ראשי רשויות ערבים קוראים להחרים את הפגישה שאמורה להתקיים מחר (יום ראשון) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באמצעות הזום. את הפגישה יזם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, בתיאום עם יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות מודר יונס, אך ראשי רשויות בכירים בוועד טענו בפוסטים זועמים שמדובר בניצול פוליטי של אוזלת היד של הממשלה במאבק באלימות.
בין ראשי הרשויות שכבר הודיעו שלא יקחו חלק במפגש נמנים ראש מועצת כפר כנא, ראש העיר סכנין, ראש העיר עראבה, ראש מועצת כאוכב אבו אלהיג'א וראש העיר טירה. מנגד, כמה ראשי רשויות, שחלקם הזדהו בעבר עם הליכוד ותמכו בביבס, לוחצים לקיים את הפגישה כמתוכנן. ביבס מקדם הצעה לגרוע 15% מתקציב הפיתוח של הרשויות הערביות כדי לממן תוכניות למאבק באלימות ביישובים הערביים.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביקור קופת חולים כללית נצרת
בנימין נתניהו ביקור קופת חולים כללית נצרת
"אין צורך בדיון נוסף". נתניהו והעימותים על רקע הגעתו לנצרת
(צילום: EPA, AFP)
5 צפייה בגלריה
עימותים מחוץ לקופת החולים בנצרת
עימותים מחוץ לקופת החולים בנצרת
מפגינים נגד נתניהו בנצרת
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
ד"ר ייסף עואודה ראש עיריית כפר כנא
ד"ר ייסף עואודה ראש עיריית כפר כנא
"תוהה מדוע השיחה עם נתניהו הגיעה דווקא עכשיו". ראש מועצת כפר כנא
ראש מועצת כפר כנא, ד"ר יוסף עואודה, אמר כי "קיבלתי הזמנה רשמית להשתתף ביום ראשון בישיבה יחד עם נתניהו וראשי הרשויות המקומיות. בישיבה זו 'ידונו' בנושא הפשע בחברה הערבית. ראשית, כמו בכל מקום בעולם, האחריות למיגור הפשע והלחימה בכנופיות פליליות מוטלת על הממשלה והמנגנון המשטרתי שלה. ראינו את אותה ממשלה ואותה משטרה מצליחות לבצע את המוטל עליהן בחברה היהודית לפני כמה שנים. שנית, כל ילד בערים הערביות יודע שלמשטרה יש את השמות והמבנים של כל ארגוני הפשע למיניהם - שוק שחור, בית בושת, סחר בנשק, סחר בסמים וזנות".
"שלישית, מאז שנת 2000 - ובמיוחד לאחר אירועי אוקטובר במסגד אלאקצא - החברה שלנו ממשיכה לדמם. עשרים שנה היו עשרות מפגשים ודיונים, אך עדיין נופלים קורבנות. לכן החברה שלנו מאשימה את הממשלה ואת משטרתה באוזלת היד. כאן עלינו לתהות מדוע השיחה של נתניהו הגיעה דווקא עכשיו? אם המטרה היא הפשע בחברה שלנו, אז אני אומר שאין צורך בדיון נוסף. כל עוד שומעים דיבורים ולא רואים שחיקה בפשע, אין טעם במפגש כזה".
"אם המטרה היא קמפיין בחירות, אני לא מקבל את העובדה שאהיה שותף לניצול הדם של צעירינו בתעמולת בחירות. יחד עם זאת, עלינו להמשיך ולדרוש מהממשלה למלא את חובתה במעשים ולא בדיבורים, נהלים ודיונים. אני מצדיע לאנשי אום אל-פחם, טמרה, בסמת טבעון והנגב על התקוממותם נגד האלימות, וקורא לכל החברה שלנו לעשות אותו דבר".
5 צפייה בגלריה
עומר נסאר
עומר נסאר
"כבר 12 שנה נתניהו נמנע מלהילחם בפשע במגזר הערבי". ראש העיר עראבה
(צילום: משי בן עמי)
ראש העיר עראבה, עומאר נסאר, קרא גם הוא לחרם על הפגישה ואמר כי "לפגישה הזו יש ריח של בחירות, שכן ראש הממשלה מנסה ליצור במה נוספת בחברה הערבית שלנו ולקדם באמצעותה את המדיניות שלו. כבר 12 שנה הוא נמנע באופן שיטתי מלהילחם באלימות ובפשע שמשתוללות במגזר הערבי".
