3 צפייה בגלריה
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
"לא ברור שצה"ל ניסה בכל כוחו להגיע לחקר האמת". הוריו של ת' ליד קברו
(צילום: גיל נחושתן)
משפחתו של ת', קצין אמ"ן שנמצא מת בכלא לפני כשנה, ממשיכה במאבקה לבירור נסיבות מותו המסתורי, אך נתקלת שוב ושוב בדלת סגורה. לטענתה, מדובר בהתנהלות מכוונת של צה"ל. "בצבא נערכים לאפשרות ההזויה שלא יידעו לעולם מה קרה ל-ת' בכלא, שאיש לא ייתן את הדין", אמר גורם בסביבת המשפחה.
מות קצין המודיעין בכלא – כתבות נוספות:
"אי הידיעה מדוע הסתיימו חייו של בננו הצעיר צובטת בלב", אמרה אמו של ת'. "אנחנו רוצים את האמת, אבל ככל שעוברים הימים אנחנו מבינים שהיא כנראה לא תגיע. היא לא תגיע כי לא ברור שצה"ל ניסה בכל כוחו להגיע לחקר האמת. להבנתנו, בצבא הרימו ידיים. בצה"ל ויתרו על הניסיון לענות לשאלות מה קרה ל-ת' בכלא. אנחנו נישאר עם השאלות".
3 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של הקצין ת'. הוריו יעלו אליו לראשונה ביום הזיכרון
(צילום: גיל נחושתן)
לפני כשנה, נזכיר, נחשף ב-ynet כי ת', קצין מצטיין ביחידה טכנולוגית מסווגת של אמ"ן, נמצא ללא רוח חיים בתאו בכלא הצבאי. כמה חודשים קודם לכן נעצר הקצין, לאחר שנחשד בעבירות ביטחוניות חמורות שעליהן הטילה הצנזורה איפול כבד. גם דבר מעצרו לא נחשף בהוראת הצנזורה, והפרשה התפרסמה רק לאחר מותו.
חקירת מותו של ת' בבית הכלא הצבאי החדש "נווה צדק", המרושת כולו במצלמות, הוטלה על היחק"פ (היחידה לחקירות פנים), המקבילה הצה"לית למח"ש. אולם לדברי נציגיה המשפטיים של המשפחה, החקירה, שאכן לא הצליחה לברר עד כה את נסיבות המוות, נוהלה ברשלנות. כך למשל, לפני כחודש וחצי נחשף ב-ynet כי בתאו של ת' היו שתי מצלמות אבטחה, אולם צוות החוקרים החרים משום מה רק את החומרים ממצלמה אחת. החומרים שתיעדה המצלמה השנייה אבדו מאז. נציגי המשפחה אף רמזו במכתב ששלחו לפצ"רית כי יתכן ש-ת' חוסל באמצעים המיוצרים במכון הביולוגי בנס ציונה.

לאחר שחקירת היחק"פ לא הצליחה לברר את נסיבות המוות, הפרקליטות הצבאית פנתה לעזרת המשטרה, כדי שזו תייעץ לה כיצד ניתן להתקדם בחקירה. מבחינת הפרקליטות הצבאית מדובר במהלך חריג, המעיד על רצונה להגיע לפתרון התעלומה. אולם מחומרים שהגיעו כעת לידי ynet עולה כי למשטרה ניתנה רק האפשרות להמליץ לצבא אילו פעולות חקירה ניתן לבצע בעתיד. במילים אחרות: למשטרה אין סמכות להצביע על כשלים, מקריים או מכוונים, שנעשו במהלך החקירה בעבר.
"הדבר מלמד כי הנכונות או הפתיחות אותה הצגתם, לעשות הכל על מנת להגיע לחקר האמת ולהפיק לקחים אחר שהחקירה לא הצליחה לפענח את סיבת מותו של הקצין המנוח - הינן אך מן הפה אל החוץ", טענו עורכות דינם של בני המשפחה, אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס, במכתב נוסף ששלחו לאחרונה לפרקליטה הצבאית הראשית.

ת', ששירת ביחידת מודיעין טכנולוגית מסווגת, היה שותף לזכיית היחידה בפרסים לביטחון ישראל ונחשב לקצין מבריק בעל מוטיבציה גבוהה. לדברי גורמים בסביבת המשפחה, במסגרת תפקידו הוא פנה למפקדיו עם הצעות כיצד לשפר את עבודת המודיעין, אך לא קיבל מהם אוזן קשבת ולכן החליט לפעול לבדו מתוך אמונה כי בכך יביא להישג צבאי. ביחידה אפשרו ל-ת' לפעול כך, ללא בקרה ופיקוח, עד אשר התגלו העבירות שביצע. מכיוון שת' נפטר לפני שהחל משפטו, ובשל האיפול הכבד שהוטל על תוכן העבירות, ייתכן שלעולם לא יתגלה מה הוביל אותו לבצע את המעשים שבהם הואשם.
בכל מקרה, באמ"ן רואים ב-ת' כמי שביצע עבירות חמורות מאוד שפגעו בביטחון המדינה, והנזק הפוטנציאלי שלהן עדיין מרחף באוויר. באמ"ן אף מודעים לכך שהעבירות נעשו בקלות בלתי נסבלת, ולכן בעקבות המקרה פיתחו מנגנונים שיעצרו בזמן מעשים מסוג זה בעתיד. כך למשל, ביחידות הטכנולוגיות של אמ"ן התחזקו לאחרונה תהליכים הקשורים בבריאות הנפש, על מנת להתמודד עם המרכיבים האישיותיים המיוחדים של חיילים וקצינים בתפקידים טכנולוגיים מסווגים.
3 צפייה בגלריה
קברו של הקצין
קברו של הקצין
נטמן בחלקה אזרחית ולא מוכר כחלל צה"ל. קברו של הקצין
(צילום: גיל נחושתן)
במשפחתו של ת' מתמודדים השבוע, לראשונה, עם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה, שאירועיו יחלו מחר בערב. ת' אינו מוכר כחלל צה"ל מכיוון שמת בכלא לאחר ששוחרר משירות קבע, ולכן נטמן בחלקה אזרחית. השבוע יעלו הוריו לקברו, לראשונה ביום הזיכרון. "נבקר את בננו במקום מנוחתו, הפעם ביחד עם כל משפחות השכול, אבל ליד הקבר נהיה ממש לבד", אמרה אמו. "הרי הורים שכולים לא מגיעים ביום הזיכרון לחלקה אזרחית. נעמוד חסרי תשובות מול הקבר של ת', אבל נמשיך להילחם עבורו ועבורנו על האמת".
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל משתתף בצערה של המשפחה. החקירה בעניין מות הקצין מנוהלת במקצועיות, תוך השקעת משאבים ומאמצים לבירור נסיבות המוות. במקרה חריג זה, ומאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד-משמעית בדבר סיבת המוות, הועברו כלל חומרי החקירה לעיון צוות מייעץ ייעודי במשטרת ישראל. הצוות המייעץ בוחן האם ניתן לבצע פעולות חקירה נוספות שיוכלו לשפוך אור נוסף על נסיבות המוות. פניית המשפחה אל הפצ"רית נענתה במישרין כמקובל".