2 צפייה בגלריה
קמפיין הליכוד עם סיסמה חוזרים לחיים שמחקה את קמפיין ה חיסונים של משרד הבריאות עתירה של עמותת אחריות לאומית ל ועדת הבחירות המרכזית
קמפיין הליכוד עם סיסמה חוזרים לחיים שמחקה את קמפיין ה חיסונים של משרד הבריאות עתירה של עמותת אחריות לאומית ל ועדת הבחירות המרכזית
קמפיין הליכוד לצד מודעת משרד הבריאות
בג"ץ דחה היום (ו') ברוב קולות את עתירת הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו נגד החלטת יו"ר ועדת הבחירות השופט עוזי פוגלמן, שאסר עליהם להשתמש בסלוגן קמפיין החיסונים של משרד הבריאות "חוזרים לחיים". שני שופטים התנגדו לעתירה, ושופט אחד נותר בדעת מיעוט.
השופט פוגלמן קיבל ביום שלישי את עתירת עמותת "אחריות לאומית", שעליה פורסם לראשונה ב-ynet, וקבע כי הליכוד ונתניהו לא יוכלו להשתמש בסלוגן המזוהה עם מבצע החיסונים.
ביום רביעי עתרו הליכוד וראש הממשלה לבג"ץ, וטענו כי ההחלטה מגבילה את חופש הביטוי הפוליטי. "ההחלטה מבוססת על פרשנות מרחיקת לכת, שלא העניקה משקל לזכות החשובה של המועמדים לחופש ביטוי פוליטי ולזכות של העותרים לקיים שיח הסברתי עם הבוחרים", נכתב בעתירה.
עוד ציינו הליכוד ונתניהו כי "המדינה לא הוכיחה כי הסלוגן 'חוזרים לחיים' הוא נכס נושא זכויות וכי הזכויות בו שייכות למדינה, ונמצא שממילא אין מקום כלל לדון בשאלה האם הליכוד הפר זכויות של המדינה בנכס".

"עשוי לפגוע באמון הציבור בשירות הציבורי"

השופט דוד מינץ, שהתנגד לעתירה יחד עם השופטת דפנה ברק-ארז, ציין בפסק הדין כי "דומה כי החלטת יו"ר ועדת הבחירות לפיה הסיסמה 'חוזרים לחיים' היא 'נכס בלתי מוחשי' היא החלטה המבטאת איזון ראוי בין חופש הביטוי לעיקרון השוויון והתכליות הנוספות העומדות בבסיס חוק תעמולת בחירות.
"השימוש של מפלגת הליכוד עלול ליצור רושם כי מסע הפרסום הממשלתי הוא מטעם מפלגה פוליטית. שימוש בסיסמה 'ממשלתית' עשוי גם לפגוע באמון הציבור בשירות הציבורי. באמצעות שימוש בסיסמה, מפלגת הליכוד עושה שימוש בנכסים שנועדו לציבור כולו, למטרה שלא נועדו לה. קמפיין מפלגת הליכוד רוכב על המשאבים שהושקעו זה מכבר על ידי משרד הבריאות מכספי הציבור".
2 צפייה בגלריה
"יתרון לגיטימי למשתמש". השופט שטיין
"יתרון לגיטימי למשתמש". השופט שטיין
"יתרון לגיטימי למשתמש". השופט שטיין
מנגד, השופט אלכס שטיין שנותר בדעת מיעוט סבר כי דין העתירה להתקבל: "מפלגת הליכוד עשתה שימוש בסלוגן זה בתעמולת הבחירות הנוכחית שלה במטרה להעביר לציבור הבוחרים מסר המזהה את ה'חזרה לחיים' עם פועלו של ראשה וראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו.
"אם הסלוגן הוא בגדר 'נכס של גוף מבוקר' מדובר בתעמולת בחירות אסורה שאותה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית חייב למנוע על ידי הוצאת צווים מתאימים. מאידך, אם הסלוגן איננו בגדר 'נכס של גוף מבוקר', מדובר בחופש ביטוי מוגן ובתעמולת בחירות מותרת, שליו"ר ועדת הבחירות אין סמכות למנעה".
עוד ציין השופט שטיין: "איש לא טען – וממילא לא הוכיח – שהסלוגן שבו עסקינן פותח מעיקרו כדי לשרת אינטרס תעמולתי של מפלגת הליכוד והעומד בראשה. סבורני כי הסלוגן איננו בגדר 'נכס' אסור לשימוש תעמולתי.
"היתרון היחסי שראש הממשלה ומפלגת הליכוד מפיקים מחיבורו לסלוגן איננו נובע מהסלוגן עצמו, אלא מפועלו של ראש הממשלה כאחד האחראים למבצע ההתחסנות, שאותו ראש הממשלה מבקש להציג בפני הבוחרים – ועל כן מדובר ביתרון לגיטימי שהשימוש בו במסגרת תעמולת הבחירות מותר".
מנכ"ל תנועת "אחריות לאומית", עו"ד אושי אלמליח, אמר: "אנו שמחים על פסק הדין שהוצא היום תחת ידיו של בג"ץ. לאחר דיון ארוך וממצה בכל הסוגיות שעמדו על הפרק, בית המשפט הכריע בעדנו.
"יידע כל אזרח במדינה כי למרות החלטת ועדת הבחירות ופסק הדין שניתן, ראש ממשלתו ומפלגת הליכוד מפירים כבר מספר ימים צו של בית משפט, משאירים את הקמפיין באוויר ומבזים את בית המשפט ושלטון החוק, הבסיס לקיומה של חברה מתוקנת ודמוקרטית במדינת ישראל. על הליכוד ונתניהו להוריד את כל השלטים והפרסומים עם הסיסמה 'חוזרים לחיים'". את "אחריות לאומית" ייצגו עורכי הדין ליאור גרו וארי הלל ממשרד הלל-גרו-אלמליח.