"מנסים לקרוע את החברה הישראלית רק בגלל שנאתם לממשלה": משפחות שכולות, שאיבדו את יקיריהן מ-7 באוקטובר, קיימו היום (חמישי) "הצהרה דחופה" בהר הרצל בירושלים, סמוך לקברי החללים, וביקרו את ההפגנות הסוערות נגד הממשלה שאירעו בתקופה האחרונה ואת "האלימות והרחובות הבוערים", בפרט בשבוע האחרון.

איציק בונצל, אביו של סמל-ראשון עמית בונצל ז"ל, שנהרג בהיתקלות עם מחבלים ברצועת עזה ב-6 בדצמבר, פתח את ההצהרה. "אנחנו עומדים פה, במקום הקדוש הזה, פנים אל פנים מול אלו שרוצים לדרוך לנו את המדינה, לנסות לקרוע את החברה הישראלית רק בגלל שנאתם לממשלה. את אותם הפורעים לא מעניין משפחות החטופים, החיילים שנלחמים בעזה ובטח שלא מעניין בננו שנפל על קידוש השם. אנחנו, המשפחות השכולות, לא נעמוד בצד ולא נאפשר להם לפגוע בסמלי שלטון. המיעוט הקולני לא יצליח לפלג את החברה הישראלית".
בונצל פנה למפגינים: "אם ההתפרעויות יימשכו אתם תאלצו אותנו לצאת לרחובות. במקום שנישב בביתנו ונתאחד עם הכאב לא נעצור, אנחנו נצא לרחובות, כל המשפחות השכולות ונעצור את ההשתוללות הזו, הפסיקו! אותנו לא תפלגו ואנחנו לא נסכים לפעולות האלה".
2 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות שכולות בהר הרצל
הצהרת משפחות שכולות בהר הרצל
הצהרת המשפחות בהר הרצל. "לא נעמוד מהצד ונאפשר למיעוט קולני לפלג בעם"
(צילום: שלו שלום)
יוני איתן, אביו של סגן נתנאל איתן ז"ל, לוחם ב-669 שמת מפצעיו ב-10 בדצמבר אחרי שנפצע קשה מפיצוץ מטען בקרבות בצפון רצועת עזה, סיפר שכששמע על המחאות בשבוע האחרון עם אשתו, "הזדעזע". "לא הבנתי מאיפה הדבר הזה בא. לשסע בנו שוב ושוב ובדרך כזאת של זוועה לנכס לעצמם מצוקה של משפחות", אמר איתן.
"אני יודע על מה נתי לחם. המורשת שלו נמצאת ואנחנו כולנו באחדות מדהימה - אבל יש פלג בעם שחושב קצת אחרת מאיתנו. יש לנו הזדמנות אחרי 2,000 שנה פעם ראשונה לאחדות אמיתית, אנחנו רוצים לפספס אותה? מה שחשוב לצאת לרחובות ולהוקיע בדרכים המקובלות, לא לשרוף, לא לאיים כי אלו לא דמוקרטים והם מתנהגים כעוסקים בטרור אזרחי. זה מקומם אותי כשאני רואה את הבן שלי. אני מרגיש שקוברים אותו בפעם השנייה".
אביחי ברזני, אביו של סמל-ראשון דביר ברזני ז"ל שנפל פעילות מבצעית בצפון רצועת עזה, פנה לתנועת המחאה "אחים לנשק": "המושג 'אחים לנשק' הוא מושג טהור וערכי - הכי רחוק ממה שרואים בהפגנות. עברתם כל גבול, תעצרו. בעת מלחמה, כולם עומדים זקופים מאחורי ראש הממשלה, הקבינט, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, אמ"ן, מאחורי כולם. כשהבנים שלנו נלחמו לא עניין אותם אם החייל שלצידם הוא ימני או שמאלני".
