הזכיר את איראן והסכמי השלום האחרונים, אך נמנע מלהתייחס לסוגיה הפלסטינית: ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב (יום ד') הודעת ברכה מצולמת לכבוד השבעת ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב ה-46 וקמלה האריס לתפקיד סגנית הנשיא.
"הנשיא ביידן, יש בינינו ידידות אישית חמה במשך עשרות רבות של שנים. אני מצפה לעבוד איתך כדי לחזק עוד יותר את הברית בין ארצות הברית לישראל", אמר נתניהו בברכה שפורסמה כמה דקות אחרי טקס ההשבעה על מדרגות הקפיטול בוושינגטון.
נתניהו הוסיף כי הוא מצפה "להמשיך ולהרחיב את השלום בין ישראל לעולם הערבי ולהתמודד עם האתגרים המשותפים, בראשם האיום האיראני. אני מאחל לכם הצלחה רבה. אלוהים יברך את ארצות הברית של אמריקה. אלוהים יברך את ישראל".
4 צפייה בגלריה
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
נתניהו וביידן

גם שר הביטחון בני גנץ פרסם ברכה מצולמת. "אני מברך את הנשיא ג'ו ביידן, ידיד של ישראל, סגנית הנשיא קמלה האריס וממשל ביידן כולו", ציין גנץ. "זהו רגע ייחודי עבור ארה"ב והעולם כולו.
"ארה"ב וישראל במיוחד חולקות מטרות ואתגרים רבים כעת - התמודדות עם התוקפנות האזורית של איראן ושאיפותיה הגרעיניות, מאבק בארגוני טרור וכוחות שחותרים תחת היציבות האזורית, הרחבת תהליכי הנורמליזציה ומציאת פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני".
גנץ אמר עוד: "אני מצפה לעבוד עם ממשל ביידן וידידיי בפנטגון כדי להתמודד עם האתגרים האלו. אני בטוח שהברית החזקה בינינו והמחויבות ההדדית בין המדינות יסייעו לקידום הערכים הדמוקרטיים המשותפים שלנו, יהפכו את המזרח התיכון ליציב יותר, ואת העולם לשקט ובטוח".

אל שורת המברכים הצטרף נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. "ברכת העם בישראל שלוחה לך עם השבעתך כנשיאה ה-46 של ארצות הברית. מיטב הברכות לך, לסגנית הנשיא, לבני משפחותיכם ולכל העם האמריקני ביום חשוב זה", ציין ריבלין.
יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, צייץ: "ברכות והצלחה לנשיא ג'ו ביידן ולסגניתו קמלה האריס. אנחנו מצפים לעבוד איתכם בשנים הקרובות כדי לחזק את הקשרים המיוחדים בין שתי המדינות ולקדם את הערכים המשותפים שלנו".
גם יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער בירך: "הנשיא ביידן, אני מצפה לעבוד איתך כדי לחזק את הברית בין ארה"ב לישראל ואת התמיכה הדו-מפלגתית בישראל".
שגריר ישראל באו"ם והשגריר המיועד בוושינגטון גלעד ארדן אמר: "אני מברך את הנשיא ביידן ואת סגנית הנשיא האריס לרגל השבעתם ההיסטורית. היחסים בין ישראל לארה"ב הם עמוקים וחזקים זה שנים רבות, ואני כשגריר הנכנס מצפה לעבוד עם הממשל החדש ולחזק את היחסים עוד יותר. הנשיא ביידן וסגנית הנשיא האריס, אזרחי ישראל מצפים לביקורכם בירושלים. מזל טוב".
השגריר הנוכחי רון דרמר, שייצג את ישראל בטקס ההשבעה, אמר: "ברכות לנשיא ביידן ולסגנית האריס. ישראל מצפה לעבוד איתכם בשיתוף פעולה הדוק כדי לחזק את הברית בין שתי המדינות ולקדם ביטחון, שגשוג וש

4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בנאום ההשבעה
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס מושבעת לתפקיד סגנית נשיא ארה"ב
קמלה האריס מושבעת לתפקיד סגנית נשיא ארה"ב
השבעת האריס לתפקיד סגנית הנשיא
(צילום: AP)
בנאום ההשבעה שלו התייחס הנשיא האמריקני החדש לסוגיות פנים-אמריקניות ולא הזכיר כלל נושאים שקשורים למזרח התיכון. אנתוני בלינקן, שצפוי לכהן כמזכיר המדינה תחת ביידן, אישר אמש כי הממשל החדש מוכן לחזור למשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין - בתנאי שטהרן תעמוד במחויבויותיה.
יחד עם זאת הוא הבהיר: "זוהי חובתנו הדחופה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". בלינקן ציין כי הוא מתכוון להתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ על חזרה להסכם גרעין עם איראן.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. הצהרה בעד פתרון שתי המדינות
(צילום: רויטרס)
בשימוע שנערך לו בסנאט לקראת אישור מינויו אמר בלינקן: "נשתמש בכך כנקודת פתיחה, עם בעלות בריתנו ושותפינו ששוב יהיו באותו צד כמונו, כדי לחתור להסכם חזק יותר שיחזיק מעמד". הוא ציין כי לפי דו"חות שפורסמו, "זמן הפריצה" של איראן לפצצה גרעינית ירד משנה, לשלושה-ארבעה חודשים.
בהתייחסו לישראל אמר מזכיר המדינה המיועד כי "הדרך להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ולתת לפלסטינים את המדינה שהם זכאים לה היא באמצעות פתרון שתי המדינות". עם זאת הוא הוסיף כי פתרון זה "מאוד מאותגר" לפי שעה, וקשה לראות סיכוי שהוא יתקדם בזמן הקרוב.
בלינקן ציין הלילה כי הממשל הדמוקרטי של ביידן לא ישנה את החלטתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ - וימשיך להכיר בירושלים כבירת ישראל. כפועל יוצא מכך, אמר בלינקן שגם השגרירות האמריקנית תישאר בירושלים ולא תוחזר לתל אביב, שם ממשיך לפעול סניף של השגרירות.