סערת סמוטריץ' מובילה לחילוקי דעות בתוך מי שצפויה להיות בתוך ימים ספורים מפלגת השלטון: ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר אמנם גינה אמש (ראשון) בחריפות את דבריו של יו"ר הציונות הדתית ואמר כי הם "מנותקים מהמציאות" - אבל יש בליכוד גם מי שמצדד בבצלאל סמוטריץ', שצפוי להיות שר בכיר בממשלת בנימין נתניהו השישית.
"יש לבצלאל הרבה מאוד אומץ, לומר את הדברים בהקשר הזה וביום הזה, בקהל הזה", אמרה לגלי צה"ל ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, לאחר שאתמול אמר סמוטריץ' בישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לציון יום הזיכרון של יצחק רבין כי שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את יגאל עמיר לרצוח את רבין. הבוקר צייץ סמוטריץ' בטוויטר, ולא חזר בו מדבריו: "אין שום קונספירציה - הרוצח המתועב יגאל עמיר רצח את רבין וכולנו עדיין כואבים ומזועזעים מהרצח הנורא. כן היה מחדל גדול של המחלקה היהודית בשב״כ, וכן, עד היום הוא מסרב לקחת עליו אחריות".

3 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
ח"כ דיסטל אטבריאן. "שב"כ חרג בצורה איומה מגבולות השיח"
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי דיסטל אטבריאן, "מה שסמוטריץ' אומר זה 'בואו נבדוק את ההתנהלות הבאמת הזויה, שלא לומר מסוכנת'. אנשים לא מכירים את העובדות, הם לא יודעים שהסוכן של השב"כ פנה ליגאל עמיר, דיבר איתו, עודד אותו. הם לא יודעים שהוא קיים טקסי פולסא-דנורא מתוסרטים. הם לא יודעים שהוא הלהיב ושלהב את היצרים. אנשים היום לא יודעים את זה, וזה השב"כ עשה. והוא צריך לתת על זה דין וחשבון. חד משמעית".
היא תקפה בחריפות את התגובה מטעם "בכירים בשב"כ", שהביעו אמש "זעזוע" ואמרו כי "דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה". לדברי הח"כית מהליכוד, "התגובה של שב"כ חמורה ביותר. אין להם שום זכות לבקר ריבון שנבחר באופן דמוקרטי ושאומר את דעתו. בעיניי זו חריגה איומה מגבולות השיח שמותר להם במדינה דמוקרטית. זה אחד הדברים שבאמת יותר זעזעו אותי בכל הסיפור הזה".
במקביל, חברת הכנסת החדשה מהליכוד טלי גוטליב פנתה בסרטון אל "חבריי הפוליטיקאים מהימין", ותקפה את מסרי הפיוס שהעבירו חלקם: "לא למדתם כלום? לא למדתם שלא צריך להתרפס ולא צריך להצדיק את עצמנו בפני אף אחד? עוד לא יבשה הדיו על תוצאות הבחירות, ואתם כבר רצים בראיונות מתחנפים לשמאל. למה? עד לפני רגע הם ירקו עלינו, ביטלו אותנו, קטלגו אותנו והחלישו אותנו. סוף כל סוף ניצחנו, וכל פוליטיקאי חייב לפעול כדי לכונן ישיבה יציבה לארבע שנים. אז תפסיקו עם ההתנצלות וההתרפסות, ותפסיקו לפחד".


