פרסום ראשון: הדרמה סביב חוק הפטור מגיוס, שהטיוטה שלו נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", נמשכת - ובשינוי של הרגע האחרון הוחלט הבוקר (יום ב') להוריד מסדר היום את הסעיף שלפיו גיל הפטור, שעומד כיום על 26, יעלה לגיל 35. גורם חרדי בכיר אמר כי הסיעות החרדיות החליטו לוותר על הסעיף המשמעותי בהצעת המחליטים של מתווה חוק הגיוס, שתועלה מחר להצבעה בממשלה, וכי הסעיף על העלאת גיל הפטור ל-35 יבוטל.
4 צפייה בגלריה
חרדים בתל השומר, ארכיון
חרדים בתל השומר, ארכיון
חרדים בתל השומר, ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
במקביל, בכיר באחת המפלגות החרדיות אמר כי בהצעה המתוקנת שתופץ בקרוב לשרים יהיו סנקציות כלכליות - ולדבריו לראשונה הן יקודמו בהסכמת החרדים. יצוין כי גם בהצעה המקורית שנחשפה אמש נכתב כי בחוק יהיו "תמריצים חיוביים ושליליים" בגין עמידה או אי-עמידה ביעדי השירות השנתיים, אך היא לא כללה פירוט שלהם או יעדים ברורים.
גורם נוסף, המעורה במגעים על החוק, הוסיף כי יש כעת ניסיון שבהצעה שתועלה מחר לאישור השרים ייכללו יעדי גיוס - כנראה אלפי חרדים בשנה - אך המספרים טרם סוכמו. בנוגע לסנקציות כלכליות, הגורם אמר שהן יחולו בתוך שנתיים, אם לא תהיה עמידה ביעדים הללו. בנוסף, במשרד האוצר - שהתנגד להעלאת גיל הפטור - דוחפים כעת להורדה שלו ל-21. מנגד, בקואליציה מנסים להביא החלטה שלא תכלול התייחסות לגיל.

הגורם החרדי, שאישר כי סעיף העלאת גיל הפטור יוסר מההצעה, ציין כי הוא לא משרת את חוק הגיוס - וגם לא את החרדים. מדובר באחד הסעיפים המשמעותיים של מתווה הפטור מגיוס במתכונתו המקורית, שאם היה מתקבל היה מאפשר אמנם לחרדים לקבל פטור עד גיל מאחור יותר - אבל ספג ביקורת רבה כיוון שבמקביל היה מונע מהם להשתלב בשוק העבודה עד גיל 35.
הבכיר הדגיש כי גם בהצעה המקורית נכתב כי העלאת גיל הפטור תיבחן על ידי שר הביטחון "באופן זמני", ולא כמשהו קבוע. בכיר נוסף באחת המפלגות החרדיות, המעורה במו"מ על חוק הגיוס, הבהיר גם הוא: "לא יהיה פטור מגיוס עד גיל 35. הסעיף הזה לא יהיה".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי ו בני גנץ
אריה דרעי ו בני גנץ
ניתן לגשר בין גנץ לסיעות החרדיות? "האתגר עצום", מודים בממשלה
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ )
במערכת הפוליטית העריכו כי הסעיף הזה הקשה מאוד על רבים בממשלה ובקואליציה לתמוך בהצעה - כיוון שהיא משרתת את הטענה כי המטרה של החרדים היא להשתמט משירות צבאי ולא להתגייס לצבא, בהנחה כי בגיל 35 אף אחד כבר לא מתגייס לצבא.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להסרת העלאת גיל הפטור מסדר היום: "מדובר בהונאה שקופה. העלאת גיל הפטור ל-35 הייתה תמיד 'עז' שנועדה להסתיר את זה שבחוק ההשתמטות אין חובת גיוס, אין סנקציות כלכליות, ולא יתגייס אפילו חרדי אחד. החוק הזה הוא חרפה ועלבון ללוחמים".
גם בארגון המחאה "אחים לנשק" הגיבו למהלך: "הטריקים והשטיקים הידועים של מי שאיבד את כל הערכים שמשמעותם זהות המדינה הציונית כבר ידועים לכל הציבור. נתניהו ממשיך במכירת החיסול של מדינת ישראל, כשהערך היחיד שאותו הוא מקדש הינו שרידות פוליטית תחת הפקרה של לוחמי צה"ל, המילואימניקים והציבור הנושא בנטל.
