנס האמיתי הוא להידבק. האחריות העיקרית היא על האזרח".
מאז שהוסרו רוב הגבלות הקורונה התמקדה המשטרה בפיקוח ומעקב אחר השבים מחו"ל המחויבים בבידוד. אתמול, ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה את המשטרה לשוב ולאכוף את חובת עטיית המסכות בחללים סגורים, יחד עם הפקחים ברשויות המקומיות. הפקחים יהיו כוח האכיפה העיקרי לאחר שחודשה הסמכות בתקנה ל-1,600 פקחים. היום התייחס לכך בנט ואמר כי מי שלא עוטה מסכה בחללים סגורים מסכן את תחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

2 צפייה בגלריה
קניון בת ים
קניון בת ים
"זה אתגר מאוד גדול גם למשטרה". ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
תנ"צ חן אמר שהשוטרים יפעלו "רק במקומות ציבוריים שבהם יהיה חשש לשלום הציבור. לא ניכנס לתוך הצגה או לתוך סרט. אבל כן נוודא שאנשים שנכנסים לקניון נכנסים עם מסכה. כן תהיה אכיפה בתחבורה ציבורית". לדבריו, "בסוף זו אחריות אישית. לא צריך שוטר כדי להבין את המציאות שאנחנו נמצאים בה. אנחנו עלולים לראות הרבה חולים קשים. מה אנחנו רוצים, סגר בראש השנה? מי רוצה את זה?".
הוא הסביר את הקושי של המשטרה לגבי המשימה החדשה-ישנה, גם מבחינת כוח אדם וגם מבחינת אמון הציבור במשטרה, שנשחק בשנה האחרונה. "יש למשטרה המון משימות מעבר לקורונה והשמיכה קצרה מאוד", אמר תנ"צ חן. "לא צריך להישען רק על האכיפה ועל המשטרה. האחריות היא על האזרח. זה אתגר מאוד גדול גם למשטרה".
המשימה העיקרית של משטרת ישראל תישאר האכיפה של החייבים בבידוד. כיום ישנם כ-40 אלף מבודדים במדינה, קרוב ל-19 אלף מהם שבו מחו"ל. במשטרה מוודאים שהם לא יוצאים מהבית ולא מפיצים ווריאנטים. "הווריאנט (ההודי – ג"כ) הוא שובר השוויון, אנחנו צריכים מאוד להיזהר. אין ברירה, אותנו זה מחזיר המון אחורה".