3 צפייה בגלריה
דני דנון
דני דנון
דני דנון. "סומך על שירותי הביטחון"
(צילום: יריב כץ)
מנגד, חבר מפלגתן דני דנון התנער הבוקר מדבריו של סמוטריץ', ובריאיון ל-ynet radio אמר: "אני סומך על שירותי הביטחון. אם יש לו מידע שאני לא מכיר, אז למה הוא חיכה עד עכשיו? צריך להעלות את זה בפורומים הנכונים ולקבל תשובות. זה הדבר המתבקש, לא לפתוח דיון ציבורי בטקס זיכרון ממלכתי".
דנון הוסיף כי "אני חושב שגם הבחירה של המקום הייתה טעות. יום זיכרון ממלכתי אמור להיות מאחד ומחבר - זה לא המקום ולא השעה". באופן כללי, דנון ציין כי הוא חושב ש"אנחנו צריכים להתרגל בקואליציה הקרובה לכך שאנחנו לא צריכים להסביר ולהצדיק כל אמירה של סמוטריץ' ובן גביר". לדבריו, "סביב שולחן הממשלה ושולחן הקבינט הם יראו את המורכבויות ויראו את הדברים בצורה קצת שונה. אבל כן, אני בטוח שיהיו אמירות כאלה ואחרות ויהיה מעניין בתקשורת".
שגריר ישראל באו"ם לשעבר תיאר פגישה שלו עם שגריר של האיחוד האירופי, שבה "דיברנו על הרכב הממשלה העתידית ואמרתי להם שאם סמוטריץ' או בן גביר יאמרו משהו אז זכותם, אבל בפועל לממשלה יש מדיניות והיא מקבלת החלטות ועל סמך זה צריך לבחון אותנו". לדברי דנון, "הקהילה הבינלאומית תראה שאנחנו מנהלים את העסק באחריות ובשיקול דעת, ולכן לא צריך לחשוש מהממשלה החדשה. זו תהיה ממשלת נתניהו, לא ממשלת בן גביר - חשוב להבהיר את זה".

3 צפייה בגלריה
ח"כ עמיחי שיקלי. "שב"כ עודד את הרצח? לא מתחבר לדברים האלה"
ח"כ עמיחי שיקלי. "שב"כ עודד את הרצח? לא מתחבר לדברים האלה"
ח"כ עמיחי שיקלי. "שב"כ עודד את הרצח? לא מתחבר לדברים האלה"
(צילום: יואב דודקביץ)
גם עמיחי שיקלי, חברו למפלגה של דנון, הסתייג מדבריו של סמוטריץ'. "לקראת רצח רבין הייתה פעילות של הפעלת סוכנים שהשב"כ מכה על חטא עליה, זה לא שלא הייתה בעיה", ציין שיקלי ב-ynet radio. "אבל לבוא ולומר שהשב"כ הוא האחראי לרצח או שהוא עודד את הרצח זה ללכת רחוק. אני לא מתחבר לדברים האלה".
אבל לא רק עם אמירות של בן גביר הקואליציה העתידית צריכה להתמודד, אלא גם עם אמירות של נתניהו עצמו במהלך מערכת הבחירות. ראש הממשלה המיועד אמר כי לא יישב עם בני גנץ בממשלה מאחר ש"הוא אמר שהוא היה גאה לסכן את חיילי גולני. אני רוצה שהוא יסתכל לאמא של חייל בעיניים ויאמר זאת". גנץ הגיב לדברים בריאיון לגלי צה"ל יום לפני הבחירות, וכינה את נתניהו שקרן.
בדיון אתמול במליאה, גנץ סיפר איך באותו היום שבו נתן את הריאיון בגלי צה"ל, הוא ביקר בכותל המערבי וספג קריאות "רוצח" מצעירים. "הכנסתי פתק לכותל 'שיבוא שלום עלינו ויהיה שלום בתוכנו', ואני מוצא את עצמי פסיק ליד רבין", אמר שר הביטחון. בשלב זה הוא הוציא את הפתק שכתב באותו ערב בכותל: "זו תזכורת שמזכירה את הקשר המובהק והבלתי-ניתן לניתוק בין מילים לבין מעשים. בסופו של דבר, המילים מובילות למעשים. הן הובילו למעשים בעבר, ויובילו למעשה בעתיד".
שיקלי התייחס גם לסוגיה הזו, ואמר כי "הדברים של גנץ מדברים בעד עצמם. הוא בא ואמר שהוא סיכן ביודעין חטיבת גולני כדי להימנע מפגיעות אזרחיות והוא עומד מאחורי הדבר הזה. בעיניי אלו אמירות אומללות". לדברי שיקלי, "אני חושב שאפשר לבקר את גנץ על הדברים האלה. נתניהו לא קרא לו רוצח ולא שום דבר".
בנוסף, שיקלי ציין כי "ההסתה כלפי נתניהו והדברים שנאמרו כלפיו לא פחות חמורים". הוא אמר גם כי "הביקורת של נתניהו כלפי גנץ הייתה עדינה ביחס לקמפיין של המחנה הממלכתי שצייר את נתניהו בצבעי שחור ואדום וקרא לו ארדואן ורודן. הם עשו השחרה ודמוניזציה פסיכית של נתניהו ואחרים בתוך המחנה הלאומי".