"בשורה התחתונה אין חובת גיוס, אין יעדי גיוס ואין סנקציות פליליות על חרדי שלא מתגייס. מה שיש הוא עוד משיטת נתניהו. אם הממשלה תעביר את החוק, כל ישראלי ציוני שחרד לעתיד המולדת, חייב לצאת לרחוב. מה שהיה לא יהיה".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"הונאה שקופה". לפיד
(צילום: שלו שלום)
הסערה סביב חוק הפטור מגיוס, נזכיר, החלה אתמול בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של טיוטת החוק, שאמנם מצהירה על כוונה להגדיל את שיעור המתגייסים בקרב החרדים - אך בפועל תסדיר את הענקת הפטור לתלמידי הישיבות, ולא כוללת יעדי "מכסות" או סנקציות ברורות.
טיוטת החוק המוצעת נכללת בהצעת ההחלטה שתועלה להצבעה מחר בממשלה, שמטרתה המרכזית היא להאריך את הוראת השעה של הממשלה - שהורתה לשר הביטחון להימנע מאכיפת החובה לגייס תלמידי ישיבות, חרף פקיעת חוק הגיוס הקודם ביולי אשתקד. אותה הוראת שעה מסתיימת בסוף החודש הנוכחי, כלומר בעוד ימים אחדים, ובלי החלטה חדשה תיאלץ הממשלה לגייס את תלמידי הישיבות. בבג"ץ תלויות עתירות נגד ההחלטה הזו, ונגד המשך העברת תקציבי "תמיכה" בישיבות.
4 צפייה בגלריה
 מתווה הפטור מגיוס כפי שנחשף אתמול
 מתווה הפטור מגיוס כפי שנחשף אתמול
מתווה הפטור מגיוס כפי שנחשף אתמול
במה שנראה כמו ניסיון לשכנע את בג"ץ להסכים לדחיית הפטור הזמני מגיוס חרדים, אף שאין חוק שמאפשר זאת, בהצעת ההחלטה נכלל לוח זמנים לקידום חוק גיוס חדש: היא קוראת להגיש לאתר החקיקה הממשלתי תזכיר חוק עד 21 באפריל, ולאשר אותו בממשלה עד 19 במאי. הנוסח לפי ההצעה יונח על שולחן הכנסת עד 29 ביוני, ימים ספורים לפני המועד האחרון שהממשלה ביקשה מבג"ץ להמשיך בו את המצב הקיים באשר לאי-אכיפת גיוס החרדים.
אם הלו"ז הזה אכן ימומש, סביר להניח שהליך החקיקה של החוק החדש שיובא לא יושלם לפני כנס החורף הבא, שיחל בסוף חודש אוקטובר. לפיכך, בצה"ל ייאלצו להמשיך להתבסס במלחמה הנוכחית על משרתי מילואים, מה שיגדיל את הנטל על המשרתים הקיימים וגם יעלה למדינה הרבה מאוד כסף. בצה"ל, נזכיר, קוראים לתוספת משמעותית של לוחמים, בסדיר ובמילואים, בשל הנטל הרב על הלוחמים שפועלים בשלל חזיתות - לצד נפילתם ופציעתם של חיילים רבים בקרבות.

חשיפת הטיוטה חוללה סערה פוליטית ומשפטית: שר הביטחון יואב גלנט הצהיר כי הוא מתנגד לה - ובשיחות סגורות כינה אותה "קומבינה על ראש חיילי צה"ל" - והשר בני גנץ איים כי אם היא תאושר במתכונת הקיימת - סיעת המחנה הממלכתי תפרוש מממשלת החירום. אמש פורסם גם כי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה לא צפויה להגן על המתווה הנוכחי בבג"ץ, ובמכתב התראה ששלחה לבנימין נתניהו ושנחשף הבוקר ב-ynet היא קבעה כי לא ניתן לאשר מתווה ריק מתוכן שכולל נוסח הצהרתי בלבד.
בעקבות אזהרת היועמ"שית, בקואליציה החלו הבוקר בהתייעצויות בעניין שינוי נוסח חוק הפטור מגיוס לחרדים - כולל פקיעת מכסות גיוס. אמש, מאחורי הקלעים, הרוחות סערו גם בליכוד. שרים בכירים פנו ללשכת נתניהו ולמקורביו וביקשו הבהרות. מזכיר הממשלה יוסי פוקס ניסה להרגיע את השרים ולעדכן שהטיוטה עוד תשתנה, אולם סימן שאלה גדול עדיין מרחף סביב היכולת להרגיע את האווירה הציבורית מצד אחד ולייצר מתווה שהחרדים יוכלו לחיות איתו מצד שני. "האתגר עצום. מצד אחד לא להצית את הרחוב החרדי, ומצד שני להביא מתווה שגם יכול לעבור בממשלה בלי פרישת גנץ והתנגדות פומבית של גלנט", אמרו בכירים בממשלה.
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה