אחרי עיכובים ממושכים במשפט - דרישה לגזור עונש חמור על הקצין שתיעד חיילות ששירתו תחתיו: הפרקליטות הצבאית דורשת לגזור פחות שלוש שנות מאסר בפועל על סגן רום אברג'יל, ששירת כקצין במרכז האימונים הלאומי שבמחנה צאלים בדרום, לאחר שהורשע לפני כחצי שנה ב-28 אירועים של צילומי חיילות במצבים אינטימיים וללא ידיעתן, ב-12 אירועים של מעשים מגונים כלפי חיילות, בשני ניסיונות לצלם חיילות ובשני סעיפים של התנהגות שאינה הולמת. בפרשה אותרו למעלה מ-30 קורבנות של אברג'יל לאורך תקופה ממושכת.


הפרשה נחשפה ב-ynet לפני למעלה משנה, אך בצה"ל נעתרו שוב ושוב לבקשותיו של הקצין לדחות את ההליכים במשפטו, לאחר שטען כי החל בטיפול שיקום ממושך נגד הבעיה הנפשית שלדבריו הובילה למעשיו.
בסופו של דבר הודה אברג'יל במעשיו במסגרת עסקת טיעון, כאשר רכיב העונש נשאר להכרעת בית הדין הצבאי החדש, במחנה בית ליד שליד נתניה, שבו יישמע מחר (יום ה') גזר הדין. במהלך החקירה התגלו ברשותו של הקצין הצעיר למעלה מ-1000 תמונות וסרטונים של חיילות שתיעד בבסיס לאורך קרוב לשנתיים, ולאחר פרסום זהותו הגיעו למצ"ח מתלוננות נוספות. הוא הואשם תחילה ב-81 סעיפי אישום, שצומצמו כאמור במסגרת העסקה עימו. יחד עם זאת, העונש שדורשת הפרקליטות הצבאית להטיל עליו נחשב לגבוה וחריג, ועשוי להתכתב גם עם פרשה דומה מהחודשים האחרונים, במסגרתה נעצר והואשם סגן אלוף דן שרוני במעשים דומים כלפי קרוב ל-50 נשים, רובן חיילות ומיעוטן אזרחיות.

2 צפייה בגלריה
הקצין רום אברג'יל
הקצין רום אברג'יל
הקצין רום אברג'יל ועורך דינו
(צילום: בראל אפרים)
בניגוד להליכים אחרים, שבהם הואשמו והורשעו קצינים או חיילים, במקרה של אברג'יל אף קצין שפיקד עליו לא הסכים למסור לבית הדין מכתבי המלצה בשבחו, על תפקודו בצבא, או להגיע ולהעיד לטובתו בשלב הטיעונים לעונש כדי להקל בעונשו.
לפי כתב האישום שהוגש נגדו, אברג'יל גם ערך את הסרטונים והתמונות שתיעד בהסתר ולאורך התקופה הממושכת, ושמר אותן בתיקיות מסודרות.
מדובר צה"ל נמסר: "סגן רום אברגי'ל הורשע בבית הדין הצבאי, על פי הודאתו, בעשרות פרטי אישום בגין צילום בסתר נשים, רובן - משרתות צה"ל בשירות חובה וקבע. התביעה הצבאית עתרה בפני בית הדין לעונש מאסר ממושך, בן מספר שנים, לצד הורדתו של הקצין מדרגותיו ומתן פיצוי לנפגעות העבירה. צה"ל מוקיע את המעשים המיוחסים לקצין, ומלווה את משרתות צה"ל שנפגעו ממעשיו". גורמים צבאיים הוסיפו: "הקצין שהה במעצר סגור מיום 17 בנובמבר 2020 ומאז מצוי במעצר בית מלא. המפקדים וגורמי מהו"ת מלווים את נפגעות העבירה ומסייעים להן".
בתוך כך, השבוע הושמעו בבית הדין המיוחד בקריה טיעוני ההגנה והתביעה בערעורים שהוגשו בפרשת איש הקבע מחיל הים, רס"ר אלירן שיליאן, שהורשע בחודש ספטמבר בסחיטת חיילת ששירתה עימו בבסיס אשדוד. על הנגד נגזרו שלוש שנות מאסר בפועל לאחר שנמצא כי שלח לחיילת מכתב סחיטה עם צילומי עירום שלה, תוך דרישה לקבל ממנה תיעוד אינטימי שלה בתמורה להשמדת התיעודים.
2 צפייה בגלריה
אלירן שיליאן בדיון בעניינו
אלירן שיליאן בדיון בעניינו
אלירן שיליאן בדיון בעניינו
(צילום: מוטי קמחי )
למרות חקירה מאומצת במצ"ח, לא נמצאו הוכחות כי שיליאן היה גם זה שצילם את החיילת בהסתר, ועובדה זו עוררה בהלה וחששות בקרב חיילות רבות בבסיס. שיליאן ערער על ההחלטה נגדו, ועורכת דינו מטעם הסניגוריה הצבאית, עדי אייזנר, טענה בתחילת השבוע לפגמים בחלק מהראיות, בעיקר הנסיבתיות, באופן שאמור להוביל לביטול ההרשעה בחלק מהסעיפים. מנגד, התביעה שערערה על גזר הדין ודרשה עונש חמור יותר, טענה כי שלוש שנות מאסר לא הולמות את מעשיו של שיליאן, שניהל משפט הוכחות, וכי יש להגדיל למקסימום האפשרי גם את סכום הפיצוי למתלוננת, מ-10 אלפים שקלים לכ-24 אלף: "שיליאן הורשע גם בניסיון לגרם מעשה אינוס והדחה בחקירה. מעשיו דרשו תכנון ממשי, ממושך ודווקני במשך חודשים, והוא היה היוזם והמוציא לפועל הבלעדי של התכנית, תוך ניצול מעמדו כמפקד וביצע מעשיו בתוככי הבסיס".
ההחלטה בשני הערעורים תימסר על ידי נשיאת בית הצבאי לערעורים, אלוף אורלי מרקמן, בשבועות הקרובים.