עם זאת, נסאר הוסיף כי "צריך להעביר למשרד ראש הממשלה ולכל הגורמים הרלוונטיים את עמדת הוועד של ראשי הרשויות ואת התנגדותנו הנחרצת להפחתה של 15% מתקציבי הפיתוח שהוקצו לנו כדי לממן את התוכנית. תקציבי הפיתוח הללו נמוכים מאוד".
החלטתם של ראשי הרשויות נובעת גם מקריאותיהם של אזרחים ערבים רבים שלא להשתתף במפגש עם נתניהו, וטענו שאחרי הבחירות נתניהו לא יבקר ביישובים הערביים ולא יתייחס לבעיותיהם. "111 נרצחו ונתניהו לא דיבר מילה", טען אחד מהם. "מה הוא יכול להוסיף עכשיו?". בנוסף, בחברה הערבית יש ציפייה שראשי הרשויות יגיעו גם להפגנות נגד האלימות - ולא רק יחרימו מפגש עם נתניהו.
5 צפייה בגלריה
עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא
עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא
"נתניהו הפקיר את האזרחים הערבים". עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא
הפעיל החברתי עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא אמר: "זה הזמן הנכון להעניש את נתניהו, ולא לשבת איתו ולשכוח את כל הפעולות שהוא נקט נגד האזרחים הערבים. אם זה בחוק הלאום, הריסות בתים, פשע וההתבטאות הוולגרית שהוציא נגד החברה הערבית. אני פונה לכל ראשי הרשויות הערביות למתוח ביקורת על זה שלא העביר תקציבים לרשויות המקומיות במטרה לקדם פרויקטים שונים. הוא הפקיר את כל האזרחים הערבים בכל כהונתו וזאת הזדמנות טובה ויעילה להעניש אותו בקלפיות".
לטענת התושבים, "גם ראשי הרשויות לא עשו צעדים למגר את תופעת האלימות. תמיד שומעים מהם רק נאומים. שיפסיקו לדבר ויתחילו לעבוד בשטח. שמענו קריאות להחרים את הפושעים, אבל תוך כמה ימים שוכחים הכול. הרבה אנשים, כולל מנהיגים בחברה הערבית, יושבים עם העבריינים לכוס קפה וארוחה".

נתניהו מחזר בימים האחרונים אחרי הקול הערבי, וביקר בין היתר בטירה, נצרת ובאום אל פחם. בנצרת הוא אף התייחס לאמירתו המפורסמת מבחירות 2015, שלפיה "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי", וטען כי "במשך שנים גורמים פוליטיים עיוותו את דבריי בבחירות של 2015. אמרתי אז ואומר גם היום - כוונתי לא הייתה להזהיר מעצם ההצבעה של אזרחי ישראל הערבים. כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, צריכים להצביע. כוונתי הייתה להתריע נגד הצבעה לרשימה המשותפת". עם זאת, נתניהו הזהיר מפורשות באותו סרטון כי "המצביעים הערבים" הם שנעים ב"כמויות אדירות לקלפי", ולא הזכיר כלל את הרשימה המשותפת.
נתניהו המשיך לתקוף את הרשימה המשותפת: "אחרי כמה שנים כולכם ראיתם שהרשימה המשותפת התנגדה לארבעה הסכמי שלום היסטוריים שהבאתי עם ארבע מדינות ערב. זה לא ייאמן, הרשימה המשותפת התנגדה להסכמים היסטוריים שמקרבים יהודים וערבים אחד לשני כפי שלא קרה בתולדות מדינת ישראל. לכן, מיד לאחר הבחירות הזמנתי נציגים מהחברה הערבית והתנצלתי אם דבריי הובנו לא נכון".
לקראת הביקור בנצרת הפגינו כמה מתושבי העיר וחברי כנסת מהרשימה המשותפת. כמה מהמוחים, בהם חברת הכנסת לשעבר חנין זועבי, התעמתו עם המשטרה ובעקבות כך 10 מהם נעצרו. בהפגנה הונפו גם דגלי פלסטין, וחלק מהנוכחים טענו לאלימות קשה מצד המשטרה. כמה מחברי הרשימה המשותפת שנכחו בהפגנה הורחקו מהמקום. ח"כ סונדוס סאלח נפגעה בעימותים ופונתה לקבלת טיפול רפואי.
נתניהו, שניהל בעבר באמצעות שליחיו מגעים עם יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס, ביקר לאחרונה גם בטירה ובאום אל פחם ולא הסתיר את רצונו לקבל תמיכה מהחברת הערבית. בריאיון ל-ynet בתחילת החודש באום אל פחם, אמר נתניהו: "אני רוצה תמיכה שלכם כי אני רוצה לתת לכם. אני כבר נותן, מגיע לכם. לא בחסד, בזכות".