ברזני סיפר כי "המראות של ההפגנות והחזרה ל-6 באוקטובר מבעבעים לנו בנשמה. השיח המפלג, המשסע והמקטב, מימין ומשמאל, דתיים וחילונים. כבר שבוע שאנחנו מסתובבים עם ההרגשה: 'האם בשביל זה הבן שלנו קבור בהר הרצל? האם בשביל זה הוא מסר את נפשו?'". הוא התייחס גם לקריאות לעסקה "בכל מחיר", ופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולקבינט: "בכל פעם שאתם חושבים לעצור, תסתכלו בעיניים של הקורבנות שנרצחו, תסתכלו בעיניים של החטופים, תסתכלו בעיניים של 600 חללי צה"ל ובעיניהם של כל המשפחות השכולות ומשפחות החטופים - ותזכרו שאין לכם זכות לעצור עד השגת כל היעדים שהוגדרו, אנחנו איתכם מאוחדים".
2 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות שכולות בהר הרצל
הצהרת משפחות שכולות בהר הרצל
"המושג 'אחים לנשק' הוא טהור - הכי רחוק ממה שאנחנו רואים בהפגנות"
(צילום: שלו שלום)
אימו של סמ"ר דביר, טלי, הוסיפה: "כוחנו באחדותנו. אנחנו צריכים לזכור את זה. אסור לשרוף את המועדון כי יש לנו מדינה אחת, אין לנו מדינה אחרת. מותר להפגין, מותר להגיד דברים, אבל יש דרכי נועם ואפשר להביא את הדברים בצורה יפה ולקדם את המדינה שלנו הכי גבוה שאפשר. תזכרו את החיילים שלנו שנמצאים שם, תחזקו אותם, אל תפילו את הרוח שלהם".
ענבל פיטוסי, אימו של סמל-ראשון של ישי פיטוסי ז"ל, הצטרפה לקריאה: "אנחנו צריכים לזכור שרגע לפני המלחמה היינו על סף מלחמת אחים". לדבריה, "האויבים שלנו זיהו את החולשה הזאת וקמו עלינו לכלותינו. עכשיו הם מרגישים את החולשה הזאת ושום דבר לא ימנע מהם לעשות את זה שוב".
משה ניפוסי, אביו של לוחם הצנחנים סמל-ראשון יאיר ניפוסי ז"ל, שנהרג בקרב בצפון רצועת עזה, טען: "המצב לא מושלם במדינה, יש הרבה דברים שצריכים לתקן וכולם חושבים שצריך שינוי". לדבריו, "השינוי יבוא רק אחרי שננצח. לכולם יש כעסים, כל אחד ומה שדוחף אותו להפגנות. כשהאויב מבין שאנחנו פה רבים אחד עם השני אז הוא מעלה את המחיר. כל אחד צריך לנשוך את השפתיים, הבחירות יגיעו, אי אפשר לעצור את זה. אם אנחנו נשים לעצמנו מקלות ברגליים זה לא ייגמר טוב".

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים באירוע חתני בר ובת המצווה של ארגון יתומי צה"ל והתייחס למחאות המתגברות: "אני מזכיר לכולנו שהפילוג הפנימי הוא תמריץ גדול עבור אויבינו, שעוקבים אחריו בשמחה, במיוחד בימים המתוחים שאנו נתונים בתוכם וניצבים בפנינו. ולכן אסור לחזור ל-6 באוקטובר. בנפשנו הדבר".
הרצוג סיפר כי לפני מספר ימים הגיעה לבית הנשיא בירושלים בהפתעה רוחמה הרשקוביץ, אימו של רב-סמל-מתקדם יוסי הרשקוביץ שנפל בקרבות בעזה. "יוסי היה מנהל בית הספר 'פלך' בנים. מיכל ואני התרגשנו מאוד לפגוש אותה, ואפילו יותר התרגשנו כשהיא ביקשה מאיתנו, בדמעות, דבר אחד בלבד: לעשות הכול כדי לעצור את הקרע בעם. לעשות הכול כדי למלא את צוואתו של יוסי ולשמור על אחדות ישראל", אמר הרצוג.
 "זה מה שהעם רוצה ודורש כל הזמן: לא לחזור לשיח של 6 באוקטובר ובטח שלא תוך כדי המלחמה. ברור לכולנו שזכות ההפגנה והמחאה היא מזכויות היסוד בדמוקרטיה שלנו, ושהפגנות הן דבר הכרחי ונחוץ בחברה הישראלית", הוסיף. "אבל יש דרך איך להתווכח ואיך לחלוק, ויש דרך איך למחות, ואיך להפגין. אלימות היא קו אדום שאסור לחצות בשום פנים ואופן".