אולי לא הייתה המחשה טובה יותר, ועגומה יותר. שעה קלה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח בראיון ל-ynet להגביר את המאמצים למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, גבר בן 56 נדקר למוות בקטטה בטירה שבה נדקר ונפצע גם בנו הצעיר. זהו הרצח השני השנה במגזר, והיא רק מתחילה.
בראיון שהעניק אתמול (שישי) נתניהו לכתבנו חסן שעלאן, במהלך ביקור במרכז החיסונים באום אל פחם, הוא הכריז כי לקראת הבחירות הוא מתכוון לפנות לקול הערבי ומעוניין בתמיכתו, ואף תהה מדוע בארץ לא יכולים הערבים והיהודים להתחבק "כמו בדובאי".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
נתיהו בביקור במרכז החיסונים באום אל פחם
(צילום: חסן שעלאן)
דבריו התקבלו בחשד רב בקרב התושבים ומנהיגי הציבור הערבי שעמם שוחחנו. "הממשלה הזו מפקירה אותנו מכל הבחינות", אמר לנו מוחמד מחאמיד, תושב אום אל פחם. "זה ביקור פוליטי, הוא בא בשביל הקולות. אנחנו לא נשכח לו שהוא אמר 'הערבים נוהרים לקלפיות'. נתניהו זה נתניהו. נתניהו הוא מוכר, לא ימין ולא שמאל".
נתניהו טען בראיון כי עשה עבור הציבור הערבי יותר מכל ראש ממשלה אחר, והזכיר כפי שהוא עושה פעמים רבות את אישור תוכנית החומש, ב-2015, לצמצום הפערים במגזר הערבי. "אני ראש הממשלה הראשון בישראל שהביא 15 מיליארד שקלים לציבור הערבי ואתם מרגישים את זה בתשתיות, בשירותים", אמר נתניהו.

הוא הבטיח לקדם כעת "תוכנית כוללת" נוספת, שבמסגרתה יוקמו תחנות משטרה נוספות ביישובים הערביים, בנוסף לשמונה שכבר נפתחו לדבריו. "כשיש לך רשת צפופה של תחנות משטרה זה יישוב מגן על יישוב, אבל גם עוד מודיעין, עוד שוטרים, אני רוצה עוד אמצעים. קבעתי פגישה עם השר לביטחון פנים ביום ראשון, שבה אני רוצה תוכנית מרבית נוספת", אמר נתניהו.
ביקורו של נתניהו באום אל פחם, שבמהלכו הוא הצטלם עם מי שתואר כמתחסן המיליון בישראל נגד קורונה וקרא לציבור הערבי שלא להישמע ל"פייק ניוז" ולקבל את הזריקה, הגיע יום לאחר שנתניהו ביקר גם בטירה, שם אירע אתמול אותו רצח. התושבים שעמם דיברנו לא השתכנעו מההבטחות.
"נתניהו מבקר בערים ערביות כדי לקבל תמיכה פוליטית", אמר הפעיל החברתי עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא. "הוא לא עשה כלום לטובת מיגור הפשיעה והרציחות. שפיכות הדמים נמשכת והוא עושה את עצמו כאילו הוא לא יודע כלום. צר לי מאוד שהוא מתעלם מהשאלות בעניין הסבל של האזרחים הערבים. במקום שיפעל לקידום תוכנית מקצועית למיגור הפשיעה הוא ממשיך להפקיר את החברה הערבית. את ההטעיות שהוא עושה בימים אלו לא נקנה. גם אם נסתכל על התשתיות בשכונות ובכבישים ראשיים אפשר להבין את המציאות האמיתית. זה סבל מכל הבחינות".
3 צפייה בגלריה
מוחמד מחאמיד
מוחמד מחאמיד
מוחמד מחאמיד. "לא נשכח לו שאמר 'הערבים נוהרים לקלפיות'"
ראש עיריית אום אל פחם, ד"ר סמיר סובחי, אמר כי היה מאוכזב מעט מכך שנתניהו לא התייחס באופן ממושך לסוגיית האלימות בביקור שערך במתחם החיסונים. "האימהות בוכות, אין להן תקווה", אמר סובחי. הוא אמר שלקראת הבחירות יש לנתניהו "הזדמנות פז" להתייחס ל"זעקת האימהות הערביות", כלשונו.
"אצלנו לצערי הרב יש כל יום נרצחים. אני לא מנקה את עצמנו כחברה מאחריות להמון דברים, אבל לממשלה, למדינה, למשטרה - יש אחריות. לצערי הרב, המשטרה והמדינה לא לוקחות על עצמן אחריות כפי שהן לוקחות אותה בחברה היהודית", אמר סובחי.
3 צפייה בגלריה
עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא
עבד אלסתאר שאהין חאג' יחיא
"אלו הטעיות, לא נקנו אותן". עבד אלסתאר חאג' יחיא
ראש העיר הוסיף: "בוא נדבר על אחוז הפענוחים בחברה הערבית לעומת החברה היהודית. הדברים צועקים לשמיים. לצערי הרב, גורם ההרתעה לא קיים אצלנו". סובחי, אגב, התלונן על כך שלא קיבל התראה מראש על הביקור של נתניהו בעירו, ואמר שכראש עיר הרגיש מחויבות להתייצב שם לצד רה"מ, אף שרבים מבני עירו התנגדו לכך. "שוחחתי איתם והבהרתי להם את עמדתנו. אנחנו לא באים לתמוך באף איש. באנו לתמוך באנשים ולעודד חיסונים בעיר וכראש עיר אני חייב לפגוש את ראש הממשלה שמבקר בעיר שלי".
פורסם לראשונה: 22:51, 01.01.21