3 צפייה בגלריה
אליזבט צורקוב
אליזבט צורקוב
"ממשלת עיראק אכן מנהלת חקירה". צורקוב
(צילום: AFP PHOTO / Ahmad Mohamad)
ממשלת עיראק חוקרת את חטיפתה החוקרת הישראלית אליזבט צורקוב בבגדד, שמוחזקת בידי "גדודי חיזבאללה" העיראקיים. כך הודיע דובר הממשלה, באסם אל-עוודי. "ממשלת עיראק אכן מנהלת חקירה", אמר אמש (חמישי) אל-עוודי כשנשאל על הנושא בריאיון לערוץ הטלוויזיה העיראקי "אל-אהד".
הדובר הוסיף כי "בהתחשב ברמת המקרה והמורכבויות שלו, לא תהיה הצהרה רשמית בנושא זה לפני שממשלת עיראק תסיים את חקירתה ותגיע למסקנות. לאחר מכן יימסרו הודעות לעיתונות או עמדות רשמיות".

ראש הלשכה הביטחונית במיליציית גדודי חיזבאללה התייחס אמש לראשונה לחטיפתה של צורקוב, והציג אותה כסוכנת מוסד - חרף ההבהרות של ישראל שמדוברת בחוקרת שהגיעה לעיראק כחלק ממחקרה. לדבריו, "ההודאה של נתניהו בהימצאות אשת ביטחון ישראלית כאסירה בעיראק היא אינדיקציה מסוכנת מאוד. עלינו לטפל בהודאה הזו בצורה מדויקת ונחרצת. על גופי הביטחון העיראקיים לחשוף את הרשתות הקשורות בישראל. גדודי חיזבאללה יעשו מאמצים רבים כדי לעמוד על גורל האסירה או האסירים הציונים בעיראק. נפעל כדי לגלות עוד על אודות אותה כנופיה פושעות ואודות מי שמסייע לתנועה שמגיעה ממדינה שעמה אסור להיות בקשר".
לפי הדיווחים, צורקוב נחטפה לאחר שישבה בבית הקפה רידהא עלוואן בשכונת קראדה בבגדד ב-26 במרץ. ב"ניו יורק טיימס", דווח גם שהיא עברה ניתוח חירום בגב במדינה, מעט לפני שנחטפה. החוקרת שהייתה פעילה מאוד ברשתות החברתיות לא פרסמה פוסטים מאז 21 במרץ.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעיה האחרונים שלש אליזבט צורקוב לפני שנחטפה בעיראק
תיעוד מרגעיה האחרונים שלש אליזבט צורקוב לפני שנחטפה בעיראק
צורקוב יוצאת מבית הקפה, במרץ
הלילה פרסם ערוץ הטלוויזיה העיראקי "אל-ראבעה" את מה שכינה "התיעוד האחרון" של צורקוב. בסרטון, שצולם לכאורה במרץ השנה, ניתן לראות את צורקוב יוצאת מבית קפה בליווי אדם נוסף, לפני שנחטפה.
צורקוב הגיעה לעיראק עשר פעמים כחלק מהמחקרים שערכה, ובביקור העשירי, ב-19 במרץ, היא שוחחה עם מכון המחקר בוושינגטון שבו הייתה עמיתה. "הספיק לי מעבודת שטח", אמרה להם, "אני חוזרת". אבל שבוע לאחר מכן היא נחטפה בחזרה מבית הקפה. יותר משלושה חודשים עברו מאז, והיא עדיין מוחזקת על ידי המיליציה השיעית.
באותו מכון מחקר, New Lines Institute, שבמגזין שלו אף פרסמה מאמרים - קוראים לארצות הברית להתגייס למאמצים לשחרורה. האמריקנים, לפחות בפומבי, לא ממהרים. בתגובה לפניית ynet בנושא אמר משרד החוץ האמריקני: "אנחנו מודעים לחטיפה ומגנים חטיפת אזרחים פרטיים. אנחנו מפנים לתגובת הרשויות העיראקיות".

3 צפייה בגלריה
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
כתבה של צורקוב ב"ידיעות אחרונות", 2019
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
ההערכה בישראל היא שעניינה של צורקוב לא ייפתר בקרוב. אין צפי לשחרורה וניתן להעריך שישראל לא תנהל משא ומתן ישיר ולא תשלם עבור שחרורה כמו במקרים קודמים של חטיפת ישראלים. בינתיים, רואים בממשלת עיראק אחראית לשלומה.
עם זאת, מאז היוודע בישראל על החטיפה, מתנהלים מגעים שקטים בניסיון להביא לשחרורה בכמה ערוצים ובהם מול ממשלת רוסיה, הממשל האמריקני וגורמים נוספים. בישראל רומזים שהתקבל אות חיים מצורקוב ואפילו נמסר שמצבה טוב. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי החטיפה העלתה חשש שצורקוב תועבר לאיראן, אך אין סימן שהדבר קרה.