6 צפייה בגלריה
גיא רופא מנחם אלקלעי
גיא רופא מנחם אלקלעי
גיא רופא מנחם אלקלעי
(מתוך פייסבוק, מתוך אתר שיבא)
אחרי חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על הגינקולוגים שפגעו מינית לכאורה במטופלות, ד"ר גיא רופא ופרופ' מנחם אלקלעי, בדקנו מה העונשים שקיבלו בעבר רופאים שפגעו מינית מבתי המשפט ומה עשה משרד הבריאות? שר הבריאות רשאי להתלות את רישיונם של בעלי מקצועות רפואיים מורשים מכמה סיבות: עקב רשלנות רפואית, בעל המקצוע סובל ממחלה גופנית או נפשית שיש בה כדי לסכן החולה המטופל על ידיו או שבעל המקצוע הורשע בפלילים שיש בהם כדי להשליך על עיסוקו ברפואה.
6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
המשרד בראשותו יתערב? הורוביץ
(צילום: יאיר שגיא)
אם מתנהלת חקירה פלילית, משרד הבריאות מנוע מלהגיש קובלנה, אך ישנם מקרים בהם לא מתנהלת חקירה פלילית נגד הרופא, ומשרד הבריאות יכול לפתוח בהליכים נגדו. משרד הבריאות יכול לפתוח בהליך משמעתי ולהתנות את רישיונו של הרופא, רק כשיש עבירה חמורה כמו הריגה. עוד יכול המשרד לשלול את רישיונו לאחר כתב אישום.
במהלך השנים הושעו עשרות רופאים בעקבות תלונות על פגיעות מיניות, כשלחלקם הרישיון בוטל לצמיתות. במאי 2018 למשל, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד ד"ר מאיר למפיט, רופא ילדים בן 66 מתל אביב, וייחסה לו עבירות של מעשי סדום בשני נערים בני 15 - לאחד מהם הוא שילם בתמורה 500 שקלים. מאז הותלה מינהלית רישיונו של למפיט לעסוק ברפואה.
6 צפייה בגלריה
מאיר למפיט רופא ילדים החשוד בהטרדה מינית
מאיר למפיט רופא ילדים החשוד בהטרדה מינית
רופא ילדים מאיר למפיט. רישיונו נשלל לצמיתות
(צילום: מוטי קמחי)
במסגרת הסדר טיעון, למפיט הודה במעשה הסדום ובעבירה המתארת למעשה אדם המקבל שירות של מעשה זנות מקטין, שעונשה עד חמש שנות מאסר. בית משפט השלום בתל אביב גזר עליו 12 חודשי מאסר בפועל ביוני 2020. עוד נגזרו עליו 10 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי של 7,500 שקלים שאותם הוא ישלם לכל אחד מהנערים שבהם הוא פגע, אחרי שהורשע בעבירות מין נגד קטינים.
השופטת נועה תבור אמרה בגזר הדין: "הנאשם הורשע על פי הודאתו בנובמבר 2018 בשני אירועים נפרדים. ביצוע עבירות מין בקטינים הוא פגיעה קשה בערכים ובהגנה על גופם ונפשם של בני אדם, וביתר שאת של קטינים. מדובר בצעירים שבשל גילם נמצאים בתהליך גיבוש הזהות העצמית. הפסיקה מתארת את הנזק שנגרם לקטינים במעשים אסורים שבוצעו בהסכמה. הנחת המוצא היא שהפרת התום והאמון שמאפיינים ילדים ביחסם עם בוגרים, חוסר היכולת להתנגד לכוח המניפולציה ופחד מחשיפה, מותירים בהם צלקות נפשיות עמוקות".
"פער הגילים במקרה זה הוא נתון מפתח הצועק 'ניצול' - נערים בני 15 ונאשם בן 65. מדובר ב-50 שנים שמפרידות ביניהם. הפרש הכוחות הברור מלמד כי הוא התעלם מכל מה שהוא יודע היטב על עולמם של המתבגרים. הוא שילם כסף עבור מפגש עם אחד מהם, מדובר במעשים מתוכננים", ציינה השופטת. המשטרה גבתה עדויות משני הנערים ובהמשך נערכו עימותים ביניהם לבין רופא. האחרון הודה שהוא נפגש עמם, אבל הכחיש בחקירה שידע שהם קטינים ונמנע מלהשיב לשאלה אם קיים עמם יחסי מין.
המעשים שבגינם הוגש כתב האישום התגלו בעקבות דיווח של "צייד הפדופילים" אבי דוביצקי, שפועל מחו"ל לאיתורם ברשת. דוביצקי התכתב עם הרופא באינטרנט, בעוד כשהוא מתחזה לנער בן 15, והם קבעו להיפגש. למפיט נעצר במועד ובמקום שנקבע לאותו מפגש.
בעקבות הרשעתו של ד"ר למפיט במעשים שיוחסו לו והעונשים שנגזרו עליו, הגיש המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר פרופ' איתמר גרוטו, קובלנה מתוקנת נגדו על כך שגילה התנהגות שאינה הולמת רופא מורשה והורשע בעבירה פלילית, לפקודת הרופאים בכך "שיצר קשר עם קטינים, ביצע בהם מעשי סדום במספר מקרים וכן גרם למעשי סדום, וכמו כן קיבל שירותי מין מקטין תמורת תשלום". במאי 2021 השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב החליט בוועדת המשמעת של משרד הבריאות לבטל את רישיונו לעיסוק ברפואה לצמיתות.

הרופא הצבאי שביצע מעשים מגונים בחיילות

ד"ר אלכסנדר ז'וקוב שימש כרופא צבאי במרפאה במפקדת אוגדה 340. בחדשים ספטמבר – נובמבר 2012, במהלך בדיקתן של שבע חיילות, ביצע בהן הנקבל מעשים מגונים. בין היתר, דרש מהן הנקבל להסיר פרטי לבוש שונים, הכניס את ידיו מתחת מכנסיהן ותחתוניהן של החיילות, שלא לצורך, וכן לחץ ונגע באבר המין שלהן. מעשים אלה בוצעו על-ידו ללא כל קשר לתלונותיהן הרפואיות של החיילות ולא כחלק מהבדיקה הרפואית, אלא לשם גירוי או סיפוק מיניים.
6 צפייה בגלריה
חיילת בהר דב
חיילת בהר דב
הכניס את ידו למכנסי החיילות, ללא קשר לתלונותיהן הרפואיות. ארכיון
(צילום: EPA)
באפריל 2014 הוגש נגדו כתב אישום בגין מעשיו אלה לבית הדין הצבאי מחוז מרכז ובו יוחסה לו עבירה של מעשה מגונה. במסגרת הסדר טיעון שהושג בין הצדדים, נדון הנאשם לשישה חודשי מאסר, מתוכם שלושה חדשים בכליאה ממשית ושלושה חדשים בעבודה צבאית, וכן 24 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים.
"הנאשם נכשל בביצוע מעשים חמורים מאוד שפגעו פגיעה קשה באמון שחייב לשרור בין כל מטופל ומטפל", נכתב בכתב האישום. "הנאשם ניצל למעשה את האמון שנתנו בו המתלוננות לצורך ביצוע עבירות חמורות שפגעו בגופן של המתלוננות, בכבודן ובנפשן. מעשים אלה אף פוגעים באמון של חיילי צה"ל במערכות הרפואה הצה"ליות ובצה"ל בכלל".
בעקבות הרשעתו של ד"ר ז'וקוב בבית הדין הצבאי, הגיש המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, ד"ר בעז לב, קובלנה נגדו על כך שהורשע בעבירה פלילית לפקודת הרופאים. ד"ר ז'וקוב הודה באשמה, ובפני הוועדה נשמעו טיעונים לעונש בלבד. הוועדה קבעה כי "הנקבל לא לקח אחריות ולא הפנים את מעשיו החמורים". במאי 2016 הוועדה המליצה בפני שר הבריאות להתלות את רישיונו של של ז'וקוב לתקופה של עשר שנים. השופט בדימוס אמנון שטרשנוב אימץ על החלטת הוועדה ורישיונו של ז'וקוב מלעסוק ברפואה נשלל למשך עשר שנים.

הסטאז'ר ששיקר

ד״ר חאלד עכריה היה סטאז'ר בבית החולים וולפסון בחולון. בדצמבר 2018 הוא ישב בחדר לקיחת דמים עם מ', ששימשה סייעת רפואית ועם מתנדבת בשם ש'. מ' בקשה מעכריה שילמד אותה איך לפתוח עורק פורמלי, והוא הניח את ידו על אבר מינה. מ' אמרה לו להעיף את ידו, והוא עשה כן. מספר ימים לאחר מכן, צעק עכריה על המתלוננת, בנוכחות אחרים, והאשים אותה בעיכוב מתן טיפול למטופלת.
במאי 2018 נחקר עכריה באזהרה בנציבות ששירות המדינה בגין אירועים אלה, וביוני 2020 הוגש נגדו כתב אישום לביה"ד למשמעת של עובדי המדינה. שנה קודם לכן, במהלך ההליך המשמעתי נגדו, קיבל עכריה רישיון קבוע לעסוק ברפואה. מאוחר יותר, בספטמבר 2020 סימן עכריה בטופס קבלה לעבודה, כי לא מתנהל נגדו הליך משמעתי. בינואר 2021 הועמד עכריה לדין משמעתי בפני בית הדין למשמעת של עובדי המדינה.
הוא הורשע על סמך הודאתו, והוטלו עליו העונשים הבאים: נזיפה חמורה; פיטורים לאלתר מהמרכז הרפואי לגליל, בו הועסק; ופסילה לשירות המדינה (לרבות משרד הבריאות), למשך שנה אחת. בנוסף, הנקבל התחייב לפצות את המתלוננת בסך 5,000 שקלים. באוגוסט 2021 הגישה ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר ורד עזרא, קובלנה נגד עכריה, על כך שבמעשיו המתוארים לעיל גילה התנהגות שאינה הולמת רופא מורשה.
הצדדים הגיעו לידי הסכמה ולפיה, יודה עכריה במיוחס לו בכתב הקובלנה, והם ימליצו בפני הוועדה להטיל עליו אמצעי משמעת של התליית רישיון למשך ארבעה חדשים. טרם עריכת הסדר הטיעון, ביקש וקיבל התובע את עמדת המתלוננת, אשר תיארה את הטראומה הקשה ממנה היא סובלת עד היום כתוצאה מהמעשה, ועל כן היא מבקשת להטיל על עכריה שמונה חודשי התליית רישיון. בחודש האחרון החליטה ועדת המשמעת בראשות של השופט בדימוס סטרשנוב כי לאחר שיקול ושקלול מכלול נסיבות המקרה – רישיונו יתלה לשמונה חודשים מינואר 2022.

הורשע במעשים מגונים, נכלא - ורישיונו הותלה לחודשים בודדים

באפריל 2021 הורשע הגינקולוג ד"ר בני שכטר במעשים מגונים בשלוש מטופלות - בנות 20, 32 ו-33. הוא נעצר לראשונה בסוף 2015, אחרי תלונה של מטופלת, ושוחרר זמן מה לאחר מכן, אך המשטרה המשיכה בחקירה סמויה ואיתרה תלונות נוספות.
6 צפייה בגלריה
הנאשם בני שכטר
הנאשם בני שכטר
הנאשם בני שכטר
(צילום: מוטי קמחי)
שכטר שימש גם סקסולוג במקצועו, ועבד בבית החולים מאיר בכפר סבא ובמרפאות פרטיות. על פי האישום הוא השיג את הסכמת הנשים למעשים אחרי שטען בפניהן שמדובר בחלק מן הטיפול הנדרש. בשני מקרים, נטען, הוא השתמש במכשיר רטט שנועד לדרג את רמת ההנאה של המטופלת. הפרקליטות דרשה עונש חמור יותר מזה שגזר בית המשפט של 30 חודשי מאסר ועונש מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בגובה 145 אלף שקלים.
על פי האישום נגדו, שכטר ביצע את העבירות בנשים שהגיעו לקבל ממנו טיפול לאחר שהתלוננו על כאבים בעת קיום יחסי מין. נטען כי רימה את שלוש המטופלות וטען כי מדובר בהליכים וטיפולים רפואיים הנדרשים לבדיקתן. לאחר שהנשים נתנו לו את הסכמתן, הוא ביצע בהן את העבירות המיוחסות לו. הוא הורשע כי השתמש במכשיר רטט במטרה להביאן לעוררות מינית, וביקש מהן לדרג "את רמת העוררות או ההנאה בה הן מצויות".
אחרי הגשת האישום, המליצה ועדת המשמעת להגביל את עיסוקו של שכטר כרופא נשים, בתנאי שבכל מהלך טיפולו עם מטופלות, יהיה נוכח בחדר אחות או אח והוא לא יעסוק בסקסולוגיה, עד לסיום ההליך המשמעתי. מנכ"ל משרד הבריאות קיבל את ההמלצה באפריל 2017. באוקטובר 2020, מיד לאחר פרסום הכרעת הדין, ביקשה הוועדה להחמיר את ההגבלות להתלייה זמנית של הרישיון לשישה חודשים ובקשתה התקבלה.

המטופל תיעד מעשה סדום, הנוירולוג נידון ל-4 שנות מאסר

בית המשפט גזר במרץ 2021 ארבע שנות מאסר בפועל על הנוירולוג ליאור וולצ'ק שביצע מעשי סדום ומעשים מגונים במטופל. בנוסף, קבע בית המשפט המחוזי בבאר שבע כי הרופא ישלם פיצוי למתלונן בסך 50 אלף שקל.
6 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
מעשי הנוירולוג תועדו, הוא נשלח לארבע שנות מאסר
(צילום: shutterstock)
המטופל, כיום בן 27, הגיע ב-2018 למרפאתו של וולצ'ק בדרום בעקבות כאבי גב בשל תאונה. לפי כתב האישום, וולצ'ק בדק אותו באזורים אינטימיים, וכך עשה בפגישה נוספת לאחר מכן. כחודשיים לאחר מכן פגש הנוירולוג את הצעיר במרפאה אחרת וביצע בו מעשה סדום. המעשה תועד במצלמה נסתרת שנשא עמו המטופל, לאחר שחבר המליץ לו לתעד את הדברים בעקבות הפגישות הראשונות ביניהם.
הרופא טען כי מדובר היה ביחסים בהסכמה, אך בית המשפט דחה את גרסתו. הפרקליטות ציינה כי עבירות מין שוללות מהקורבן את הזכות הבסיסית לאוטונומיה על גופו, ופוגעות בצנעתו ובכבודו, ולכל אלה נלווה במקרה הזה גם רכיב המרמה. במקרה של וולצ'ק העבירות חמורות שכן מדובר ברופא שמבצע עבירות מין במטופל, תוך ניצול האמון שניתן בו, כאשר המטופל מצוי במצב של חוסר אונים והיעדר שליטה.
"במעשיו מעל הנאשם באתיקה הרפואית ופגע בקודש הקודשים, במקצוע הרפואה שהינו בעל ערך חברתי מהמעלה הראשונה", אמרו בפרקליטות. עוד טענה התביעה כי וולצ'ק ראה במתלונן "טרף קל" שניתן לנצלו מבלי שיבין את ההקשר המיני במעשים. ועדת המשמעת של משרד הבריאות המליצה להתנות את רישיונו עד לסיום ההליך המשפטי נגדו.

הרופא ניצל את תמימות המטופלת הבתולה - רישיונו נשלל

בנובמבר 1999 הגיש ד"ר בועז לב ששימש כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות קובלנה מתוקנת לשר הבריאות על ד"ר יצחק יאטצה אחרי שהורשע בעבירה של מעשה מגונה ועבירה של אינוס ונגזרו עליו 32 חודשי מאסר, מתוכם 20 חודשי מאסר בפועל. יאטצה ערער לעליון, וזה דחה את ערעורו.
המתלוננת סיפרה בבית המשפט כי פנתה ליאטצה בשל כאבי גרון וכאבי ראש שתקפו אותה. לאחר שביצע יאטצה את הבדיקות, הוא שאל אם היא מקיימת יחסי מין. לאחר שהמתלוננת השיבה בשלילה, ואף ציינה כי הינה בתולה, ביקש ממנה יאטצה להוריד מכנסים ותחתונים, מישש את הבטן שלה ואת איבר מינה והחדיר את אצבעותיו לאיבר מינה בטענה כי הוא בודק את רחמה. ועדת המשמעת החליטה לאור הרשעתו בבית המשפט, לשלול את רישיונו לצמיתות.