נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר הבוקר (שבת) בביקור בדרום קוריאה כי יהיה מוכן להיפגש עם שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, אם הוא יהיה רציני ויפגין כנות. במסיבת עיתונאים שקיים עם נשיא הדרום יון סוק-יאול, התייחס ביידן גם להתפרצות הקורונה בצפון קוריאה ואישר כי ארה"ב הציעה להעביר חיסונים למדינה המבודדת. "אנחנו מוכנים לעשות את זה מיד, אבל לא קיבלנו תשובה", הוסיף הנשיא האמריקני.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און
ביידן ושליט הצפון קים. ארה"ב הציעה סיוע
(צילום: AFP, AP)
דבריו של ביידן מגיעים כשברקע 16 ניסויים בטילים בליסטיים שערכה צפון קוריאה מתחילת השנה. באחד הניסויים בחנה פיונגיאנג טיל בליסטי בין-יבשתי שיכול לפגוע גם באדמת ארה"ב לראשונה מאז 2017. הטיל הגיע לגובה של 6.2 ק"מ, ועבר מרחק של 1,080 ק"מ. הוא היה באוויר 71 דקות.
בימים הראשונים של ממשל ביידן, הזהירו רבים מאנשיו של הנשיא כי שאיפותיו הגרעיניות של קים יהיו האתגר המטריד ביותר של הממשל, וטענו כי הוא ישאף לבחון את ביידן בשלב מוקדם. גם לביקור של ביידן במזרח אסיה היום קדמו הערכות מודיעיניות שקים ישאף לבחון את הנשיא – בין אם באמצעות ניסוי גרעיני ובין אם בניסוי בטילים בליסטיים. ההערכות הללו והאזהרות לפי שעה לא התממשו.
בבית הלבן, נזכיר, אמרו בשנה שעברה שנשיא ארה"ב לא מתכנן להיפגש עם קים ג'ונג און, ומדובר בשינוי רטורי מסוים, גם אם לא משמעותי במיוחד. בראשית כהונתו של קודמו של ביידן, דונלד טראמפ, נראה היה כי המדינות צועדות לעבר מלחמה אחרי שנים של מתיחות קשה. טראמפ ושליט הצפון קים החליפו עלבונות – אבל בהמשך שינו טון וקיימו שתי ועידות פסגה היסטוריות שבהן סיכמו לדבוק בדיפלומטיה כדי לפתור את המחלוקות. המשא ומתן בין פיונגיאנג לוושינגטון קרס לבסוף, ואז שבה צפון קוריאה לבצע צעדים מתריסים כמו ניסויי שיגור טילים.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול ב סיאול
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם נשיא דרום קוריאה יון סוק-יאול ב סיאול
ביידן ונשיא הדרום החדש יון סוק-יאול. התרגילים יורחבו?
(צילום: רויטרס)
במקביל להתבטאות של ביידן, נשיא דרום קוריאה הסכים עם נשיא ארה"ב לבחון קיום תרגילים צבאיים משותפים גדולים יותר ועל אספקת נשק אמריקני נוסף כדי להרתיע את צפון קוריאה. יון סוק-יאול, שהושבע לנשיא דרום קוריאה רק לפני 11 יום, אמר שביקש מביידן עוד ביטחונות להגברת ההרתעה מול האיומים של צפון קוריאה. ביידן מצידו, כך נמסר, אישר את המחויבות האמריקנית להגן על דרום קוריאה, גם בנשק גרעיני אם יהיה צורך בכך.

שתו תה, קחו משככים

אבל בימים אלה, יש לציין, מטריד את צפון קוריאה עניין אחר - חמור לא פחות. פיונגיאנג, שהודתה לראשונה לפני כשבוע וחצי כי נגיף הקורונה מתפרץ בשטחה, דיווחה הלילה כי יותר מ-200 אלף בני אדם נוספים אובחנו כ"סובלים מחום".
במדינה נמנעים מלקבוע רשמית לפי שעה כי כל החולים הם נשאי קורונה, אבל לזה קשורה העובדה שלמדינה פשוט אין די בדיקות לזיהוי הנגיף. שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און טיפח לאורך שנות שלטונו מדיניות אדוקה של "הסתמכות עצמית", כלומר הישענות על משאביה, תוך הימנעות גדולה ככל האפשר מקבלת סיוע בינלאומי.
5 צפייה בגלריה
צפון קוריאה קים ג'ונג און סוקר בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
צפון קוריאה קים ג'ונג און סוקר בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
קים סוקר בית מרקחת בפיונגיאנג. ההצעות: תה, מי מלח או משככי כאבים
(צילום: AFP )
במסגרת ההתמודדות עם ההתפרצות בקרב התושבים, שאינם מחוסנים ושאין להם אפשרות להשיג תרופות אנטי-ויראליות כמו זו של פייזר, הציעה צפון קוריאה לאזרחים להשתמש בתרופות אלטרנטיביות. בעיתון הממלכתי "רודונג סינמון" פורסמה קריאה לתושבים שמצבם לא קשה לשתות תה עם ג'ינג'ר, צמח היערה או עם עלי ערבה. בתקשורת הממלכתית הציע זוג אחר לאחרונה לגרגר מי מלח בבוקר ובלילה, ובטלוויזיה הממלכתית נקראו התושבים להשתמש במשככי כאבים. כל התרופות הללו שהציעו השלטונות לא נמצאו כמועילות נגד קורונה, אם כי לעיתים הן מקלות על הסימפטומים.
בעקבות החשש מאסון קורונה בצפון קוריאה, אמר נשיא הדרום כי כמו ארה"ב, גם ארצו הציעה לפיונגיאנג סיוע כדי לבלום את התפרצות הנגיף במדינה – אולם לפי שעה לא קיבלה תגובה. לצפון קוריאה הגיעו פניות גם מצד תוכנית החיסונים של האו"ם COVAX וגם מסין, אולם צפון קוריאה סירבה או לא השיבה לפניות.
5 צפייה בגלריה
צפון קוריאה בכיר משטר ב בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
צפון קוריאה בכיר משטר ב בית מרקחת ב פיונגיאנג התפרצות קורונה
בבית מרחקת בצפון קוריאה. עדיין לא ברור איך החלה ההתפרצות
(צילום: רויטרס )
החשש הגדול מהשפעתה של התפרצות הקורונה על צפון קוריאה נובע מכך שגם בימים כתיקונם, תנאי המחיה שם קשים למדי. צפון קוריאה היא מדינה ענייה ביותר, הסובלת מבעיה כרונית של תת-תזונה ונאנקת זה שנים תחת עול הסנקציות הבינלאומיות שמוטלות עליה בשל תוכניות הגרעין והטילים שהיא מפתחת. נוסף על כך, החלטתו של המשטר הצפון קוריאני לסגור את גבולות המדינה מיד עם פרוץ המגפה ב-2020, כדי למנוע את הגעת הנגיף, דלדלה מאוד את מאגרי התרופות והמזון שלה.
לא ברור כיצד החלה ההתפרצות, אבל ייתכן שהיא קשורה למצעד הצבאי הענקי שקיים המשטר בסוף אפריל ושבו הציג קים ג'ונג און לראווה את כלי הנשק החדשים שלו ואת חייליו הנאמנים. אל המצעד ההוא הגיעו עשרות אלפי חיילים ותושבים מרחבי המדינה, ואחרי האירוע השתתף קים בשלל צילומים למזכרת עם רבים ממשתתפי המצעד – וכולם הופיעו ללא מסכות.