3 צפייה בגלריה
נתניהו ונסראללה
נתניהו ונסראללה
נתניהו ונסראללה
(צילום: יואב דודקביץ')
על אף שחלק מפרטי חקירת הפיגוע בצומת מגידו הותרו אתמול לפרסום, עדיין רב הנסתר על הגלוי. לא ברורה מידת מעורבותו של חיזבאללה באירוע, אף שהחשד המיידי הוא שהארגון השיעי אכן היה מעורב בפעולה. חצייה של תושב לבנון - ממוצא פלסטיני או אחר - עם אמצעי לחימה ומטעני חבלה ברמה יחסית גבוהה, מותירה "טביעות אצבע" רבות מדי המעידות על ידיעתו של הארגון על האירוע.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ
זירת הפיגוע בצומת מגידו
(צילום: שרון צור)
3 צפייה בגלריה
המעצר
המעצר
רגע מעצר הנהג
לא ברור גם מדוע אותו מחבל שהניח את המטען בצומת מגידו הפעיל אותו דווקא שם, ומדוע בחר לנסות לחזור לכיוון לבנון, כשברשותו עדיין חגורת נפץ ואמצעי לחימה. ייתכן מאוד שהעובדה שהמחבל אותר בזמן וחוסל, מנעה לא רק נפגעים נוספים רבים מקרב אזרחי ישראל, אלא גם הסתבכות בימים של הסלמה מול גזרה אחרת - לבנון, שמאז אוגוסט 2006 ידעה לשמור על השקט.
כאן, למעשה, נכנסת השאלה הגדולה יותר - מדוע דווקא בעיתוי הזה ביקש מישהו בלבנון לייצר הסלמה מול ישראל? בעוד כשבוע יחל הרמדאן, כשברקע שלל אירועים בסוריה בשבועות האחרונים, וייתכן שפיגוע גדול בישראל היה מייצר לחיזבאללה את הנקמה שהוא מחפש כבר זמן רב בגין התקיפות בסוריה והפגיעה בבכיריו עוד מ-2008, עם חיסולו של עימאד מורנייה. עם זאת, נקמה אינה יכולה להיות המניע היחיד לתזמון הנוכחי. ניתן להסיק מהצהרותיו האחרונות של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי הוא מרגיש שהקרקע רועדת תחת רגליו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
ייתכן מאוד שנסראללה מסיק שבעיתוי הנוכחי, בזמן שהמחאה נגד המהפכה המשפטית צוברת תאוצה עצומה ומכופפת את ידיו של נתניהו, ראש ממשלת ישראל חלש מתמיד ויירתע מיציאה להרפתקה צבאית, אפילו אם ייצא לפועל פיגוע שבו ייהרגו אזרחים רבים. נסראללה מריח דם ואת חולשתו הפוליטית של רה"מ, ולכן כנראה מסיק שנתניהו, שמאז ותמיד היה מאוד זהיר ושמרן במישור הצבאי, יהיה זהיר פי שבעתיים בתקופה הנוכחית. מזכ"ל חיזבאללה יודע שעימות צבאי נרחב מול לבנון יגרור לא מעט האשמות נגד נתניהו בציבור הישראלי, וייטען כי הוא מנסה "לגרור" את המדינה למלחמה כדי לספק לעצמו מילוט מהתוכנית להחלשת מערכת המשפט שמקדמת ממשלתו.

נסראללה אינו היחיד. מרואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, יצא אתמול בהצהרה חריגה. עיסא, שאינו מתבטא רבות בכלי התקשורת, אמר בתחנת הרדיו של חמאס כי "כל שינוי בסטטוס קוו במסגד אל אקצא יגרום לרעידת אדמה באזור". לדבריו, "מתן הזדמנויות להתנגדות בגדה המערבית אינו אומר לעזוב אותה, וגם לא אומר שעזה תשתוק. אנחנו נגן על עמנו כשתידרש התערבות". כלומר, גם חמאס מאותת שאין בכוונתו להבליג על פגיעה במסגד אל אקצא במהלך חודש הרמדאן. במילים אחרות - אם ינסו אנשיו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להתפלל במהלך חג הפסח בהר, הדבר עלול להוביל להתלקחות.
על אף סימני השאלה הרבים, דבר אחד הולך ומתבהר: ההסלמה, אולי ביותר מזירה אחת, כבר כאן. ההתמקדות של ממשלת ישראל בתוכנית נתניהו-לוין אינה מסייעת לטיפול בה, אלא להיפך - היא מגבירה את הסכנה של התלקחות רבתי.